ORITORIT
REPORI

i Y
M F FJ Internews

MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION







MOMTORNG

GONFL
|

fild fARMENI
REGIONAL MED

itagliy]

bT REPD

AERBRIANI-
AN-LANGURGE
fl flID OTHER

|

TG

t0If OUTLETS



Editor:

TAMAR KINTSURASHVILI

Author:
TINA GOGOLADZE

Monitoring by:
SABA TAVELISHVILI

Azerbaijani-language media

LUSINE PICHIKYAN

Armenian-language Media

Cover photo:

Shutterstock: Rafael Ben-Ari

This report was produced by Media Development Foundation with support from Internews’ “Support

for Truthful Reporting for Informed Neighbors in Georgia” project.



INTRODUGION.

The following report reflects the results of media content monitoring to analyze conflict coverage by Azerbaija-
ni- and Armenian-language regional platforms. In addition, the report incorporates conflict-related qualitative

data acquired from specific Russian- and Georgian-language Facebook accounts.

The study aims to identify the degree of media’s adherence to professional standards of conflict reporting and

the potential spread of disinformation and hate speech.

The study applied a mixed methodology — namely, Internews’ conflict coverage assessment methodology,
which relies on quantitative and qualitative methods and was adapted for use in the context of Georgia. The

study has also utilized the Facebook analytics tool CrowdTangle for social media monitoring.
The report reflects the results of monitoring conducted between May 1, 2021 and January 31, 2022.

The introductory section covers the research methodology and key findings; the first part provides general
quantitative data; the second part provides the assessment of reporting quality and professionalism; the third
part assesses conflict-sensitive reporting; the fourth part is about crossing “the red lines” in conflict report-
ing; the fifth part includes examples of manipulation with religious sentiments; and the sixth part provides an
illustration of a specific case of manipulation. The seventh part outlines conflict-related narratives shared by
Russian- and Georgian-language Facebook platforms. In addition, the annex provides the profiles of media

outlets sampled for monitoring.



MOMTORING METHODOLOGY

The research aims to study the coverage of recent regional conflicts, peace initiatives, and develop-
ments related to ongoing territorial disputes between countries, as well as instances of severe in-
terethnic and interreligious confrontation between various groups in the country, by Azerbaijani- and
Armenian-language regional media outlets in the Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli regions. The
monitoring also entails identifying messages, disinformation, and hate speech disseminated on the
aforementioned topics. Apart from Azerbaijani- and Armenian-language outlets, Facebook accounts
of Russian-language news outlets and specific Georgian-language Facebook accounts targeting par-

ticular ethnic groups were analyzed qualitatively in order to fully understand the regional context.

The monitoring was carried out with a mixed methodology incorporating both quantitative and qual-
itative data analyses. Quantitative data were collected during the content monitoring of Azerbaija-
ni- and Armenian-language regional media outlets, while selected Russian-language news outlets
and Georgian-language Facebook accounts were analyzed qualitatively to ensure a comprehensive

understanding of the context.

QUANTITATIVE DATA

The topics monitored include:

Conflicts and related peace initiatives;
Territorial disputes between countries;

Border demarcation issues between countries;

Internal interethnic conflicts; and

Historical conflicts and other contentious issues leading to confrontation between various ethnic, religious,

and national groups in the current context.

The media coverage of the abovementioned topics applies the factor of direct and indirect coverage:

4 GONFLIGT REPORTING



aMmeMeMmANGaNl mmememan

DIRECT GOVERAGE — media content (article, news item, TV or radio report) covers the topic of interest to this
study in full;

INDIRECT GOVERAGE — media content mentions the topic of interest to this study indirectly while covering
another topic instead

The monitoring relies on Internews’ conflict reporting assessment methodology, which has been ap-
plied to analyze the coverage of violent conflicts around the world. Three indicators of the methodol-

ogy have been applied in this study:

1. QUALITY fiND PROFESSIONALISM: (Accuracy, objectivity/impartiality, balance/fairness, relevance, language,
clarity, background/context).

2. GONFLIGT SENSITIVITY

3. GROSSING RED LINES (Use of violent imagery, hate speech, and offensive/denigrating language in reporting)

(UALITATIVE DATA

m Messaging Typology

Hate Speech Typology and Targets
m Fake News Typology

GELEGTION OF SUBJECTS (SAMPLING)

Azerbaijani- and Armenian-language media outlets were selected as monitoring subjects based on
the specifics of the region and the results of previous studies. A total of 24 news outlets have been
monitored; quantitative data are being collected on 20 outlets (10 Azerbaijani- and 10 Armenian-lan-
guage outlets); and two Russian-language and two Georgian-language Facebook pages have under-

gone qualitative analysis.

AZeRBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE MEDIA OUTLETS

| AIERBAIIANI-LANGURGE MEDIA OUTLETS I ] ARMENIAN-LANGUAGE MEDIA DUTLETS
1 24News.ge 1 Aliq Media;
http:/aliq.ge/
2 Giindalik - Giirclistan; 2 MapsaHa Ts;
https://www.facebook.com/gundelikgurcustan/ http://parvana.ge/
Gundslik - Gurcustan - Home
i Aktual.ge; i Radio NOR;
https://www.aktual.ge/ https://norge/
e Radio Marneuli 969 FM; i TVONews.AM;
http://marneulifm.ge/ https://tvonews.ge/am/

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS ]



Marneuli TV;
http://www.marneulitv.ge/

OhifoolsBaCIaMhAN SIANTAN I |

UMab0RIBMHAN BI8NAN

JavakhkNews.ge;
http://www.jnews.ge/

Yeni Yol;
http://yeniyol.ge/

Atv 12 television
https://www.youtube.com/channel/UCr0Qs)x-
P6uccU6]XpD9-seA

Borchalitv;
http://borchalitvwordpress.com/

News from Javahk-akhaltskha;
http://akhaltskha.net/

i Xeberge; 8 Akhalkalaki News;
http://xeberge/ https://www.facebook.com/akhalkalakinews
! Radio Bolneli i Javakhk Media

http://bolneli.ge/

http://javakhkmedia.com/

Radio Ivrisi
http://ivrisi.orgge/

Samkhretis Karibche
https://sknews.ge/am

The following factors prompted the selection of these additional Russian and Georgian-language

news outlets for the qualitative analysis: the Russian state-run Sputnik and a regional outlet, Jeiran

Media Press Club, often cover topics related to conflicts, although these outlets have a different ap-

proach to sharing their materials on Facebook. Georgian-language news outlet Kavkaz Plus and The

Caucasian Telegraph,' a Facebook page, shared Armenophobic materials during the resumption of

hostilities in Nagorno-Karabakh and in the post-conflict period, presumably in an attempt to exacer-

bate the conflict.

RUSSIAN AND GEORGIAN LANGUAGE PLATFORMS
A T T T |

Sputnik Georgia

1

GEORGIAN-LANGURGE PLATFORMS

The Caucasian Telegraph

Press Club Jeiran Media

2

Kavkaz Plus

The content monitoring of Facebook pages of the selected media outlets was carried out in Crowd-

Tangle, a Facebook analytics tool.

1

Myth Detector, 1 December 2020. Caucasian Telegraph publishes Armenophobic disinformation and conspiracy theories.
https://mythdetector.ge/ka/caucasian-telegraph-armenophobiuri-khasiathis-dezinphormatsias-da-konspiratsiebs-aqveghnebs/

GONFLIGT REPORTING



[BLE OF GOMTENTS

KEY FNDMGS
1 GENERAL QUANTITATIVE DATA
2. QUALTY AND PROFESEIONALISM

3. COMFLIGT-GENGMIVE COVERRAGE
. CROGSIMG THE RED LINES

5. MANPULATION USMG RELIGIOUS SENTIMENTS M ARMENIAN-LANGUAGE MEDIA OUTLETS AND GEORGIAN-LANGUAGE PLATFORMS
6. MANPULATION W3NG T 55UE OF TURKIGH BASE DEPLOYMENT N SAMTaKHE - JAVAKKET
1. TIRARATIVES GHARED BY RUGGIAN AND GEORGIAN-LANGUAGE FAGEBOOK PLATFORMS

I MEDR PROFNES

12
1

i
3

1y
i
1

iy



FIGURE 1

FIGURE 2.

FIGURE 3.

FIGURE Y.

FIGURE 5.

TRLE 1

THALE 2.
THALE 3.

TRALE 4.

THBLE 5.

THBLE 6.

THBLE 7.
THELE B.

Facebook activity of Azerbaijani-language media outlets,
May 1, 2021 — January 31, 2022

Facebook activity of Armenian-language media outlets,
May 1, 2021 — January 31, 2022

12

13

Aspects of conflict coverage in Armenian- and Azerbaijani- language media,

May 1, 2021 — January 31, 2022

Number of publications by media outlets,
May 1, 2021 — January 31, 2022

Coverage of Political Leaders,
May 1, 2021 — January 31, 2022

Direct and indirect coverage of conflicts in Armenian-

and Azerbaijani- language media
Assessment of quality and professionalism

Assessment of quality and professionalism
by Armenian-language regional media (50<)

Assessment of quality and professionalism
by Armenian-language regional media (50>)

Assessment of quality and professionalism

by Azerbaijani-language regional media (50<)
Assessment of quality and professionalism
by Azerbaijani-language regional media (50>)
Sources in regional media

Terminology

18

29

15
20

21

21

22

23
25
31

IMaBCNETANG dodddtanls aMeNEMAMaaN



KEY FNDING3

The following are the findings of the media content monitoring conducted between May 15, 2021, and
January 31, 2022.

AZeRBAIJANI- AND ARMENIAN- LANGUAGE REGIONAL MEDIA

Out of 59 456 published posts, 2175 were related to conflicts (1276 in Armenian-language media;
899 in Azerbaijani-language media). Direct coverage of conflicts was observed in 1623 stories,
while indirect coverage occurred in 552 materials.

The frequency of both direct (695) and indirect (333) coverage of the Nagorno-Karabakh conflict
was the highest in Armenian-language regional media. By contrast, the frequency of coverage of
the same topic in Azerbaijani-language regional media, both directly (352) and indirectly (213), was
relatively low.

Coverage of the topics related to the occupied territories of Georgia was more frequent among the
Armenian-language media (82) compared to the Azerbaijani-language media (34).
Azerbaijani-language regional media dedicated significantly greater attention to the internal in-
terethnic conflict that broke out in Dmanisi in the Kvemo Kartli region (52).

After the end of the Nagorno-Karabakh war, Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s initiative
to establish a “3 + 3” format of regional cooperation was almost equally covered by both media
(Azerbaijani-language: 45; Armenian-language: 47).

The most problematic aspect of coverage was balance, reflected in the low overall score of the
balance indicator (0.30); however, Armenian-language media outlets scored slightly higher (0.33)
than Azerbaijani-language media outlets (0.26).

Second to “balance” in terms of deviation from the professional standard is the content indicator
(0.42), where both media scored almost equally (Armenian-language: 0.42; Azerbaijani-language:
0.47).

Media outlets performed higher than average when assessed for background (0.68), objectivity/
impartiality (0.61), language (0.64), and accuracy (0.64). The closest to the professional standard

were the indicators of relevance (0.82) and clarity (0.95).

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS i



The sharpest difference among the Azerbaijani-language (0.80) and Armenian-language (0.48)
outlets was observed for the accuracy indicator, which resulted from the omission of a number of
essential sources by Armenian-language media.

Azerbaijani- and Armenian-language media outlets often wholly or partially copied content pro-
duced by other media outlets. Of the 985 items copied from other media, only a little over half (582)
of the stories included references to the original sources.

Apart from Armenian sources, Armenian-language regional media outlets relied on Russian sourc-
es, including Russian propagandist media outlets like Tass.ru, Armeniasputnik.am; Russia 24; Ria.
ru, and Infoteka24.ru. As for Georgian media sources, Armenian-language regional media mainly
used content from credible Georgian national media platforms, with a few exceptions such as
Taonews.ge and Newsgeorgia.ge.

Azerbaijani-language regional media mainly relied on Azerbaijani sources. As for the Georgian
sources, regional media outlets relied more on critical Georgian national TV channels (e.g. Mtavari
Arkhiand TV Pirveli) and less on Russian sources.

Materials containing disinformation or unspecified data are primarily found in the media outlets
when these media outlets shared publications prepared by other media outlets or in materials
prepared based on other media outlets’ materials.

Among the leaders covered by the regional media outlets, the Prime Minister of Armenia Nikol Pash-
inyan (320) and the President of Azerbaijan llham Aliyev (286) occupy the first and second places, while
the Prime Minister of Georgia Irakli Garibashvili is lagging behind noticeably (166). Coverage of Russian
President Vladimir Putin (139) and Turkish President Recep Tayyip Erdogan (133) was almost equal. The
regional media outlets devoted the least attention to the U.S (60) and Georgian (31) presidents.

Cases of inflammatory language use in both Armenian- and Azerbaijani-language media are
mostly found in the assessments made by journalists when reporting the story.

Violent imagery used by the Armenian-language media outlets depicted mostly Armenian pris-
oners of war and border incidents, while in the Azerbaijani-language media, violent imagery was
mainly used while covering the topic of the confrontation in Dmanisi.

The monitoring process revealed instances of manipulation incorporating religious sentiments in
the context of the Nagorno-Karabakh conflict. Materials with such content were manipulatively
disseminated by the monitored Armenian-language media (such as Parvana TV), as well as Geor-

gian-language Facebook users on various groups and pages.

FAGEBOOK PAGES OF THE RUGSIAN LANGUAGE MEDIA

Jeiran Media Press Club content, on the one hand, underscored the West’s inability to resolve

the Nagorno-Karabakh conflict, hinting at its decreasing influence in the region and, on the other

GONFLIGT REPORTING



2

KEY FINDMG

hand, emphasized Russia’s special role in ensuring stability in the region. At the initial stage of the
monitoring, Press Club Jeiran-Media’s content portrayed Turkey as a party to the conflict; howev-
er, the trend changed after the initiation of the “3 + 3" regional cooperation format by the Turkish
President Erdogan.

Materials published on the website of Sputnik, which were predominantly based on interviews
with various political scientists, on the one hand, underscored the decreased role of the West
(namely, the United States) in the resolution of the Nagorno-Karabakh conflict and promoted the
essential role of Russia in the conflict, on the other. Sputnik sought to show the causal link be-
tween Turkey’s open involvement in the Nagorno-Karabakh conflict and the strengthening of the

country’s position in the region.

GEORGIAN-LANGUAGE FAGEBOOK PAGES

In the articles devoted to the Nagorno-Karabakh conflict, The Caucasian Telegraph echoed the
official Azerbaijan narratives regarding Armenia and described Arrmenia’s actions at the border
as “provocative.” Some of the Armenophobic assessments published by the outlet were based on
respondents’ opinions.

As for Kavkaz Plus, the outlet clearly expressed its Armenophobic position during the monitoring
period. The outlet portrayed Armenians as nationalists and highlighted the dangers of Armenians

annexing Abkhazia, using Georgian territories as a buffer zone, and inciting separatist sentiments.

The “3 + 3” format is an initiative of the President of Turkey, which he voiced in 2020 after the end of the Nagorno-Karabakh war.
The format envisages the regional integration of the three South Caucasus countries (Georgia, Armenia, Azerbaijan) on the one
hand and Russia, Turkey, and Iran on the other.

