Arab Data Journalists Hold a Conference to Announce the Results of the "Data Journalism in the Arab World" Survey

November 13, 2017
The survey included 50 journalists from Arab countries.

On Thursday, November 9th from 7:00 pm to 9:00 pm, the Arab Data Journalists Network held a press conference at the Liberation Lounge to present the results of its survey of data journalism in the Arab world during the first three months of its launch. 

The results of the survey are due to be presented by Amr Al-Iraqi, founder and CEO of Infotimes. A number of international journalists, including US journalist Eva Constantaras (of Internews), an investigative journalist specializing in data, have helped discuss the findings on displacement, kidnapping, extractive industries and elections, and on the spread of data journalism in Latin America, Asia and East Africa.

The survey, which aims to measure the degree to which Arab journalists use the data in their press reports and their accessibility to data from official sources, included more than 50 participants from different Arab countries: Egypt, Jordan, Tunisia, Lebanon, Iraq, Morocco, Syria.

The article was originally posted in Arabic:

“صحفيي البيانات العرب” تعقد مؤتمرًا لإعلان نتائج استطلاع “صحافة البيانات في العالم العربي”

تعقد شبكة صحفيي البيانات العرب، الخميس ٩ نوفمبر، مؤتمرًا صحفيًّا، لعرض نتائج استطلاع الرأي الذي أجرته عن صحافة البيانات في العالم العربي خلال الشهور الثلاثة الأولى من انطلاقها، وذلك بمقر “التحرير لاونج” في الفترة من السابعة حتى التاسعة مساءً.

من المُقرر أن يعرض نتائج الاستطلاع عمرو العراقي، مؤسس الشبكة والمدير التنفيذي لـ”إنفوتايمز“، ويشارك في مناقشة النتائج عدد من الصحفيين الدوليين من بينهم الصحفية الأمريكية Eva Constantaras، وهي صحفية استقصائية متخصصة في البيانات وقد ساعدت مشاريعها، حول النزوح والاختطاف والصناعات الاستخراجية والانتخابات، على انتشار صحافة البيانات في أمريكا اللاتينية وآسيا وشرق أفريقيا.

وقد شارك في الاستطلاع، الذي يستهدف قياس درجة استخدام الصحفيين العرب للبيانات في تقاريرهم الصحفية وسهولة حصولهم على البيانات من المصادر الرسمية، أكثر من ٥٠ شخصًا، من دول عربية مختلفة، هي: مصر، الأردن، تونس، لبنان، العراق، المغرب، عمان، وسوريا.