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS |l



L GEMERAL QUANTITATIVE DA

TIUMBER OF FAGEBOOK POSTS: During the period covered by the report (May 1, 2021 through January 31, 2022), the
Facebook pages of Azerbaijani- and Armenian-language regional media outlets published a total of
59 456 posts. Notably, the number of Azerbaijani-language Facebook posts (28 917) was slightly less

compared to the number of Armenian-language posts (30,539).

As indicated on Figure 1, during the period covered by the report, Radio Marneuli led among the
Azerbaijani-language regional media outlets in terms of the number of posts published on Facebook,

followed by Aktual.ge and Xaber.ge.

FIGURE 1. FAGEBOOK AGTIVITY OF AZERBAIJANI-LANGUAGE MEDIA OUTLETS MAY 1, 2021 - JANUARY 31, 2022

@ Radio lvrisi @ Aktualge @ MameuliTV @ Radio Marneuli 96.9 FM/ Goom 8u66)mmo 96.9 FM

@ 24News.ge @ Borchalitv @ Xeberge @ Yeni Yol @® Gundslik - Gurcistan

12 GONFLIGT REPORTING



1. GENERAL QUANTITATIVE DATA

289K 292

' Radio lvrisi 12 0.04% ]

Bl Foom dmmBymn 10.. 0 0.00% |

~ Aktual.ge 5.0K 17.46% F—
T Marneuli TV 1.5K 5.30% =

- Radio Marneuli 9... 10.4K 35.91% T
A Booom AGFM 8s66).. 0 0.00% f

¥l 24News.ge 5.9K 20.48% )
~. Borchalitv 41 0.14% 1]

& Xeberge 54K 18.69% (1
®  Yeni Yol 136 0.47% '

@] Giindalik - Giircii... 434 1.50% ]

Among Armenian-language regional media outlets, the Facebook pages of Radio Nor, Parvana TV

and Samkhretis Karibche published the highest number of posts.

FIGURE 2. FAGEBOOK AGTIVITY OF ARMENIAN-LANGUAGE MEDIA OUTLETS MAY 1, 2021 - JANUARY 31, 2022

400k

3.00k

2.00k

1.00k

0.00

May 21 Jun ‘21 Jul'21 Aug 21 Sep 21 Oct 21 Nov ‘21 Dec '21 lan '22

@ Atv 12 television @ TVINews.AM @ News from Javakhk-Akhaltskha.Net @® Radio NOR
@® Javakhk Media @ TlapeaHa T8 ® Akhalkalaki News @® AliQ Media

® Swlwhuph pundwlwl fabnpnl

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 1l



30.5K 83

H Aty 12 televisio... 787 2.58%
/@) TVINews.AM 1.8K 5.89%
E News from Javakh... 1.8K 6.04%
B Javakhk Media 116 0.38%
B napsanaTs 8.2K 26.74%

BB Akhalkalaki News 38 0.12%

E
=
=
I
|
!
2 Radio NOR 128K 41.86%  ————
)
==

®) AliQ Media 22K 7.18%

. Quidwhuph pwunywlw... 2.8K 9.20%

T0°I65. Of the 59 456 total posts published during the reporting period, 2,175 were dedicated to conflicts.
Notably, Armenian-language media (1,276) devoted more content to the topic of conflicts compared
to the Azerbaijani-language media (899). Most of the conflict-related posts focused on the resump-
tion of the Nagorno-Karabakh war, as well as post-war processes and border incidents. In addition
to Nagorno-Karabakh, topics such as the Taliban’s use of force to seize control over Afghanistan,
the developments around protests in Kazakhstan, and the mobilization of Russian troops along the

Ukrainian border were covered during the monitoring period.

As shown in Table 1, both direct (695) and indirect (333) coverage of the Nagorno-Karabakh conflict
in the Armenian-language media far exceeds the coverage of the Azerbaijani-language media (di-
rect: 352; indirect: 213). Other topics were mostly covered only directly. Issues related to the occupied
territories of Georgia were covered more frequently in the Armenian-language media (82) compared
to Azerbaijani-language media (34), while the interethnic conflict in Kvemo Kartli (Dmanisi) was
covered rather extensively in the Azerbaijani-language media (52).® Following the end of the Na-

gorno-Karabakh war, Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s initiative to establish a “3 + 3” for-

¥ 0On May 17,2021, a conflict that began on banal grounds at a local shop between ethnic Georgian and Azerbaijani citizens of
Georgia in Dmanisi escalated into physical violence, mass disturbances, and a confrontation. Police forces were deployed to
Dmanisi. On May 18, with the involvement of representatives of central and local authorities as well as the clergy, the conflicting
parties met at Dmanisi city hall and agreed to end the confrontation. https://civil.ge/archives/419991

14 GONFLIGT REPORTING



1. GENERAL QUANTITATIVE DATA

mat* of regional cooperation was almost equally covered by both media (Azerbaijani-language: 45;
Armenian-language: 41). No significant difference was observed between the Azerbaijani-language
(75) and Armenian-language (69) media coverage around the mobilization of Russian troops along the
Ukrainian border. The picture is somewhat different when it comes to the materials published by the
regional media outlets about the Taliban’s seizure of control in Afghanistan, which were considerably
more common in the Azerbaijani-language media outlets (90) compared to the Armenian-language
media (22).

TABLE 1. DIREGT AND INDIRECT GOVERAGE OF GONFLIGT-RELATED TOPIGS M ARMENIAN- AND AZERBAIJANI- LANGUAGE MEDIA OUTLETS,
MAY 1, 2021 - JANURRY 31, 2022

ARMENIAN-LANGUAGE MEDIA AZERBAIANI-LANGUAGE MEDIA
DIREGT INDIREGT DIREGT INDIREGT
The Nagorno-Karabakh conflict 695 333 352 213
Occupied Territories of Georgia 82 34
Mobilization of Russian troops
along the border of Ukraine 69 75
Proposition of the “3+3”
format by Russia 41 45
Establishment of the Taliban rule
in Afghanistan 22 90
Protests in Kazakhstan 18 32
Interethnic confrontation in Georgia 5 52
Genocide 9
Demarcation of
the Georgian-Azerbaijani border /
the disputed Davit Gareji monastery 2 2 4

As for the coverage of the Nagorno-Karabakh conflict, the topic of military personnel killed and
wounded as a result of the conflict (322) dominated among the Armenian-language outlets, fol-
lowed by the topics of international negotiations (248) on the resolution of the conflict, the release
of detained servicemen (228), and incidents on the disputed territories of the Armenian-Azerbaijani
border (160). These issues were covered less intensively in the Azerbaijani-language media, where
the greatest attention was devoted to the topic of international negotiations on the settlement of the
Nagorno-Karabakh conflict (205) and the least attention was devoted to issues related to the release

of Armenian servicemen (50).

The issue of the demarcation/demilitarization of the Armenian-Azerbaijani border was almost equally

4

The “3 + 3” format is an initiative of the President of Turkey, which he voiced in 2020 after the end of the Nagorno-Karabakh war.
The format envisages the regional integration of the three South Caucasus countries (Georgia, Armenia, Azerbaijan) on the one
hand and Russia, Turkey, and Iran on the other.

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 13



covered by both Armenian-language (70) and Azerbaijani-language (65) regional media outlets, as
were the process of mobilization of Russian military units along the border of Ukraine (Azerbaija-
ni-language: 75; Armenian-language: 69) and the issue of Georgia’s participation in the “3+3”format

initiated by Turkey (Azerbaijani-language: 45; Armenian-language: 41).

Topics related to the occupied territories of Georgia, such as the 28" anniversary of the fall of Sokhu-
mi, the support of the country’s territorial integrity and sovereignty by international partners, and the
provision of refugee housing, were covered more in the Armenian-language regional media (82) than

in the Azerbaijani-language regional media (33).

When it comes to international issues, the establishment of Taliban rule in Afghanistan (Azerbai-
jani-language: 90; Armenian-language: 22), as well as the mass protests in Kazakhstan® (Azerbai-
jani-language: 32; Armenian-language: 18) were covered more extensively by the Azerbaijani-lan-

guage regional media compared to the Armenian-language media.

The interethnic conflict in Dmanisi, which involved Georgian ethnic Azerbaijanis and ethnic Geor-
gians, was widely covered by the Azerbaijani-language regional media (52), as was the case of Davit

Gareji on the disputed section of the Georgian-Azerbaijani border ().

The recognition of the Armenian Genocide of 1915-1916 by the United States was covered only by the

Armenian-language regional media (9).5

On January 1, 2022, the increase in the price of natural gas provoked public protest in Kazakhstan, which turned into a mass
protest on January 2.

& On April 24, US President Joe Biden recognized the Armenian Genacide of 1915-1916 by the Ottoman Empire and issued an official
statement on the issue. https://bit.ly/36n30Rk

16 GONFLIGT REPORTING



1. GENERAL QUANTITATIVE DATA

FIGURE 3. VARIOUS ASPEGTS OF GORFLIGT REPORTING M ARMENIAN- AND AZERBAIJANI-LANGUAGE MEDIA OUTLETS,
MAY 1, 2021 - JANURRY 31, 2022

Military personnel killed / wounded 3o
as aresult of
the Nagorno-Karabakh conflict

International negotiations related to aup
the settlement of the Nagorno-Karabakh
conflict

conflict, prisoners of war

Military confrontation on the border _ 160

between Armenia and Azerbaijan,
two-way shooting

Occupied Territories of Georgia _ fi

Demarcation-Demilitarization of _ 1

the Armenian-Azerbaijani border /
disputed territories

Mobilization of Russian troops along _ it

the borders of Ukraine

‘3 + 3’ Cooperation Format - il

Establishment of the Taliban rule . 2
in Afghanistan

[ i

Protests in Kazakhstan

Recognition of the 1915-16 genocide I §
Inter-ethnic Conflict

Disputed part of the Georgian-Armenian H
border — Davit Gareji

[l ARMENIAN-LANGUAGE AZERBAIJANI-LANGUAGE

NUMBER OF PUBLIGATIONS BY MEDIA OUTLETS

During the period covered by the monitoring report, (May 1, 2021 — January 31, 2022) 9 out of 10 mon-
itored Armenian-language regional media outlets covered the topic of conflicts at various levels of
intensity. The topic was not covered by the Facebook page of Akhalkalaki News. Conflict-related top-
ics were most frequently covered on the Facebook pages of the following Armenian-language media
outlets: Parvana TV (483), Radio Nor (258) and the online outlet News from Javakhk-Akhaltskha (244).

Alig Media (99) and Jnews (91) published approximately the same amount of conflict-related Face-

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 1



book posts. The topic was covered the least intensively by the Facebook pages of ATV-12 (45), TV9
NEWS (29), Javakh Media (17), and Samkhretis Karibche (9).

Among the monitored Azerbaijani-language media outlets, only the Facebook page of Radio Bolneli

did not cover conflict-related topics. Among the remaining monitoring subjects, the topic was inten-
sively covered by the following four outlets: 24 News (344), Radio Marneuli (216), Aktual.ge (196), and
Xaber.ge (137). The Facebook pages of Marneuli TV (12) and Borchali TV (10) covered conflicts some-

what rarely, while the remaining outlets published less than 10 publications on the aforementioned

topic.

FIGURE Y. UMBER OF PUBLIGATION BY MEDIA OUTLETS, MAY 1, 2021 - JANUARY 31, 2022

PARVANA TV

24ANEWS.GE

RADIO NOR

NEWS FROM JAVAKHK-AKHALTSKHA.NET

MARNEULI FM

AKTUAL.GE

XABER.GE

ALIQ MEDIA

JNEWS

ATV12 TELEVISION

TVINEWS.AM

JAVAKHK MEDIA

MARNEULI TV

BORCHALITV

5O3L®IMNL 30MNd3I

GUNDALIK

RADIO IVRISI

YENI YOL

0 il

M ARMENIAN-LANGUAGE

200 00

AZERBAIJANI-LANGUAGE

400

500

GONFLIGT REPORTING



o. (UALITY HND PROFESGIONALIGM

flSSESSING QUALITY AIND PROFESSIONALISM. The Internews methodology assesses the quality and professionalism
of conflict coverage based on the following indicators: accuracy, objectivity/impartiality, balance/

fairness, relevance, language, background/context, and clarity.

OVERALL DATA. The results of the media outlets content monitoring revealed that among the indicators
of quality and professionalism, the overall score of the balance indicator was the most problematic
(0.30). Both Armenian-language (0.33) and Azerbaijani-language (0.26) media outlets relied solely
on official Armenian and Azerbaijani sources, respectively. Prioritization of official sources and the
neglect of the people directly affected by the news stories resulted in the low value of the content
indicator (0.42). If the Azerbaijani-language media outlets scored lower in the balance indicator, the
value of the content indicator was more or less equal (Armenian-language: 0.42; Azerbaijani-lan-

guage: 0.41) in both cases.

The values for the indicators of background/context (0.68), objectivity (0.61), language (0.64), and accu-
racy (0.64) were above average, while the most difference between the Azerbaijani-language (0.80)
and Armenian-language (0.48) materials was observed in terms of accuracy indicator. This can be at-

tributed to the omission of a number of important sources by the Armenian-language media outlets.

The outlets scored the highest in the indicators of relevance (0.82) and clarity (0.95).

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 13



TRBLE 2 ASSESSMENT OF QUALITY AND PROFESSIONALISM, MAY 1, 2021 - JANUARY 31, 2022

Scores: 0 = breach of standard (low score); 1 = adherence to standard (high score)

Accuracy 0.64 0.80 0.48
Objectivity / impartiality 0.61 0.56 0.65
Relevance 0.82 0.86 0.80
Content 0.42 0.4 0.42
Balance 0.30 0.26 0.33
Language 0.64 066 0.59
Background / context 0.68 0.86 0.56
Clarity 0.93 0.95 0.91

fIRMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA OUTLETS

FREQUENCY OF REPORTING. In assessing the indicators of quality and professionalism of the regional media,

the outlets were divided into two categories in accordance with the intensity of coverage. The first

category included media outlets that published more than 50 articles on conflicts during the monitor-

ing period, while the second category included platforms that published less than 50 articles. In this

regard, five Armenian-language media outlets were identified during the monitoring period that fell

into the first category, while four fell into the second one:

MORE THAN 50: Among the Armenian-language media outlets, the topic of conflicts was most inten-
sively covered by Parvana TV (483), followed by Radio NOR (258) and News from Javakhk-Akhalt-
skha (244). The number of relevant items published by Alig Media (99) and JNEWS (971) was almost

equal.

. LES THAN 50: Atv 12 (46), TV9 News (29), Javakhk Media (17), and Samkhretis Karibche (9) published

the least amount of materials on the topic of conflicts.

HIGH-IMTENGITY REPORTING ON GORFLICTS BY THE ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA. Among the Armenian-language media out-

lets that reported on the topic of conflicts most intensively, the following trends have been observed:

d

In terms of AGGURALY, Aliq Media scored the highest (0.71), followed by Radio NOR (0.62) and JNEWS
(0.67) with almost equal scores. An average level of accuracy was observed in the reporting of
Parvana TV (0.50), and the lowest in News from Javakhk-Akhaltskha (0.39).

The rating in the OBJECTIVITY indicator is above average for all media outlets of this category. The
difference between the highest rating (Radio NOR, 0.75) and the lowest (Parvana TV, 0.64) is 0.11.
The indicator rating is almost equal for the materials of Radio NOR (0.75), Alig Media (0.72), and
JNEWS (0.71), followed by News from Javakhk-Akhaltsikhe (0.66).

GONFLIGT REPORTING



2. QUALITY AND PROFEGSIONALIGM

Alig Media’s reporting was rated as having the highest degree of RELEVANGE (0.91), although this fig-
ure is quite high for other outlets as well.

In terms of GONTENT AND BALANGE, all outlets scored lower than average, with the most problematic levels
observed in the reporting of News from Javakhk-Akhaltskha (0.23) and Parvana TV (0.29).

The IANGUAGE indicator rating ranges between slightly above average (Alig Media; JNEWS; and
News from Javakhk-Akhaltskha) and average (Parvana TV; and Radio NOR).

In terms of BAGKEROUND / GOMTEXT, the highest score was accorded to the coverage of Alig Media (0.76)

and Radio NOR (0.62), while the scores of other media outlets slightly exceed the average level.

B The indicator of GLARITY has hewed closely to the desired reporting standard in all the cases.

TRBLE 3: ASSESSMENT OF QUALITY AND PROFESSIONALISM BY ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA OUTLETS (>S50 ARTIGLES)

I T R N N
fIRTIGLES GOMTEXT

Parvana TV 483 0.50 0.64 0.80 0.37 0.29 0.57 0.53 0.88
Radio NOR 258 0.62 0.75 0.81 0.47 0.44 0.54 0.62 0.97
News from

Javakhk-

Akhaltskha 244 0.39 0.66 0.76 0.43 0.23 0.68 0.50 0.92

Alig Media 99 0.71 0.72 0.91 0.47 0.37 0.67 0.76 0.97
JNEWS 91 0.61 0.71 0.79 0.47 0.38 0.63 0.55 0.98

LOW-IMTENSITY REPORTING ON GONFLIGTS BY THE ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA. Among the Armenian-language media
outlets, reported on the topic conflicts less intensively, the following trends have been observed:
When it comes to the assessment indicators, the score of Samkhretis Karibche is closest to the
standard of reporting. With the exception of the content indicator (0.50), all the remaining indicator
scores for the outlet are far above average.

In terms of fLGURAGY, the overall score of Samkhretis Karibche (0.78) was above average, TVINews
(0.66) and Atv 12 (0.50) scored near average, while Javakhk Media (0.24) saw the lowest score.
With the exception of content (0.07) and GLARITY (0.30), the scores for all other indicators of TV9News
are above average. When it comes to ATV 12, with the exception of GLARITY (0.98) and RELEVANGE (0.72),
the scores for all the remaining indicators are below average.

Except for RELEVANGE (0.61) and GLARITY (0.75), the scores for the remaining indicators for Javakhk Media

are low.

TRELE Y. ASSESSMENT OF QUALITY AND PROFESSIONALISM BY ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA OUTLETS (<30 ARTIGLES)

I N N T T I I el
AARTIGLES GONTEXT

Atv 12 46 0.50 0.37 0.72 0.49 0.30 0.49 0.38 0.98
TVINews 29 0.66 0.76 0.78 0.07 0.47 0.59 0.57 0.30
Javakhk

Media 17 0.24 0.39 0.61 0.32 0.20 0.35 0.27 0.75
Samxretis

karibche 9 0.78 0.78 0.90 0.50 0.63 0.89 0.85 1

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS

2l



AZeRBAIJANI-LANGUAGE REGIONAL MEDIA OUTLETS

FREQUENGY OF REPORTING. When it comes to the Azerbaijani-language regional media, we find more than 50

articles on the topic of conflicts in 4 outlets, and less than 50 in five. In addition, the reporting frequen-

cy in the latter category does not go beyond singular publications:

MORE THAN 50: Among the Azerbaijani-language media outlets, the topic of conflicts was most inten-
sively covered by 24News.ge (344), Marneuli FM (216), Aktual.ge (169), and Xaber.ge (139).

. LESS THAN 50: Marneuli TV (12), Borchalitv (10), and Gundalik (8) devoted only a small portion of their

coverage to conflict-related topics. Radio Ivris featured only 2 articles, while Yeni Yol published

only one.

HIGH-IMTENSITY REPORTING ON GONFLIGTS BY THE AZERBAIANI-LANGUAGE REGIONAL MEDA. Among the Azerbaijani-language media

outlets that reported on the topic of conflicts most intensively, the following trends have been ob-

served:

For media outlets characterized by a high intensity of reporting, with the exception of G and
BALANGE, all indicators scored above average.

Radio Marneuli (0.90) demonstrated the highest degree of fiGGUAALY among the group, followed by
Aktual.ge (0.79) and 24News.ge (0.79) with equal scores. While the score of Xaber.ge is the lowest
(0.67), it is still higher than average.

The scores in the IBJECTIVITY indicator, with the exception of Radio Marneuli (0.64), only slightly
exceed the average (in the case of other outlets Xaber.ge: 0.51; 24News.ge: 0.54; and Aktual.ge:
0.55).

The scores of GLARITY, RELEVANGE, and GONTEXT were closest to the ideal standard of reporting, while the
most problematic were GINTEHIN and BALANGE indicators, which all scored below average.

The GONTE indicator, which measures the representation of those affected by issues along with that of
official sources, was observed to be highest for Radio Marneuli (0.46) and the lowest for Xaber.ge (0.35).
Radio Marneuli (0.34) also leads in terms of 8fiLflit, while the scores of the remaining media outlets
are almost equal (Xaber.ge: 0.25; 2Z4News.ge: 0.24; and Aktual.ge: 0.23).

TBLE 5: ASSESSMENT OF QUALITY AND PROFESSIONALISM BY AZERBAIANI-LANGUAGE REGIONAL MEDIA OUTLETS (>50 ARTIGLES)

I N I el
ARTIGLES GOMTEXT

24News.ge 344 0.79 0.54 0.88 0.4 0.24 0.47 0.88 0.97
Marneuli FM 216 0.90 0.64 0.90 0.46 0.34 0.77 0.94 0.98
Aktual.ge 169 0.79 0.55 0.83 0.43 0.23 0.67 0.83 0.91
Xaber.ge 137 0.67 0.51 0.85 0.35 0.25 0.66 0.81 0.98

it

GONFLIGT REPORTING



2. QUALITY AND PROFESSIONALIEM

LOW-IMTENSITY REPORTING ON GONFLIGTS BY THE AZERBAIJANI-LANGUAGE REGIONAL MEDIA. Among the Azerbaijani-language media
outlets that reported on the topic of conflicts less intensively, the following trends have been ob-

served:

B The GEURAGY indicator is highest in the case of Marneuli TV, Radio Ivrisi, and Yeni Yol (1), while in
the case of Gundalik (0.75) and Borchalitv (0.60) it was higher than average.

®m Two articles of Radio Ivrisi scored the highest in the IBJELTIVITY indicator, (1) while the indicators of
Yeni Yol and Marneuli TV (0.63) are identical and higher than average. The lowest score was ob-
served in the case of Borchalitv (0.33).

m With the exception of Gundalik (0.30), the fiELEVANGE indicator is above average for all media outlets.

m In terms of GONEN, Marneuli TV scored the highest (0.65) and Yeni Yol was rated as average (0.50),
while all the remaining outlets scored below average.

m The scores of BfiLANlGE and LANGUAGE indicators are higher than average for Marneuli TV and Radio lvrisi,

while the scores for context (0.13) and clarity (0.50) were found to be the lowest for Gundalik.

TRBLE 6: ASSESSMENT OF QUALITY AND PROFESSIONALISM BY AZERBAIANI-LANGUAGE REGIONAL MEDIA OUTLETS (<50 ARTIGLES)

T N I I

ARTIGLES GOMTEXT

Marneuli TV 12 1 0.63 0.85 0.67 0.54 0.67 0.92 1

Borchalitv 10 0.60 0.33 0.73 0.20 0.20 0.28 0.53 0.70

Gundalik 8 0.75 0.46 0.30 0.25 0.08 0.37 0.13 0.50

Radio Ivrisi 2 1 1 0.89 0.25 0.67 0.50 1 1
2.1 fAGGURAGY

The indicator of accuracy is evaluated based on the credibility of sources, the number of sources, reporting of unverified
information, and omission of important sources.

SOORE: 064

Of the 2,175 materials published in Azerbaijani- and Armenian- language regional media, various
measures of deviation from the accuracy standard were observed in 792 materials in one or more of

the above sub-indicators.

The most widespread deviation from the standard was the omission of important sources (33.38%).
When reporting on conflicts, media outlets were one-sided and relied on a single source, primarily

Armenian or Azerbaijani sources.

The omission of important sources was observed in 556 out of 1,276 materials published by the Arme-

nian-language regional media, while out of 899 materials published by the Azerbaijani-language me-

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS i



dia outlets, the source issue was present in 166. Accordingly, this tendency was reflected in the media
accuracy indicator scores (Azerbaijani-language: 0.80; Armenian-language: 0.48). Such a significant
difference in the accuracy indicator scores can also be explained by the frequency of reporting, as
the direct and indirect coverage of the Nagorno-Karabakh conflict in the Armenian-language media
(1028) is almost twice that of the Azerbaijani-language media (565) and therefore reflected a more

frequent lack of sources from the opposing side.

It must be noted, however, that Armenian-language media scored better in the remaining sub-in-
dicators of accuracy compared to Azerbaijani-language media, with the latter often deviating from
the standard by using non-credible sources (Armenian-language: 1.8%; Azerbaijani-language: 5.12%)

and reporting unverified information (Armenian-language: 0.78%; Azerbaijani-language: 2.78%).

The use of general, unspecified sources (3.17%) was a problem in certain cases; 3.4% of the published

materials contained no sources at all.

GELEGTED EXAMPLES:

A video’ shared by Parvana TV on August 26 is accompanied by a description, according to which an
Azerbaijani serviceman broke into a house in Martakert where two children were staying. One of them
managed to call the police, and the police took the man away. The video shows two police officers tak-
ing a person out of the house. However, the Facebook post does not indicate sources —namely, by whom
the video was taken —nor does it feature an official source: a comment from the police.

Parvana TV once more published information about the Azerbaijani soldier detained during the inci-
dent, this time indicating his identity (Jamil Babayev), while covering the exchange of hostages on
September 7. However, the source was not mentioned in this case either. Representatives of the Red
Cross can be seen in the accompanying visual, and neither the mentioned organization nor a repre-
sentative of it was used as a source in the disseminated material.

The Azerbaijani-language media outlet 24 News.ge reported that “a group of Armenian citizens se-
cretly crossed the Dmanisi border — they are not detained,”® citing the population of the village of
Irganchai as a whole. The author of the news article claims on the basis of a general source (village
locals) that these people chose immediate imprisonment in Georgia over death in Nagorno-Karab-
akh. Although the information was verified with an official source and the material indicates that the
Ministry of Internal Affairs has not confirmed the occurrence of the alleged incident, the title of the

article presents the information as fact and is therefore problematic in terms of accuracy.

7 Parvana TV, August 26, https://bit.ly/3IF6ILx
& 24Nesw.ge, May 30, https://www.facebook.com/1510727729175828/posts/2905417986373455

2 GONFLIGT REPORTING



2. QUALITY AND PROFEGSIONALIGM

OTHER MEDIA SOURGES. Given the specifics of regional media, Azerbaijani- and Armenian-language outlets
monitored by the study often published stories produced by other media outlets. Of 985 items identi-

fied as such, only 582 referenced the original media sources.

In addition to Armenian sources, Armenian-language regional media outlets often used Russian
propagandist media outlets as sources (Tass.ru, Armeniasputnik.am, Poccusa 24 [Russia 24]; ria.ru, and
InfotekaZ4.ru). Russian sources are less frequently found in the materials of the Azerbaijani-language

regional media.

As for Georgian media, Armenian-language regional media mainly published content of credible

Georgian national platforms, with a few exceptions such as Taonews.ge and Newsgeorgia.ge.

Both materials published by Javakhk Media based on Taonews.ge ran the risk of inciting hatred. One
of them covered the confrontation between ethnic Azerbaijanis and a local bishop over agricultural
lands in Kvemo Kartli in a xenophobic context,” while the other concerned a poem recited by the Turk-

ish president about Meskheti.”

Azerbaijani-language media outlets relied mainly on Azerbaijani sources, most often on Report.az. As
for Georgian sources, regional media relied mainly on critical channels (Mtavari Arkhi, TV Pirveli, and
Formula TV).

THBLE 7. SOURGES OF REGIONAL MEDIA OUTLETS

ARMENIAN-LANGUAGE MEDIA AZERBALIANI-LANGUAGE MEDIA
GEORGIAN MEDIA, A5 WELL
AARMENIAN MEDIA 5 MULTILINGUAL DUTLETS RUSSIAN MEDIA AZERBRIJATI MEDIA GEORGIAN MEDIA RUSSIAN MEDIA
OPERATING N GEORGIA
tert.am newsgeorgia.ge tass.ru report.az TASS
tvam interpressnews.ge Poccua 24 apa.az Mtavari arkhi armeniasputnik.am
alternativ.am; Ttv.ge infoteka24.ru axar.az TV Pirveli Ria Novost
pastam moscow-baku.ru AZTV Formula TV
armenpress.am jam-news.net armeniasputnik.am salamnews.org report.ge
GALATV netgazeti.ge ria.ru publika.az Gpb
armnews sova.news sputnik-georgia.ru qafgazinfo.az Netgazeti
news.am
iravaban.net
mediahub.am alig.ge interfax.ru baku.ws interPressNews
alplus.am
shoghakat.am
para.tv
hraparak.am newsgeorgia.ge novostink.net trend.az kvirispalitra.ge
Artsakh Public TV (Georgian)
Stvam
yerkir.am

°  https://www.facebook.com/111026635652359/posts/4084951354926514
" https://www.facebook.com/Javakhk.Media/posts/4127782530643396

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS

]



ARMENIAN-1ANGUAGE MEDIA AZERBAIJANI-LANGURGE MEDIA

GEORGIAN MEDIA, AS WELL
AARMENIAN MEDIA 5 MULTILINGUAL OUTLETS RUSSIAN MEDIA AZERBAIJANI MEDIA GEORGIAN MEDIA RUSSIAN MEDIA
OPERATING M GEORGIA
tsayg.am spress.ge Baku TV Palitra News
shamshyan.com
AREG TV
1lurer.am taonews.ge azertac.az
civilnetam

panarmenian.net

lurer.com oxu24.com

Materials containing disinformation or unspecified data are primarily found in the media outlets of

the monitoring subjects when they share publications prepared by other media outlets or in materials

based on these media outlets’ content.

i

GELEGTED EXAMPLES:

(NFORMATION BASED ON ANOTHER SOURGE: Citing Caliber AZ," a military analysis channel on YouTube, Azerbaija-
ni-language outlet Xeber.ge” reported on August 9 that Armenian troops were being deployed in
the territory controlled by Russian peacekeepers. According to the creator of the YouTube channel,
the Armenian soldiers were moving via military and civilian transport to the territories temporarily
under the control of the Russian peacekeepers, and the Russian side was not reacting. The in-
formation shared by Xeber.ge, does not in fact rely on official sources, which casts doubt on the
credibility of the information.

atfiRING ARTICLES PREPARED BY OTHER MEDIA OUTLETS ON FAGEBOOK. A similar trend was observed in the Armenian-lan-
guage media. Javakhk Media published an article by Russian-language online outlet InfotekaZ4.ru
entitled “Turkish and Azerbaijani special services stand behind attempts to pit Georgians against
Armenians” on its Facebook page.® The article, which was based entirely on an interview with
Shota Apkhaidze, director of the pro-Kremlin organization Caucasus Center for Islamic Studies,"
reported on alleged websites created by Turkish and Azerbaijani special services aimed at inciting

ethnic strife using the topic of the Bagramyan Battalion.®

Caliber AZ, August 9, https://www.youtube.com/watch?v=h91YWIXtui4

Xeber.ge, August 9, Armenians send troops to Nagorno-Karabakh, peacekeepers remain silent — Video,
https://www.facebook.com/104504864588179/posts/358583702513626

Javakhk Media, May 4, https:/fwww.facebook.com/111026635652359/posts/3995285853893065
http://mythdetector.ge/ka/profile/apkhaidze-shota

The Bagramyan Battalion was a unit established in 1992-93 during the War in Abkhazia. Mainly composed of ethnic Armenians
residing in Gagra, Gudauta, and Tkvarcheli, the battalion fought along with the separatists. The unit was named after the Soviet
Armenian Marshal lvan Bagramyan.

GONFLIGT REPORTING



2. QUALITY AND PROFESSIONALIEM

2.2. DBJECTIVITY / IMPARTIALITY

The indicator of objectivity is assessed based on the representation of various points of view, the presence of opposing viewpoints,
attribution of opinions to sources, and the absence of attitudes or personal viewpoints of reporters or news outlets in materials.
Assessment: 0 = partial, non-objective coverage; 1 = impartial, objective coverage.

SOORE: 061

When it comes to the objectivity/impartiality indicator, the closest to the standard is neutral reporting
(i.e. reporting not reflecting the attitudes or personal views of reporters and/or news outlets; 86.6%),
followed by the identification/referencing of sources of opinions and positions (85.7%). The lowest

score is accorded to the usage of conflicting opinions in the materials (11.19%).

Opposing views (15.8%) were more frequently reflected in the Armenian-language publications com-
pared to the Azerbaijani-language media (4.3%). At the same time, the attitudes and points of view
of the authors of the publications were present in only 6% of the Armenian-language materials,

compared to 23.9% in the case of the Azerbaijani-language ones.

GELEGTED EXAMPLES:

Several instances were identified in which bias in coverage of conflicts was evident in the title of the
article. In some news articles on the Armenian-Azerbaijani border clashes, the term “provocation”

appeared in both Azerbaijani-language and Armenian-language regional media headlines:

NIEWS FROM JAVAKHK-AKHALTSKHA.NET HEADLINE: “Two servicemen were lightly wounded as a result of provo-

cation by Azerbaijan — shooting has stopped”™®

JUTEWS GEHEADLINE: “Armenians create a provocation in the direction of Kalbajar: shooting continues””

2.3. RELEVANGE

The indicator of relevance assesses the relevance of a news item to target audiences.
Assessment: 0 = irrelevant; 1= relevant

GGORE: 0.62

Although most of the published topics were relevant to the local target audiences, making the overall

score in the indicator quite high (0.82), 60% of the articles did not explain what impact a particular

% News from Javakhk-Akhaltskha.Net, December 9, https://bit.ly/3lyLUyU
7 Marneuli FM, November 19, https://bit.ly/385C6QB

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA QUTLETS a



event might have on the audience. WWhen measuring relevance, irrelevant mentions of conflict or

post-conflict situations was identified in only 8.6% of the materials.

GELEGTED EXAMPLE:

In terms of relevance, the information published by the Azerbaijani-language media Xeber.ge re-
garding the equestrian competition in Georgia was interesting. The article titled “Karabakh veteran
became the first in Georgia”® concerned the victory of “Khan-Khan” equestrian club jockey Hilal
Nazarov in the competition in Georgia. The journalist adds that the winner is a veteran of the Na-

gorno-Karabakh conflict and was previously awarded the Brave Warrior Medal by the president.

The article does not provide information on the date of the competition or other prize winners, and the
participation of the winner in the war in Nagorno-Karabakh raises questions regarding the relevance

of mentioning the war in the coverage of the equestrian event, and even more so in the title.

2.1l GOMTEM

The content indicator assesses whether a news item covers official perspectives as well as the perspectives of those affected by
the developments. Assessment: 0 = low standard of coverage; 1 = high standard of coverage.

SOORE: 042

The overall score of the content indicator is lower than average (0.41), as media outlets at the time
of coverage relied heavily on government and official perspectives (73%) and were less likely to
portray people directly influenced by the news (0.09%). This can be partially attributed to the limited
resources of the regional media outlets. In the Armenian-language media articles covering the bilat-
eral shooting incident on the Armenian-Azerbaijani border, the positions and assessments of officials
were predominantly presented. Human stories were presented in the media through coverage of the
military servicemen who died during the conflict, the process of rehabilitation of soldiers returning

from the war, and the stories that occurred amid the war.

Among the leaders covered by the regional media outlets, Armenian Prime Minister Nikol Pashinyan
(320) and Azerbaijani President Ilham Aliyev (286) come first and second, while the Prime Minister of
Georgia Irakli Garibashvili lags behind noticeably (166). Coverage of Russian President Vladimir Putin
(139) and Turkish President Recep Tayyip Erdogan (133) was almost equal. US President Joe Biden
was relatively less represented in the regional media (60), while Georgian President Salome Zura-

bishvili appeared to be the least represented political leader (31).

% Xeber.ge, October 29, https://www.facebook.com/104504864588179/posts/410471490658180

2 GONFLIGT REPORTING



2. QUALITY AND PROFEGSIONALIGM

FIGURE 5. GOVERIMG POLITIGAL LEADERS, MAY 1, 2021 - JANUARY 31, 2022

NIKOL PASHINYAN
ILHAM ALIEV

IRAKLI GARIBASHVILI
VLADIMIR PUTIN

RECEP TAYYIP ERDOGAN
JOE BIDEN

SALOME ZURABISHVILI

The negative coverage of Nikol Pashinyan (19) in the Armenian-language regional media was com-
paratively less than the positive coverage (96), while no instances of negative coverage of the Pres-
ident of Azerbaijan appeared in the Azerbaijani-language media and the number of instances of
positive coverage amounted to 37. No negative coverage of the Turkish President was observed in the
Azerbaijani-language regional media, while 15 such cases were revealed in the Armenian-language
media. The number of instances of positive coverage of Recep Tayyip Erdogan in the regional media

was almost equal (Azerbaijani-language: 23; Armenian-language: 20;).

Positive media coverage of Georgian leaders also prevails in the regional media outlets. However, it
should be noted that the positive coverage of Prime Minister Irakli Garibashvili in the Armenian-lan-
guage media (89) is significantly higher than in the Azerbaijani-language media (18). This can be
attributed to Georgia’s role in the negotiations on the return of captives to Armenia.” In the regional
media, the President of Georgia appeared most often in the Armenian language — largely in a positive
context —and the only case of negative coverage of her in the Azerbaijani-language outlets was re-

lated to the dispute over Davit Gareji.?

In contrast to the Armenian-language media (16), no negative coverage of the Russian president was
observed in Azerbaijani-language regional outlets. US President Joe Biden has been mentioned three

times in a negative context regarding the events that took place in Afghanistan.

2.5. BiLANGE

The indicator of balance assesses whether different points of view are duly represented in a story and whether the perspective of
any of the sides has been omitted.
Assessment: 0 = not balanced, 1 = balanced.

SCORE: 030

®  Through the mediation of Georgia, Azerbaijan Swapped 15 Armenian Captives for Mine Maps. https://civil.ge/archives/427221
2 Radio lvrisi, 17 November, https://www.facebook.com/404613603252694/posts/1517801121933931

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS ]



The professionalism score appeared to be the lowest in the balance indicator (0.30). The low score is
largely due to the omission of a number of important sources by the media outlets (56%). In addition,
media coverage did not provide equal representation of different positions (23.17%) and opposing
sides (10.57%), while attempts by journalists to obtain comments from the opposing side appeared in

only 1.47% of the materials.

GELEGTED EXAMPLES:

The case of the crossing of the Azerbaijani border by the Armenian military on June 8 provides a clear
example of shortcomings per the balance indicator and the coverage of the same event from a differ-
ent perspective in Azerbaijani-language and Armenian-language media. As can be seen in the table
below, both the visual information and the headlines suggest a different motive for the Armenian

soldier crossing the border:

o MEWSGE, AZERBAIJANI-LANGURGE REGIONAL MEDIA OUTLET JTIEWS, ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA OUTLET

Cwjwuwmwind ghtdwnwinnp Gwjnbdt £
Unppbowbh JEpwluynnnipjut tnwly gunidn
tnwpwdpnid

Pwqupwiwlingjot

A member of an Armenian sabotage
group trying to plant a mine in Lachin
as detained

Headline: “A member of an Armenian sabo-
tage group trying to plant a mine in Lachin
was detained.””

Headline: “An Armenian serviceman
[got lost and] found himself in the territory
controlled by Azerbaijan.”?

24 News.ge’s report quotes the Azerbaijani Defense Ministry as saying that a member of the subver-
sive group took advantage of the bad weather and entered the Azerbaijani-controlled territory, after
which he was detained by a member of an Azerbaijani military unit. The material is solely based on

an official Azerbaijani source and does not cite the official position of Armenia.

Jnews denied the same incident and the accusation of the Ministry of Defense of Azerbaijan, citing

2 24 News.ge, June 8, https:/jwww.facebook.com/1510727729175828/posts/2911505269098060
2 Jnews, June 8, https:/www.facebook.com/188861221858210/posts/999782184099439

10 GONFLIGT REPORTING



2. QUALITY AND PROFESSIONALIEM

the Ministry of Foreign Affairs of Armenia. According to the media report, soldier Kartanian lost his

way due to fog, got lost, and accidentally found himself in the territory controlled by Azerbaijan.

Notably, citing the Armenian Defense Ministry, Jnews reported on the transfer of a missing service-

man to the Armenian side on June 9.2

2.6. LANGUAGE

The indicator of language assesses whether offensive, inflammatory language, hate speech, xenophobic, or loaded words are used.
Assessment: 0 = language is problematic, 1 = language is not problematic.

GOORE: 064

Use of inflammatory language and hate speech by journalists was identified in 23% of the materials.

” .

Emotionally loaded terms such as “hero,” “tormented,” “tortured,” and “sacrificed” were used in rela-
tion to stories about military personnel who were wounded or captured. The term “terrorist” was used

to cover both the events in Afghanistan and the trials of Armenian military personnel by Azerbaijan.

TABLE 6. TERMIMOLOGY

ARMENAN-LANGURGE MEDIR
Liberated 83 Liberated 24
Occupier 68 Occupier 29
Martyr 66 Martyr 14
Victim 44 Victim 194
Terrorist 26 Terrorist 27
Enemy 19 Enemy 37
Hero 26 Hero 62

2., BAGKGROUND / GOMTEXT

The background/context indicator assesses whether a material provides sufficient background and historical information for
audiences to fully understand the story and whether there are unanswered questions.
Assessment: 0 = background information not provided, 1 = background information is provided.

SGORE: 0.68

Among the sub-indicators defining background/context in the Armenian- and Azerbaijani-language
regional media, the highest score is accorded to the information provided to the audience to allow

them to fully comprehend the story (86%), while historical facts related to the news are presented

% Jnews, July 9, https:/fwww.facebook.com/188861221858210/posts/1000068410737483

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS il



in 56% of the monitored articles. Blatantly unanswered questions are found in 38% of the monitored

materials.

2.0. GLARITY

The indicator of clarity assesses whether the information is provided in a clear and easily comprehensible manner.
Assessment: 0 = unclear, 1 =clear.

SO0RE: 093

The score of clarity (0.93), which entails delivering the materials in simple and understandable lan-

guage to the readers, is high in both Armenian- (0.91) and Azerbaijani-language (0.95) media outlets.

32 GONFLIGT REPORTING



1. GONFLIGT SENSITIVITY

The conflict sensitivity indicator assesses whether a journalist avoids the use of offensive, inflammatory, and violent imagery or
audio; whether a journalist applies a neutral tone, avoids the use of offensive language or hate speech, and maintains impartiality
towards parties to the conflict.

Assessment: 0 = not conflict-sensitive, 1 = conflict-sensitive.

SOORE: 0.57

The score of the conflict coverage sensitivity indicator is slightly above average. For the most part, media
outlets refrained from using inflammatory and violent imagery (98.2%) as well as offensive and denigrating
language (96%). Journalists told the story in a neutral tone in 89% of cases. The lowest score among sensi-
tivity sub-indicators was accorded to the support of journalists for either side of the conflict, with 61.1% of the

coverage demonstrating bias towards one side or another.

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS i



. GROGGING RED LMES

The crossing red lines indicator evaluates whether the news item contains violent imagery or audio, hate speech, denigration of an
individual or a group, pro-terrorist group coverage, or bias against women.
Evaluation: 0 = red line issues present, 1 =red line issues absent

S0ORE: 0.95

In terms of red lines, Azerbaijani- and Armenian- language media outlets largely adhere to the stand-
ard (0.95). During the reporting period, there were only 24 identified instances of the use of violent
imagery and 35 instances of the use of emotive words and inflammatory language. Instances of hate
speech were rare. Emotive wording was mostly used by the Armenian- and Azerbaijani-language
media to cover the stories of soldiers killed or wounded in the Nagorno-Karabakh war. When it
comes to the Azerbaijani-language media, violent imagery was most often identified in connection
with the confrontation in Dmanisi, while for Armenian-language media it was observed in connection

with the Armenian servicemen held hostage during the war.
.1 EXAMPLES OF VIOLENT, IMFLAMMATORY LANGUAGE

Cases of inflammatory language in the Azerbaijani-language media are mostly identified in assess-
ments made by journalists when reporting a story. In some cases, the assessments made by journal-
ists coincide with the statements of public figures. We find similar terms like “Armenian vandalism”
in the coverage of 24news.ge and “Armenian vandals” in the assessments of the governor of Shushi,
Maftun Abbasov, in describing the period when the city of Shushi was under Armenian control.

In the Armenian-language media, as in the Azerbaijani-language media, the use of inflammatory
language is mostly observed among journalists.

AZERBAISANI-LANGUAGE MEDIA. On August 18, 24news.ge shared a story? with the headline “Georgian flag flut-

tered in the liberated town of Shushi.” The article referred to the visit of ethnic Azerbaijani Georgian

- 24News.ge, 18 August https://bit.ly/3hw7GrY

3 GONFLIGT REPORTING



. GROSEMG RED LIMES

citizens to Shushi while simultaneously accusing Armenians of vandalism. In the article, the journalist

spoke about vandalism from an ethnic point of view:

EDITORIAL BOARD: During the visit, they saw historical sites and “places of evidence of Armenian

vandalism.”

Armenians are referred to as destroyers of historical and cultural monuments in the September 21
article of another Azerbaijani-language regional outlet, Xeber.ge, which concerned the visit of Geor-

gians to Nagorno-Karabakh.

EDITORIAL BOARD: “... they will see the consequences of the destruction carried out by the Armenians
during the occupation. During the visit, the guests will visit the destroyed cultural, historical,

and religious monuments.“

Based on the content of Azerbaijani outlet Axar.az, Xeber.ge published a news story on July 22 about
the expulsion of Armenian clerics from the Khudavang Monastery Complex in the Kalbajar region. In
an article entitled “Armenian priests leave Khudavang Monastery forever,”” a cleric, Nerze Haratu-
nian, states that six Armenian priests have been banned from staying in the monastery.? At the
end of the article, the journalist accuses the Armenian priests and the Russian army of forbidding
Azerbaijanis from entering the territory of the monastery and of restricting worship for the Christian
members of the Udi community.”? In the same article, the journalist refers to the Armenian clergy as

an “enclave” on the territory of Azerbaijan:

EDITORIAL BOARD: “As a result, it seems that the Azerbaijani side has decided to end the existence of

an enclave in Kalbajar in the form of an ‘ancient Armenian church.””

On October 11, Radio Marneuli published an article with the headline “Armenian cultural worker not
allowed in Georgia.””® Armenian media cited Armpress while claiming that Gagik Ginosyan was re-
fused entry at the Georgian border. Although Ginosyan himself mentions the restrictions imposed due
to the pandemic as the reason for the refusal of entry into the country, the journalist attributes the
incident to separatist sentiments in Samtskhe-Javakheti, noting that Gagik Ginosyan is among the

Armenian intellectuals who support separatism.

% Xeber.ge, September 21, https://bit.ly/3IPNGfO

% Xeber.ge, July 22, https://bit.ly/3MjS1dk

7 The author of the article notes that in November 2020, after the Armenian occupation forces left the Kalbajar district, Azerbaijan
complied with Moscow’s request that the Khudavang Monastery be open to Armenian believers and allow several Armenian
priests to remain in Khudavang.

% “However, later Armenian priests and Russian peacekeepers began suppressing worship at the monastery for members of the
Azerbaijani Udi community in Khudavang.”

#  Radio Marneuli, October 11, https://bit.ly/3HCNajZ

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA QUTLETS 15



In addition, without specifying the sources, the author also cites the opinion of “Armenian writers,”
claiming that the refusal to allow Ginosyan to cross the border was due to the pro-Turkish stance of

the current Georgian government.

EDITORIAL BOARD: “Notably, the city of Akhalkalaki in the Samtskhe-Javakheti region is densely popu-
lated by Georgian citizen ethnic Armenians. From time to time, Armenian separatists claim that

the region should be separated from Georgia.

Ginosyan is among the Armenian intellectuals who support separatism.

The Armenian press indirectly linked his refusal to enter Georgia to his activities. Armenian
writers claim that the current government in Thilisi is pursuing a pro-Turkish policy, which is

why the leader of the ensemble ‘Karin’ was not allowed in Georgia.”

On September 17, the Facebook page of 24News.ge published an article® with the headline “Azer-
baijani police erased the flag on an Armenian car like this.” The article is accompanied by a video in
which an Azerbaijani police officer scrapes off a flag on an Armenian car with a knife and the jour-
nalist describes the process of removing the flag on private property as “eliminating lawlessness,”

which portrays the action as a positive event and incites strife in a post-conflict situation.

EDITORIAL BOARD: “Azerbaijani police, which control the 21-kilometer stretch of the Goris-Kapan high-
way leading to the village of Shurnukh, has resorted to an interesting method of eliminating

another [instance of] lawlessness on a vehicle driving on the road.”

The incident was also covered by the Armenian-language regional outlet Parvana TV.*" In contrast to
the Azerbaijani-language media, a Parvana TV journalist noted that the police officer had “committed
an act of insult to the state flag of the Republic of Artsakh” and added that there were minors in the

car at the time of the incident.

Two instances were identified in which the media covered statements made by public figures in

which the opposing side was referred to as “destroyers” and “vandals.”

On June 24, The Facebook page of the Azerbaijani-language media outlet 24news.ge shared an arti-

cle* incorporating the following words of Azerbaijani President llham Aliyev: “Armenians destroyed

% 24News.ge, September 17, https://bit.ly/35k1a5l
¥ Parvana TV, September 18, https://bit.ly/3MbgkKy
% 24News.ge, June 24, https:/[bit.ly/3Cc47AH

36 GONFLIGT REPORTING



. GROSEMG RED LIMES

cities not during the first Nagorno-Karabakh war, but afterwards.” The material reflects the com-
ments made by the President of Azerbaijan after the meeting between Ilham Aliyev and Angel Mor-
atinos, the High Representative for the United Nations Alliance of Civilizations (UNAQOC).

The quote by llham Aliyev concerns the devastating impact of the Armenians on the Nagorno-Karabakh

region, which is also included in the headline (“Aliyev: Armenians Destroyed Cities During the First War”).

[LHAM ALIVEV, PRESIDENT OF AZERBAIIAN: “As you know, the date of the destruction of the cities is not the first
[Nagorno-Karabakh] war; the destruction began afterwards. They systematically destroyed cit-
ies for 30 years after the first [Nagorno-Karabakh] war. The first reason was theft; houses were
demolished and construction materials were smuggled. The second reason was to deprive the
Azerbaijani people of the opportunity to return. Because they thought that if it [Nagorno-Kara-

bakh] were completely destroyed, no one would return.”

On August 20, in covering the visit of local Azerbaijanis to Shushi,® 24news.ge used a quote by the

local governor Maftun Abbasov in which Armenians are referred to as “vandals.”

MAFTUN ABBASOV, THE GOVERNOR OF SHUSHI: “... The damage done to the city by Armenian vandals can be seen

on every street and house.”

ARMEMAN-LANGUAGE MEDIA. \With reference to the Twitter account of the American journalist Lindsey Snell,
the Facebook page of Parvana TV published a post about an Azerbaijani history textbook. In describ-
ing the story, the author criticizes the textbook and notes that “the goal of Azerbaijani fake historians”

is to falsify history*:

EDITORIAL BOARD: “The falsification of history is the main task of modern Azerbaijani historiogra-
phy. All the textbooks and works of Azerbaijani historians are full of unscientific information.
American journalist Lindsey Snell published an excerpt from the Azerbaijani 7th-grade textbook
“History of Nagorno-Karabakh” on World War | on Twitter. The book says: “Armenian gangs
created and armed by Russia committed genocide against the peaceful Turk-Muslim popula-
tion. Hundreds of thousands of Armenians were relocated to the ancient Azerbaijani lands of

Yerevan, Ganja, Baku.”

On November 8, without indicating a source, the Facebook page of the Armenian-language media

outlet Parvana TV published a post with the following description: “Beastly shooting of civilians near

¥ 24News.ge, 20 August, https://bit.ly/3K8DRtV
% Parvana TV, November 5, 2021 https://bit.ly/35jXkZZ

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA QUTLETS i



Shushi.”® The post describes an incident that, according to Parvana TV, took place near the town of
Shushi. According to the media, a person dressed in military uniform approached the group working
on the water pipes and opened fire without any explanation, as a result of which one worker died and

another was wounded in the chest.

Apart from using emotive language in the title and the attached violent imagery depicting the wounds,

the publication disseminates information without referencing the source.

On January 4, News from Javakhk-Akhaltskha shared an article® on its Facebook page with the fol-
lowing caption: “A group of Azerbaijanis gathered in front of the Georgian Parliament, having fun to
music insulting to Armenians. Ethnically Armenian Georgian citizens are waiting for the response of
law enforcement agencies.” In the article, Eduard Aivazyan, editor of News from Javakhk-Akhaltskha
and director of the Samtskhe-Javakheti Media Analytical Center, claims that similar provocations by
Azerbaijani groups are frequent. At the same time, he does not rule out the possibility of punishing

the Azerbaijani “provocateurs” on his own.

EDURRD AIVAZYAN, POLITIGAL SCIENTISTS: “Similar provocations took place in the regions of Azerbaijan as well,
when an Armenian was beaten after an anti-Armenian demonstration. This does not mean that
the Armenians here are afraid of such aggressive manifestations. Moreover, the Armenians of
Javakheti are not only not afraid, but if necessary, they can punish those who carry out similar

provocations, both in Tbilisi and in their region.”

On July 7, Parvana TV’s Facebook page published an article by Novostink.net® entitled “Aliyev is the
new Hitler.” In the article, the director of the Center for Globalization and Regional Studies, political

scientist Stefan Grigorian, equates the actions of llham Aliyev to the actions of Hitler.

STEFAN GRIGORIAN, DIREGTOR OF THE GENTER FOR GLOBALIZATION AND AEGIONAL STUDIES: “llham Aliyev continues to periodically
voice territorial claims and threats against Armenia. He threatens to provide the Zangezur Cor-
ridor to Azerbaijan to communicate with the Nakhichevan Exclave through the Syunik region of
Armenia. This is an analogy of Hitler’s demands to Poland in 1938 to provide Germany with the

“Danzig Corridor.”

w

> Parvana TV, 8 November, 2021 https://bit.ly/3C8hmCw
% News from Javakhk-Akhaltskha.Net, 4 January, 2022 https://bit.ly/3C69scZ
Parvana TV, 21 July, https://bit.ly/3sBhg35

%)
<

38 GONFLIGT REPORTING



. GROSGMG RED LMES

.2 VIOLENT IMAGERY

Among the Armenian-language media, violent imagery was predominantly observed on the Facebook

page of Parvana TV. Most of this concerns Armenian prisoners of war and border incidents.

On May 20, along with the official statement of the Armenian Ministry of Defense, Parvana TV published
the video of the ministry as an illustration of the beating and humiliation of Armenian servicemen by the

Azerbaijani military.® The video was posted on Facebook with a disclaimer indicating graphic footage.

On May 27, Armenian-language Parvana TV published photos of soldiers captured by Azerbaijan
lying face down on the ground.*® According to the TV broadcaster, the mentioned photos have been

disseminated in the Azerbaijani media.

Q Mapsana Tn
May 27 @

uslianlang

S st iag)

Yyt ik gy
Tty

gy it i3
2ivpbgltlag, np wnfbif sy 22 M-l hegurb p, op b 27-f dn wousdroyuds,
i dhapah Pruuwbrud, 22 370

M

APt metry 2 Lnrglbg Ll 3
L2 2N g gl
IPiliguayti antsbluglind BT dudigh i bl

¥ Parvana TV, May 20, https://bit.ly/3ts3uis
¥ Parvana TV, May 27, https://bit.ly/371Tk0J

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 18



On July 27, Parvana TV published two photos on its Facebook page without mentioning the source.”

One photo shows a man with torn clothes, while the other depicts a person lying in bed with a leg

injury. The images do not reveal the identity of the person and are accompanied by text saying that

the person was tortured by the Azerbaijani military:

EDITORIAL BOARD: “The examination of a captured resident of the village of Machkalasheni of the
Martuni district of Artsakh has revealed that he was beaten and mistreated by the Azerbaijani
armed forces, injuring his right leg. His clothes were torn. The citizen is currently at home. The
Azerbaijani side continues its aggressive behavior and never misses an opportunity to torture

and humiliate the citizens found under its control.”

The post does not cite any official sources, nor any information on where the victim underwent the

examination, nor information about their current condition.

Mapsata Te
July 27, 2021 - @

@ Upguwiuh Vwpnncling 2pgwlih Uwalwiwatl ginunh gapaywpws plulih pzlwlul
qubinegpwl wpngnibgned wwpgub E np bw

Unppbguwlh 2htifuwd nudtph Ynndhg Shidh L wldwpnlughl depwpspdnligh £ Bbpwpldb,
huizh hbwlewlgny oty £ we nnpp: Tumwemndby BU znpbnp

Buwnuwpuighl wydd gunlidnud £ agnunh hp twlip:

Unppbgwlwlwl Ynnup auwpniwynud E© hp wanbubd wwhdwopn wehpp pug aennbing
famgenuabighne ne bwuewagUtyne hptilg Jbpwhulnnnugul auly by I}
punupwghUbphl:

See Translation

On August 8, in covering the events in Afghanistan, footage of a terrorist attack at an airport showing

injured and bloodied citizens was posted on the Facebook page of Parvana TV.*

2

I

10

Parvana TV, July 27, https://bit.ly/3pJSIbQ
Parvana TV, August 8, https://bit.ly/3ikmqLr

GONFLIGT REPORTING



. GROSGMG RED LMES

[
MCTA-CMEDTHMXE E opTy Kabyna MNepewe
‘ v

+ | B3pbiB TeppopHcTa-cMEPTHUKA B a3ponopty Kabyna. Nepsbie kag...

On September 9, Parvana TV published a post on its Facebook page about the Turkish invasion of an
Armenian settlement in Smyrna in 1922. The post is accompanied by a photo with the caption “Mas-
sacre of Armenians and Greeks in Smyrna,” which shows people dressed in military uniforms and
the severed heads of three people.” The video was posted on Facebook with a disclaimer indicating

graphic footage.

MapeaHa Te
September 14, 2021 - @

On November 8, without mentioning the source, Parvana TV published a post on its Facebook with
the caption: “Beastly shooting of civilians near Shushi.”* The post was accompanied by a photo of an

unidentified person with chest wounds.

“ Parvana TV, September 9, https://bit.ly/3Cb05c4
“ Parvana TV, November 8, https://cutt.ly/eTobGPv

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS el



a MapeaHxa Te s
November 8, 2021

11 3Bepckuii paccTpen MUPHBIX XuTenei s6an3n LWywn

Pabouas 6Bpuraga HaxoAMNack rAe-T0 NocepeanHe Mexay ABYMA Bbe3jamu B
LWywK. Bo BpeMa paboT K HAM NOAOLIEN YeN0BEK BbICOKOTD POCTa, KOTOPsIA Bl B
OTNMUAOLLEACA (APYrOi) BOEHHOR QOPME, BCTAN NEPEA HAMW U HAUaN MbluaTh, Mpu
3TOM He FOBOPS HW Ha PYCCKOM, HW Ha a3epbaiKaHCKoMm.

Pabouue NonbITanucs emy 0BBACHWTE, H4TO MEHAKOT BOAONPOBOAHLIE TPYObI, 0AHAKO
yBuiALLa NpoAoAXKan NPOCTO M34aBaTk BECCBA3HBIE 3BYKW, NMOCNE YEro onycTun
ABTOMAT, BbITALMN NUCTONET M HAUan cTpenaTb. OAnH YenoBek Buin youT Ha mecTe,
ApYyrve NoNbITanUch CKPLITLCA U NO HAM Bbl OTKPLIT OTOHbL B CIKMHY.
IKCKABATOPLWMK BbIN PaHEH B TPYAb, HO NOCKOALKY B 3TOT MOMEHT CTIYCKANCA C
3IKCKaBaTopa, ybuiLa He cMor NPoM3BECTV NPULENLHOTO BLICTPENa U HenoBeK
NOAYHWA HE CMEPTENLHOE PaHeHKe.

On November 11, while covering an incident on the Armenian-Azerbaijani border,* Parvana TV used a
video of a physical confrontation® between the Armenian and Azerbaijani militaries, showing footage

of several people hitting one person on the ground.

@ Mapsana Te i
Novernber 16, 2027 -G

Q@g 106 114 Comments 14K Views

Overview Comments Your replies

Unppbpwbiwlwl 200 gnpsnnnuzinlilsph
hEwnluwlipny Jwjwutnwbh 200 4 Jwpunwlwl
nhne hwjwnbds) Ep 2pewithwldwl Jdep, 33 2N
uwnnpuipudwbinudubpp pnopu U pEpubp
yEpnUzjw) nhpeEnhg. Who U huwyunwnwnnuggndd £
bl

Unyl puwlwlh UnjEdptph 14-hb dwdp 13.00-h
uwhdwliliEpnuwd hwy-wnppbpuwlulwl
uwhdwiliugsh wpblBywl inbnuidwatnhg Jeynud
Uinppbpwlh ghlduwd nidbnh
unnpuwpdwlinudubnp gnwhwinshlihwh
wpwlgnupgudp Ubphunidt) Bl Swpwunwlh
Swlipwaysnnuewl hugbhshuwl nwpwag:
Unnpbpwliwlwl 2N gnpbnnnuznlilsph
hEwnbLwlipny Awjwuwwbh 200 sapu dwpuwlywl
nhpebp hwnds) Ehl 2ppwithwydwl dee: 33
huplhzhuwl uwpwspe Ubphunudws
winpebowlivubuwil ghlinBhilihluwl GL gannp

“  According to the Armenian Ministry of Defense, in one of the eastern zones of the Armenian-Azerbaijani border line, units of the

Azerbaijani Armed Forces penetrated the sovereign territory of Armenia with armored vehicles.
% Parvana TV, November 11, https://bit.ly/3szj2Ig

2 GOMFLIGT REPORTING



. GROSGMG RED LMES

The use of violent imagery by the Azerbaijani-language media was mainly observed when covering
the confrontation in Dmanisi. A 30-minute video® published by Agtual.ge on May 17 shows footage of

ethnic Azerbaijanis damaging private property.

On June 8, 24News.ge published an article titled “Armenian subversive group arrested in Lachin try-
ing to plant mines.” The article is accompanied by a photo of a detained Armenian military service-

man, who is being held by Azerbaijani soldiers armed with machine guns.

24News.ge
June 8, 2021- O

Laginda mina basdirmag istayan ermani diversiya qrupunun dzvii als
kegirildi

A member of the Armenian diversion group who wanted to bury a
mine in Lachin was captured

£+ ' Hide Translation - Rate this translation

ZANEWS.GE

Laginda mina basdirmagq istayan ermani diversiya
qrupunun tizvii ala kegi...

% Agtual.ge, 17 May https://bit.ly/3MIrFaX
4 24News.ge, 8 June https://bit.ly/3HC1QAT

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 1



5. MANIPULATION USMG RELIGIOUS SETIMENTS

The monitoring process revealed instances of manipulation using religious sentiments in the context of the
Nagorno-Karabakh conflict. Materials of such content were manipulatively disseminated by monitored Ar-
menian-language media Parvana TV as well as by Georgian-language Facebook users on various groups and

pages.

On October 22, a Facebook user shared a video® depicting a group of soldiers removing a cross in the Facebook
group “Armenia and Armenians.” According to the post’s description, the event took place at the moment of

the post’s publication in Nagorno Karabakh and the soldiers were led by Azerbaijani General Barkhudarov.

The fact-checking portal “Myth Detector”® found that the video was manipulative, rating it as misleading
on Facebook. In fact, the video was shot not in 2021, but a year earlier, on October 26, 2020, during the Na-

gorno-Karabakh war.

28 Lmdbyon o bmdbgdn

afebdn nbog safmodb pdMdgnab, s8sgMor o8 "dodag”
safnbgagdl sBgMdanssbob 3M3nnb 396aMmammn dafbymafngn
ndmands Bnb...

0 Missing context
Independent fact-checkers say this information
could mislead people.

See Why

®  Armenia and Armenians, October 22, https://bit.ly/3qvKAgh
® Mpyth Detector, October 29, Old Video from the Nagorno-Karabakh Conflict Disseminated with a False Description,
https://bit.ly/3tvBIZZ

L GONFLIGT REPORTING



5. MAMPRATION USMG RELIGIOUG SEMTIMENTS

|dentical information was published by the Russian-language website Infoteka24.° The public Facebook group
“Armenia and Armenians” was created on July 23, 2020, a few weeks before the start of the Nagorno-Karab-
akh war.® Notably, other videos® showing the dismantling of the cross were previously shared in this group as

”

well, and the authors of the respective posts used terms such as “enemy,” “vandal,” “barbarian,” and “fighter

with the cross.”

Temo Bokelavadze,® a Facebook user linked to far-right groups who is the admin of the group “A Little bit
about everything,” shared a video of the dismantling of the cross with an identical caption.> The description

labelled neighboring Azerbaijan as hostile to Christians and Christianity:

“This is our neighbor Azerbaijan! They say they do not want to be enemies, but the facts are clear! ...

Another ‘victory’ over the cross by the Azerbaijani military.”

=
i Bmhs 3mbo Y3omexomdY...

aff ganboom! gradmn bababae!....dmfngn safmol "moedofpgbybe”
abpMmdonzabymn badbymMmmydnb SngMm.

dymangnmanmymn abymdonsabo... Gpgmamgdm o8 3nwpgmb
nbmtns BanbhgMmabadlb 306, 30By Mady nynm dmAByMogm!
ofmdnbros MM 3nbdgd ngogdmmb Mmd 87 InfMoms MmBgemndy oMol
Bnbesmdegan gof! oo gdmammu o1y gb bodemomge n6ma
dngobggofmm Mmd oby oM3godmads o gombmgo M
JmMJaamadn goymon 3nbodnb gofpdy! .81 39M3303 bow Bmbps
audm8nabogbab o MHmamii yagme Jomoagmb anmdy dmdbaps!
doormmda!

% Infoteka24, October 21, https://bit.ly/3qpeBIr

S Armenia and Armenians https://bit.ly/3iBoAG1

2 Armenia and Armenians, 7 November https://bit.ly/3D6q7xt, https://bit.ly/37VBsVB
% https://bit.ly/3L7Cjkb

% https://bit.ly/3JDFVua

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 13



Among the monitoring subjects, the incident with the cross was also covered by Parvana TV. On July 5, a video
was posted on Parvana TV’s Facebook page showing an Azerbaijani soldier firing a machine gun in the direc-
tion of the cross at the memorial. The video was accompanied by the following comment: “Another example

of Azerbaijani barbarism.”%

On November 14, Parvana TV published a video showing the taking down of the cross on its Facebook page

with the following description:*®

EDITORIAL BOARD: “Another ‘positive signal’ from the Azerbaijanis. While the Armenian government talks
about friendship with Azerbaijan, the latter demonstrates their readiness for friendship. The enemy
happily dropped the cross erected in Artsakh..The cross is probably located in Artsakh, on the region of

Karvachari...”

% Parvana TV, July 5, https://bit.ly/3HCNJdB
% Parvana TV, 14 November https://bit.ly/3vxliKE

i GONFLIGT REPORTING



b.  MAMPULATION ON Tt TOPIG OF A TURKIGH BAat
DEPLOYIMENT M THE SAMTSKHE-JAVAKHET REGION

On May 7, the Facebook page of Javakhk Media* shared information from the Armenian online publi-
cation Hayeli.am with the headline “Turkish military base in Javakheti, a Georgian Slap to Ankara and
Baku.”® In the article, which is about Georgian Prime Minister Irakli Garibashvili’s visit to Azerbaijan,
the reporter notes that the issue of the deployment of a Turkish military base on the territory of Geor-

gia —namely, in Javakheti — may be discussed during the upcoming visit of the Turkish President to

Javakhk Media

May 7 at 5:29 PM - Q
Metaksia Shalunts » Newsl
May 6 at 5:19 PM - &

https://hayeli.am/?p=6340838&l=am

Georgia.

»

HAYELLAM

rnLppwwl nwquwpwqw Quijwupn’ud. Uuwpuwgh
nL Pwpdh Jpwigwlwl wwywmwyp

Without specifying the source, the article asserts that the rumors about the construction of a Turkish

base in Georgia have been actively discussed in the Armenian media recently. There is also talk that

% Javakhk Media, 7 May https://bit.ly/3tkTQ2e
% hayeliam, 7 dwjhuh, fmppuljut nuquupuqu Quyujupn wd. Tujwpwyh nt fupyh Jpuguljub wugnwlp https://
bit.ly/37LAyuV

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS i



Turkey is preparing to construct an airbase in Javakheti, which will shorten the route to access Azer-
baijani military bases. The journalist also notes that similar rumors based on Russian sources spread

in 2020 before and during the war between Armenia and Azerbaijan.

The article does not cite any official sources; moreover, the journalist notes that the information is
neither confirmed nor denied by official sources. The journalist concludes the article with the follow-

ing quote based on unconfirmed information:

“Finally, we need to find out, officially, whether Georgia could create such an unpleasant ‘sur-

prise’ for the Armenians, again in favor of the interests of the Turkish-Azerbaijani tandem.”

Conspiracies about the planned deployment of a Turkish base in Georgia, specifically in Samtsk-
he-Javakheti, have been disseminated by various anti-Western actors and Kremlin-linked Georgian
media for years,® which link the process to Georgia’s NATO integration. The fact that Turkey is a
member of NATO has been used manipulatively to convey the idea that Georgia’s membership in
NATO would automatically result in the deployment of Turkish troops in the country. Moreover, the
deployment of a Turkish army in Samtskhe-Javakheti, where the Soviet army was based, would
re-escalate historical traumas and result in a confrontation between the Turks and ethnic Armenians

residing in Georgia.®

% Myth Detector, March 22, 2018. “Who Puts Equal Sign between NATO Integration and Deployment of Turkish Troops in Georgia?”
https://bit.ly/3IMhPMd
% Anti-Western Propaganda, 2018, (2019). https://bit.ly/3wB8nJr

i GONFLIGT REPORTING



1. NARRATIVES GHARED BY RUSSIRIT AND
GEORGIAN-LANGUAGE FAGEBOOK PLATFORMS

Russian-language media outlets (Sputnik/Sputnik-Georgia and Jeiran Media Press Club/ Pressunity.
org), discussed only in the qualitative part of the report, applied various approaches to publishing

materials on Facebook.
1.1 PRESSUMITY ORG

The narratives of Jeiran Media Press Club, which were mainly presented in the form of expert opin-
ions, on the one hand, conveyed the idea that the West has been unable to either resolve the conflict
nor had the appropriate leverage for it for years, and emphasized Russia’s special role in resolving the
conflict, carrying out a successful peacekeeping mission, and ensuring stability in the region on the
other. Anti-Western narratives were particularly prevalent with regards to the EU and its initiatives,
which were related to the meetings of the President of the Council of Europe Charles Michel with the
leaders of Armenia and Azerbaijan. In addition, at the initial stage of the monitoring, the narratives
of the Press Club Jeiran-Media targeted another regional player: Turkey. However, this trend later
changed, which became especially evident after the initiation of the “3 + 3”% regional cooperation

format by Turkish President Erdogan.5?

8 The “3 + 3” format represents an initiative of the President of Turkey, which he voiced in 2020 after the end of the Nagormo-
Karabakh war. The format envisages regional integration of the three South Caucasus countries (Georgia, Armenia, Azerbaijan)
on the one hand and Russia-Turkey-Iran on the other.

Russian-Turkish cooperation is a guarantee of peace and stability in the region. Press Club Jeiran Media, October 4, Russia and
Turkey, Pragmatism as the Key to Regional Development, https://bit.ly/36gpTb1

62

HB AZERBAIANI- AND ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 1



THe WET L ] TURKEY

B The mechanisms proposed by Eu- B Only Russia can settle the Na- B Turkey is a biased party while Russia
rope in resolving the Nagorno-Kara- gorno-Karabakh conflict. is neutral.”®
bakh conflict are ineffective.% . : . -
B Eurasian Economic Union is an alter- B Regaining control over Shusha
M The EU does not have a clear native for the Eastern Partnership.® strengthens Turkey’s position in the
olicy towards Azerbaijan within the . Caucasus.”
policy ) B The Eastern Partnership program
framework of the Eastern Partner- : ) ) .
o is attractive to member states in B Deployment of Turkish armed forces
ship Initiative.5* ) . L
terms of economics and technology, on the territory of Azerbaijan is not
B The EU is no longer the organization although the EU does not have mech- in Baku’s interests.”
it was ten years ago, the union is anisms for resolving ethnic conflicts
weakening amid internal strife, and and ensuring security.*®

the crisis i i . .
e crisis s deepening every year B The 3 + 3 format of regional coop-

B EU economic aid to Armenia is an eration will connect Armenia with
attempt by the EU to “buy” Armenia Azerbaijan and Turkey and allow it to
and pursue its goals in the South get out of the transit “deadlock.””

Caucasus, and create a sphere of

influence near the Russian border.® W Russia remains the key player in the

region.”!
B Charles Michel’s visit is a demon-
stration of the EU’s desire to be
involved in the “Big Game” in the
South Caucasus.% B While Russia played a major role in
the ceasefire in Nagorno-Karabakh,
the EU had no interest in the region.”

B Russia-Azerbaijani relations gain new
momentum in the liberated lands.”

B Choosing military non-alignment
allows Azerbaijan to act in its own
national interests.”

8 Press Club Jeiran Media, July 20, 2021https://bit.ly/3MdMZzn

% |bid

% Press Club Jeiran Media, July 20, 2021 Unexpected Activities in the East: Charles Michel’s Main Narratives during his visit to
Armenia https://bit.ly/3HJkwxW

5% Press Club Jeiran Media, July 20, 2021 Unexpected Activities in the East: Charles Michel’s Main Narratives during his visit to
Armenia https://bit.ly/3HJkwxW

% Press Club Jeiran Media, May 14, 2021. https://www.facebook.com/1608182412791087/posts/2983810655228249
December 15, “’3+3’: Who needs a new platform in the South Caucasus and why?” https://bit.ly/3ItLTMK July 12, 2021, “Russia’s
role in the peace process is central - Azerbaijani expert: https://bit.ly/3tnT03Q

8 Press Club Jeiran Media, July 20, 2021 “Visit of the President of the European Council to Azerbaijan: Priorities and Narratives of
Baku,” https://bit.ly/3MdMZzn

% |bid

0 Press Club Jeiran Media, December 15, “’3 + 3’: Who and Needs a New Platform in the South Caucasus and Why?” https://bit.
ly/3tLTMK

7 Press Club Jeiran Media, July 18, 2021. https://bit.ly/3xxkfZL

2 Press Club Jeiran Media, May 27, 2021. https://bit.ly/2VuBzlh

7 Press Club Jeiran Media, May 27, 2021. https://bit.ly/2VuBzlh

* Press Club Jeiran Media, September 21, 2021, Azerbaijan and the EU: Is it possible to reform the relations?
https://bit.ly/3sDN9Z3

5 Press Club Jeiran Media, June 18, 2021, “NATO Summit, Erdogan in Shusha, Biden and Putin: On the Consequences of Major
Political Developments in the Caucasus.” https://www.facebook.com/1608182412791087/posts/2983810655228249

5 Press Club Jeiran Media, June 18, 2021, NATO Summit, Erdogan in Shusha, Biden and Putin: On the Consequences of Major
Political Developments in the Caucasus.” https://bit.ly/3xxkfZL

" Press Club Jeiran Media, Deployment of Turkish armed forces on the territory of Azerbaijan is not in Baku’s interests — Expert,
May 25, 2021 https://bit.ly/2VueT4F

GONFLIGT REPORTING



1. TARRATIVES GHARED BY RUSSIAN AND GEORGIAN-LANGURGE FAGEBOOK PLATFORMS

1.2 SPUTNIK-GEORGIA.RU

Although Sputnik Georgia’s Russian-language website published a number of articles regarding con-
flicts, as mentioned in the interim report,”® the outlet did not share these materials on its Facebook
page, where most of the articles were devoted to internal politics, social affairs, and entertainment in
Georgia. The sole exception was articles prepared about the interethnic confrontation that broke out
in Dmanisi, as well as information about Georgia’s role as a peacekeeping intermediary’”® between
Azerbaijan and Armenia and the Davit Gareji monastery located on a disputed section of the border

between Azerbaijan and Georgia.®

Russian-language Sputnik materials, which, on the one hand, underscored the decreased role of
the West (namely, the United States)® in the resolution of the Nagorno-Karabakh conflict and, on
the other hand, promoted the essential role of Russia in conflict, were not published on Sputnik’s
Facebook page. Sputnik’s articles on this issue were predominantly based on interviews with various

political scientists and voiced the following narratives:

m Through open intervention in the Nagorno-Karabakh conflict, Turkey has strengthened its position
in the region.®

m Russia has made a significant contribution to resolving the Nagorno-Karabakh crisis and will con-
tinue to work on the existing problems in the format of three countries (Armenia, Azerbaijan, Rus-

sia).®

8 During the interim report, Sputnik’s Facebook page covered the topic of Davit Gareji and the confrontation on ethnic grounds

in Dmanisi in the time when Georgia acted as a mediator to release Armenian captives and Prime Minister Garibashvili visited

Azerbaijan.

“Georgia helped to free 15 Armenian citizens detained by the Azerbaijani side” https://www.facebook.com/479574228862020/

posts/1995459327273495

“The visit of Georgia’s Prime Minister to Baku will become a new momentum in the two countries’ relations —ambassador”

https://sputnik-georgia.rufpolitics/20210505/251653007/0-chem-govorili-Garibashvili-i-Aliev-v-Baku.htm|

Sputnik, May 13, 2021. “Tbilisi is prepared to be the setting for negotiations between Baku and Erevan”

https:/fwww.facebook.com/479574228862020/posts/1968338159985612

June 12, 2021 “Georgia helped to free 15 Armenian citizens detained by the Azerbaijani side” https://www.facebook.

com/479574228862020/posts/1995459327273495

% Sputnik, May 5, 2021 “What did Garibashvili and Aliyev talk about in Baku?” https://sputnik-georgia.ru/politics/20210505/251653007/

0-chem-govaorili-Garibashvili-i-Aliev-v-Baku.html “The visit of Georgia’s Prime Minister to Baku will become a new momentum

in the two countries’ relations —ambassador”

https://sputnik-georgia.ru/politics/20210505/251646660/Vizit-premera-Gruzii-v-Baku-stanet-novym-impulsom-v-otnosheniyakh-

dvukh-stran---posol.html

Sputnik, 5 November, “The Armenian political scientist spoke about the purpose of the US Deputy Secretary of State’s visit

to the South Caucasus.” https://sputnik-georgia.ru/20211105/armyanskiy-politolog-rasskazal-o-tselyakh-vizita-zamestitelya-

gossekretarya-ssha-na-yuzhnyy-kavkaz-261818578.html

Sputnik, 24 August, “How the Karabakh war strengthened Turkey’s position in the South Caucasus” https://sputnik-georgia.

ru/20210618/Kak-voyna-v-Karabakhe-usilila-pozitsii-Turtsii-na-Yuzhnom-Kavkaze-252056651.htm|

8 Sputnik, 30 June, Vaccination, World War I, social networks and Karabakh - what Putin talked about live, https://sputnik-
georgia.ru/20210630/Vaktsinatsiya-tretya-mirovaya-sotsseti-i-Karabakh--o-chem-govoril-Putin-na-pryamoy-linii-252174127.html|

79

81

82

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 1l



When it comes to the mediation process between Armenia and Azerbaijan, Georgia is partly a
conductor of Western positions, and it can theoretically achieve certain results, albeit on very
narrow topics.?

The US fears it will lose influence in the South Caucasus and is trying to mitigate that by offering

innovations to the regional agenda.®

1.3 KAVKAZ PLUG AIND THE GAUGASIAN TELEGRAPH

As underscored in the interim report,® the Facebook pages of the Georgian-language Kavkaz Plus and

The Caucasian Telegraph were selected for the monitoring because of their Armenophobic editorial

policy.

In contrast to the interim report,¥” in which The Caucasian Telegraph covered the Georgian and Na-

gorno-Karabakh conflicts in a relatively neutral way, following the controversy on the Armenian-Azer-

baijani border,®in the published material regarding the Nagorno-Karabakh conflict, The Caucasian

Telegraph voiced the official Azerbaijan narratives with regards to Armenia and labelled their actions

on the border as “provocations.”

b

Armenian Armed Forces once again created a provocation aimed at the Kalbajar District.®

“War trophies captured by the Azerbaijani army during another provocation of the Armenian
side!”®

“As a result of the Armenian provocations on November 16, 7 servicemen of the Azerbaijani Army

were killed during the hostilities on the state border of Azerbaijan.”®

Sputnik, 11 October, Thilisi Peace Initiative Ahead of Pashinyan-Putin Meeting: View from Moscow and Yerevan, https://sputnik-
georgia.ru/20211011/mirnaya-initsiativa-tbilisi-pered-vstrechey-pashinyana-i-putina-vzglyad-iz-moskvy-i-erevana-260456778.html|
Sputnik, 5 November, “The Armenian political scientist spoke about the purpose of the US Deputy Secretary of State’s visit

to the South Caucasus.” https://sputnik-georgia.ru/20211105/armyanskiy-politolog-rasskazal-o-tselyakh-vizita-zamestitelya-
gossekretarya-ssha-na-yuzhnyy-kavkaz-261818578.html

Conflict reporting - in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets,
https://www.mdfgeorgia.ge/eng/view-library/213/

The Caucasian Telegraph, May 15, 2021. Nikol Pashinyan Asks the Russian President for Military Aid.
https://www.facebook.com/100907098457590/posts/243347764213522

The Caucasian Telegraph, June 10, 2021. US Senator Rob Portman on the occupation of Samachablo.
https://www.facebook.com/100907098457590/posts/260020092546289

On November 13, the shoating on the Armenian-Azerbaijani border escalated into a bilateral confrontation — “For three days,
the conflicting parties spread contradictory and alarming information about wounded, killed, and captured soldiers as a result of
intense fighting” RFE / RL, November 16, https://bit.ly/3tTvxZT

The Caucasian Telegraph, November 13, “Armenian Armed Forces once again created a provocation aimed at the Kalbajar
District.” https://cutt.ly/4YvaAbd

The Caucasian Telegraph, November 11, War trophies captured by the Azerbaijani army during another provocation of

the Armenian side!!l” https://cutt.ly/eYbJ85v

The Caucasian Telegraph, November 17, “As a result of the Armenian provocations on November 16, 7 servicemen of

the Azerbaijani Army were killed during the hostilities on the state border of Azerbaijan.” https://cutt.ly/rYu22f3

GONFLIGT REPORTING



1. TARRATIVES GHARED BY RUSSIAN AND GEORGIAN-LANGURGE FAGEBOOK PLATFORMS

A portion of the Armenophobic content published by The Caucasian Telegraph was based on opinions

of individuals —namely, director of the Caucasus International Center Guram Maskhulia, who consid-
ered Armenia a threat in the context of the occupied territories of Georgia (and specifically, Abkhazia)
as illustrated by the history of the Bagramyan Battalion:

B Georgians will not forgive Armenians for crimes against civilians committed during the Abkhaz
war, mainly involving members of the Bagramyan Battalion.*

m Political and economic power in Abkhazia is in the hands of Armenians; if Georgia recognizes Ab-
khazia, political power will be in the Armenian hands.*

As for Kavkaz Plus, similar to the interim report, the outlet continued to spread Armenophobic narra-
tives and portrayed Armenians in the international and regional arena as nationalists and separatists:

B Armenians incite separatist sentiments in the Samtskhe-Javakheti region of Georgia.*

m After the Nagorno-Karabakh war, Armenians will try to create a “buffer zone” at the expense of
Georgian territories, particularly Samtskhe-Javakheti.®

m With the aim of annexing Abkhazia, Armenians want to expel the remaining Georgians.®

B Against the backdrop of the banning of Georgian language teaching in Abkhazia, there are 24 ful-
ly-operational Armenian schools there.”

B The Armenian lobby in Russia is working on creating a conflict between Russia and Turkey.®

m Armenia appropriated the Khuchap Monastery® and now voices claims for the territory where the
cathedral of the holy trinity is located.™

B “Armenian provocateurs” are behind current ethnic conflicts and destabilizations in Georgia.™

B The campaign against Namakhvani Hydro Power Plant is coordinated by the Armenian lobby in
the Kremlin."%

B Armenian nationalists obsessed with Russophobia do not understand that Russia need simply to
leave the South Caucasus and Armenian neo-Nazi statehood would be liquidated.™

% The Bagramyan Battalion was a unit established in 1992-93 during the War in Abkhazia. Mainly composed of ethnic Armenians
residing in Gagra, Gudauta and Tkvarcheli, the battalion fought along with the separatists. The unit was named after the Soviet
Armenian Marshal lvan Bagramyan.

% The Caucasian Telegraph, January 29, 2022 “What has the Krasnodar Territory got to do with Georgia?’ Who started the war in
Abkhazia, where are the Abkhazians from, what is the future of Abkhazia?” https://cutt.ly/OPy4gYQ

% Kavkaz Plus, August 24,2021, https://bit.ly/2X8G05Z

% Kavkaz Plus, August 2, 2021, Armenians nationalists want to expand their “buffer zone” to Georgia.” https://bit.ly/3IK2ynw

% Kavkaz Plus, August 2, 2021, “They want to expel the remaining Georgians from Abkhazia to create a ‘Armenia by the sea” https://
bit.ly/3iFGkkJ

% Kavkaz Plus, September 16, 2021, “Zero Georgian schools in contrast to 24 (according to other sources 32) Armenian schools — the
reality of separatist Abkhazia “https://bit.ly/3kH5Sih

% Kavkaz Plus, November 29, 2021, New “Horror Story” of the Armenian Lobby — “The Great Turan” https://cutt.ly/hYyEExu

% Kavkaz Plus, August 30, 2021, “Comrade Pashinyan, return Khuchap!” https://bit.ly/2XalX50Q

00 Kavkaz Plus, January 3, 2022, “Armenians claim the land on which the Holy Trinity — the cathedral of the Georgian Orthodox
Church is built” https://fcutt.ly/ W 0O0mZYR

0 Kavkaz Plus, May 25, 2021 “Who provoke conflicts in Georgia and why? https://bit.ly/3fJvAWC

02 Kavkaz Plus, May 27, 2021. “Ruben Tatulyan exercises control on Abkhazia and Enguri HPP energy sector against the backdrop of
protest against Namakhvani HPP” https://bit.ly/34N7WMT

3 Kavkaz Plus, May 12, 2021. “It is enough for Russia to simply leave the South Caucasus and Armenian neo-Nazi statehood will
simply be liquidated” https://bit.ly/3uAxF5A

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS 1



B. MEDIA PROFILES

0.1 AZERBAIJANI-LANGUAGE MEDIA PROFILES
AKTURL.GE

The information portal Aktual.ge has been operating since April 21, 2020. Its founder is “Actual Me-
dia,”™ which is registered in Marneuli. The outlet’s content is available in Georgian, Azerbaijani,
Turkish, and English.

Aktual.ge’s Facebook page,™ founded on August 15, 2019 under the name Giirclistanda Biz, was re-
named Aktual.ge on June 25, 2020. The Facebook page is managed by 2 administrators from Georgia
and 3 from Azerbaijan. The page has 23 000 subscribers, while the number of likes is not displayed

publicly. Its YouTube™ channel has 560 subscribers.

Page Transparency X

NGV D L IS Y YIS

Page History ©

c-’- Changed name to Aktual.ge
/ June 25, 2020

C"'J' Changed name to Aktual Xabarlar

April 20, 2020
e Merged with the Page Giirciistanda Biz

August 15, 2018

See 3 More v

People Who Manage This Page @

° Primary country/region location for people who manage this Page
includes:
Georgia (4)
Azerbaijan (1)

% https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVIyOwIsX3gmYsntmLmFJI53ubCERIBs3zIEMXJLILx4Nhn0kGzkSKsYno]50IB
5 Last accessed March 26, 2022. https://www.facebook.com/aktualge
6 |ast accessed March 26, 2022. https://www.youtube.com/channel/UCovBEv8QnpmccF98h6s3Qdg

5 GONFLIGT REPORTING



. MEDIA PROFILES

BORGHALITV

The domain of Borchalitv'” was registered in 2000 in the US state of California. The website of the TV

company does not indicate any information about the organization.

The Facebook page of the TV company was created in 2016. The page has 12,930 subscriptions and
9,310 likes."®

GUNDSLIK - GURGOSTAN

The website Gundelik.ge is currently not accessible, although there is a functioning Glndalik —
Glrclistan Facebook page,™ which was registered in 2016. The page was initially entitled “Parliamen-
tary Elections — 2016”, but on October 31, 2016, it was renamed to Giindalik — Glirciistan. The page is

only available in Azerbaijani.

Page Transparency

Gundaslik - Giirclistan
News & Media Website

Page History @

G Changed name to Giindalik - Giirciistan
) October 31, 2016

Page created - Parlament seckileri-2016

= S
May 25, 2016

The e-mail address of ElImeddin Memmedov is indicated in the registration data of the site.

The Facebook page has 26,134 subscribers and 17,133 likes.

MARNEULI TV

Marneuli TV (Marneulitv.ge) was established in 2006 as a limited liability company.™ The television
channel broadcasts in Georgian and Azerbaijani in the Kvemo Kartli region. The channel also broad-

casts through Global TV, Magti, Silk, and other TV operators.

07 Last accessed March 26, 2022https:/fwww.facebook.com/borchalitv/

8 |ast accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/borchalitv

% |astaccessed March 26, 2022. Giindalik — GUrclistan —Home | Facebook

"0 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVIyOwIsX3gmYsntmLmFC4QniTeGOsul28ngD06U7hhpOK[wZrIHaCPjldLcuFJ

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA QUTLETS %



The Facebook page™ of Marneuli TV, created in 2013, has 36,390 subscribers and 19,929 likes, while the

YouTube channel™ has 1,220 subscribers.

SUNEWs. 6t

News portal 24news.ge was founded in September 2018™ by Georgian Leader Media™ in Marneuli.
The outlet’s content is available in four languages (Azerbaijani, Georgian, Russian, and English). The

portal also has an internet TV channel.

The outlet’s Facebook page,™ which was registered under the name of Borcalitv in 2014, was re-
named Borgali-Z4NEWS in 2018 and 24News.ge in December of the same year. The page has 52,047
subscribers and 20,957 likes, while the YouTube channel,”™ which broadcasts in Azerbaijani, has 16,400

subscribers.

Page Transparency

Page History @

S Changed name to 24News.ge
4 December 21, 2018

c—,- Changed name to Bo24News.Ge
/ December 19, 2018

P- Changed name to Borg24News.Ge
/ December 18, 2018

« Changed name to Borgal24News.ge
G g % g

MNovember 15, 2018

f—’ » Changed name to Borgali-24News.ge
/ Nevember 13, 2018

G Changed name to Borgali-24NEWS

November 12, 2018

C—,- Changed name to Borgali-NEWS
? aprilg, 2016

\‘ Page created - Borgalitv
Movember 26, 20114

RADID BOLNEL

The “Bolneli” Broadcasting Company was founded in 1997. From that time until July 2010, the radio
broadcast under the name of “TV-Radio Company XlI Channel,” and the name of the broadcasting

company has been “Bolneli” since 2010.

" Last accessed March 26, 2022. https://www.facebook.com/MARNEULITV/

2 last accessed March 26, 2022. https://www.youtube.com/channel/UCQBG29vHcRIA97zIcdbilIg/featured

8 https:/[24news.gefabout

™ https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVIyOwlsX3gmYsntmLmFAnQ1a40tugelLZzWs7EzxdGSdGI5vJgbmTfIXqgTfluu
" Last accessed March 26, 2022. https://www.facebook.com/24newsgeofficial/

6 Last accessed March 26, 2022. https://www.youtube.com/channel/UCyCWRCdLmr8JITLhHifk50w

56 GONFLIGT REPORTING



. MEDIA PROFILES

In 2015, the company obtained a radio broadcasting license on the FM-107.3 frequency (Bolneli.ge).
At various times, the radio has implemented projects with the support of organizations such as In-

ternews, OSCE, Open Society Georgia, and the Georgian Public Broadcaster.

The Facebook page of the radio station was created on February 28", 2020. It has 114 subscribers and
1M likes."”

RADIO VRIS

Azerbaijani radio outlet “Ivrisi” is part of the “Spectri” Media Holding and operates with the domain™
of the same organization. “Radio Ivrisi” was established in 2016 within the framework of a project by
the Journalists’ Association “Metsenati” with the financial support of the Open Society — Georgia

Foundation.

The Facebook page of the radio outlet was created on April 2, 2017 under the name of lvrisi FM, and it

soon changed its name to Radio Ivrisi. The page has 1,208 followers and 1033 likes.™

RAADID MARNEVLI 96.9 FM

Radio “Marneuli” (Marneulifm.ge) is the first community broadcaster in the Kvemo Kartli region and
was founded by BBC World Service Trust, Studio Re, and the “Journalists’ Union — Voice of the Peo-
ple.”” While the radio station was established in 2006, the channel only received a broadcasting

license in 2015.

The website of Radio Marneuli offers information in Georgian, Azerbaijani, and Armenian.

Marneuli Radio’s Facebook page,” registered in 2015, has 34,184 followers and 15,835 likes, while its

YouTube channel” has 3,220 subscribers.

XEBER Gt

Xeber.ge is an Azerbaijani-language online information portal. Information about the portal is men-

tioned neither on the website nor on Facebook. The web domain was registered in Georgia in April

7 Last accessed March 26, 2022 https://bit.ly/3I0DFz2

" http://radio.speqtri.ge/

" Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/IVRISI

0 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVIyOwlIsX3gmYsntmLmFAtJoAMh]iuToqg7n9uBL58gi8R[PdLt5UzIYieMa[RU
2 Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/marneulifm

22 |ast accessed March 26, 2022 https://www.youtube.com/channel/UChWSDYsfb6islxGwyJ1pDg

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-1ANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA QUTLETS 5



2020, and the Facebook page was created on May 2, 2020.”% The page currently has only 628 followers
and 555 likes.

YEN Yo

Yeniyol.ge is an Azerbaijani-language newspaper that covers public affairs and is published online.
According to the information provided on the website, the newspaper has been operating since 2015.

The founder of the newspaper’s website is the Georgian Youth Aid and Awareness Organization.

The Facebook page of Yeni Yol was registered on October 30", 2018. The page has 692 followers and
671 likes.™

8.2 ARMENIAN-LANGUAGE MEDIA PROFILES

AKHALKALAKI NEWS
The Facebook page Akhalkalaki News'” was created on March 31, 2020. The page shares news by
other local media outlets as well as the statements of Samvel Petrosyan, a former member of the
Georgian Parliament and a member of the Alliance of Patriots of Georgia. During the 2020 Parliamen-
tary Elections, the site actively shared content related to the Alliance of Patriots.
The page has 3,977 subscriptions and 2,633 likes."”

AKHALTSKHAET

Samtskhe-Javakheti news portal Akhaltskha.net has been operating since 2016. The outlet was
founded by the Samtskhe-Javakheti Media Analytical Center.”

The website is available in Armenian, Georgian, Russian, and English.

The Facebook page “News from Javakhk-Akhaltskha.Net”” was created on July 21, 2011 and has 3,830

followers and 3,730 likes. The page is managed by 4 administrators from Georgia and 1from Armenia.

% Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/xeber.ge

24 Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/Yeni-Yol-331048807450400

% Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/akhalkalakinews

% |ast accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/akhalkalakinews

2" https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=baVIyOwIsX3gmYsntmLmFPB1gyKw]vnSWBnRgk5fNyMDk1H[Arv06809EzdiXhOW
% https://www.facebook.com/javakhk.akhaltskha.net

5 GONFLIGT REPORTING



Page Transparency X

Page Information for News from Javakhk-Akhaltskha.Net @

& News from Javakhk-Akhaltskha.Net
i4e— ! News & Media Website

Page History @

% Changed name to News from Javakhk-Akhaltskha.Net
/ March 10, 2013

Page created - News from Akhaltskha.Net

=
July 21, 201

People Who Manage This Page @

o Primary country/region location for people who manage this Page
includes:
Georgia (4)
Armenia (1)

flLIa MEDA

. MEDI PROFILES

The domain of Alig Media (Alig.ge) was registered on June 5, 2015. The partners of the outlet are the

European Union for Georgia, Thilisi Human Rights House, National Endowment for Democracy (NED),

and Equal Rights & Independent Media (ERIM).

The Facebook page'™ of the outlet was created on June 14, 2015 and has 2 administrators from Ar-

menia, 2 from Georgia, and 1from the United States. The page has 19,328 followers and 13,334 likes,

while the YouTube channel™ has 1,250 subscribers.

Page transparency X

AliQ Media
Broadcasting & media production company

Page history @

C’J Changed name to AliQ Media

February 9. 2022

h Page created - Aliq Media

People who manage this Page @

o Primary country/region location for people who manage this Page
includes:
Armenia (2)
Georgia (2)
United States (1)

@8 Find support or report Page

2 Last accessed 26 March 2022. https://www.facebook.com/aliQmedia
B0 Last accessed 26 March 2022. https://www.youtube.com/channel/UCuFebSGQcHJhfISB7oumi1ZA

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS

o



fiv 12

ATV 12 TV (https://bit.ly/3ztIVnL) was founded in Akhalkalaki in 2001. According to information posted
on the YouTube channel, the television channel has existed for more than 15 years. ATV-12 covers

local news in Akhalkalaki, as well as national and international news in Armenian.

The Facebook page™ of ATV-12 was created on August 16, 2020 and has 2 admins from Armenia and
1from Georgia. The page has 4,104 followers and 3,231 likes. The YouTube channel was registered on
July 25, 2016."%

Page transparency X

Page information for Atv 12 television @

Atv 12 television
TV channel

Page history @

1’ Page created - Atv 12 television

August 16, 2020

People who manage this Page @

o Primary country/region location for people who manage this Page
includes:
Georgia (2)
Armenia (1)

JAVAKKK MEDIA

Javakhkmedia.com is an information portal, the domain of which was registered on October 7, 2013.
The website contains neither contact information nor information about the media outlet’s owner
and the editorial board. Eduard Ayvazyan, the editor-in-chief of Akhaltskha.net, indicates on his Face-
book™ page that he is also the editor of the online edition of Javakhk Media. The content of these

two media outlets is identical.

The website is available in the following four languages: Armenian, Georgian, Russian, and English.

The Facebook page,™ 76 which has 3,325 followers and 3,213 likes, states that the page is a unified
informational resource about Javakheti. The publication’s Facebook account was created in 2011 and
was called Javakhk —History Archive. The page has been operating under the name of Javakhk Me-

dia since December 19, 2013 and it is managed by 3 administrators from Armenia and 1from Georgia.

B Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/atviZ2akhalkalaki

B2 last accessed March 26, 2022 https://www.youtube.com/c/ATV12Akhalkalaki/channels
¥ https://lwww.facebook.com/eduard.ayvazyan

B Last accessed 26 March 2022. https://www.facebook.com/Javakhk.Media

il GONFLIGT REPORTING



JEWS. 6

Page Transparency

Page Information for Javakhk Media ©

3 Javakhk Media

Media/News Company

Page History @

G
=

Changed name to Javakhk Media
December 19, 2013

Page created - Javakhk - History Archive
May 20, 2011

People Who Manage This Page @

o

Primary countryfregion location for people who manage this Page

includes:
Armenia (3)
Georgia (1)

. MEDI PROFILES

The Javakheti Information Center (Jnews.ge) was established in October 2014 with the financial sup-

port of the National Endowment for Democracy (NED) within the framework of the project “Gov-

ernment Control and Civic Involvement in Javakheti.” The media outlet was founded by the “Open

Borders”™ organization in Akhalkalaki. The publication is mainly supported by Western foundations.

Jnews.ge is available in Armenian, Georgian, and Russian languages.

The Facebook page™ of the Javakheti Information Center was registered in January 2018, and is man-

aged by 6 administrators from Georgia and 1from Russia. The Facebook page has 3,688 subscribers
and 3,243 likes, while the YouTube channel® has 5,550 subscribers.

Page transparency x

Page inf ion for 1 il U Yslwnpals @

e Swywfuph (unywlul YEUnpnl
Media/news company

Page history O

h Page created - 1) Lyl

People who manage this Page @
Primary country/region location for peaple who manage this Page
Includes:

Georgia (6)
Russia (1)

Ads from this Page

B3 This Page is not currently running ads.
8 Find support or report Page

" https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVIyOwlIsX3gmYsntmLmFIUA3BcfPZWI1647tQQ7XyEhnRx]jhVpNu4ISOBXiyTKG

¥ |ast accessed 26 March 2022. https://www.facebook.com/JavakhkNews.ge/?ref=page_internal
7 Last accessed 26 March 2022. https://www.youtube.com/channel/UCXDkGjkwx6CoxN2BFLInW8g

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS

fl



PRRVANA TV

TV-Radio Company “Parvana” (Parvana.ge) was founded by Konstantin Vardanyan in Ninotsminda on

January 12, 2001.”8 The programs of the channel are available in Armenian.

According to a report by Transparency International Georgia,™ after Georgian Dream came to power,
Konstantin Vardanyan was elected as the Deputy Chairman of the Municipal Council. From spring
2013 to March 2020, Vardanyan was both the director of Parvana and the deputy chairman of the Ni-
notsminda City Council. On March 9, 2021, Vardanyan resigned as the head of television channel, and

his wife, Albina Vardanyan, was appointed as the director of the company.

The Facebook page™ of Parvana TV was created on August 5, 2017. The page has 64,367 followers and
31,652 likes, while the YouTube channel™ has 13,100 subscribers.

RAADID NOR

The internet portal of the community radio outlet “Nor” (Nor.ge) was registered in Georgia on Sep-
tember 5, 2012. The radio broadcasts on FM 100.1 in the Ninotsminda municipality of the Samtsk-
he-Javakheti region. According to the information posted on the radio’s website, in December 2014,
Ninotsminda Community Radio became the first licensed community broadcaster not only in Samt-
skhe-Javakheti, but in Georgia overall. The information on the website is available in two languages:
Armenian and Russian. The donors of the radio station are the Open Society Foundation Georgia and

the National Endowment for Democracy (NED).
Radio Nor’s content is available in Armenian and Russian.
The Radio Nor Facebook page™ was created on September 10, 2012, and is managed by 13 admin-

istrators from Georgia and 1from Armenia. The page has 22,795 followers and 9,842 likes, while the

YouTube channel™ has 11,500 subscribers.

8 https:/[transparency.ge/en/blog/tv-station-deputy-chairperson-municipal-council-ninotsminda-wins-tenders-without-competition

¥ https://transparency.ge/ge/blog/ninocmindis-sakrebulos-tavmjdomaris-moadgilis-televizia-ninocmindis-municipalitetshi-
tenderebs

" Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/televidenia

¥ Last accessed March 26, 2022 https://www.youtube.com/channel/UCtsgnN2vBISECmnIngsTNtw

“2  last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/radiotvnor

" Last accessed March 26, 2022 https://www.youtube.com/c/radionorGeorgia

i GONFLIGT REPORTING



. MEDI PROFILES

Page Transparency X

Page Information for Radio NOR &

.7y Radio NOR
HOB News & Media Website

Page History @
\- Page created - Radio NOR
September 20, 2012
People Who Manage This Page &
o Primary country/region location for people who manage this Page
includes:

Georgia (13)
Armenia (1)

Ads From This Page

Q This Page is not currently running ads.

OKIIEwWS. Gt

The Samtskhe-Javakheti information portal Sknews.ge was created on the basis of the “Samkhretis
Karibche” (South Gate) newspaper. From 2004-2017, the newspaper was distributed in Georgian and
Armenian. The online version of the publication has been operating since 2010, and the radio station
since 2016. The Open Society Foundation, National Endowment for Democracy, and Deutsche Welle

Academy (DW Akademie) are donors supporting the media outlet.

Sknews.ge is available in Georgian and Armenian languages, and the Armenian-language Facebook
page of the publication (Zwpwyuyht dwpuwu) was created on January 9, 2020. Sknews.ge created a
profile instead of a Facebook page, which has 4,999 friends.”

TVANEWS. Gt

Channel 9 (TV9news.ge), which bears a legal name Imperia Ltd.,** has been broadcasting since 1998.
The channel broadcasts through the 6th digital broadcasting in the Akhaltsikhe, Adigeni, and Aspin-

dza municipalities

The website of Channel 9 is available in Georgian and Armenian languages.

The channel’s Facebook page' is created in the form of an individual user, and therefore the number

of followers is not public, while the YouTube channel™ has 12,100 subscribers.

" Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/profile.php?id=100061579884817

¥ https://drive.google.com/file/d/1IIOF-erQITipr0fvV3AjHThm9eSUSyS2/view

" Last accessed 26 March 2022. https://www.facebook.com/TVINews.AM

" Last accessed 26 March 2022. https:/fwww.youtube.com/channel/UCilY SWvrayKsAS2GPdyiFmQ

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS i



0.3 RUBEIAN-LANGUAGE MEDIA OUTLETS

PRESS CLUB JEIRAN MEDIA

The webpage of Jeiran Media Press Club Press Club (Pressunity.org) indicates that it has been operating since
2016. The “about us” section of the website stresses that despite the ongoing controversies in the South Cau-
casus region, the website tries to be objective and to devote its platform to any expert or journalist irrespective
of his or her opinion about the current events in addition to news in Russia, Azerbaijan, Armenia, and Georgia

in the respective languages.

No other information, including about the publisher and editor, is available on the website. The IP address™ of
Jeiran Media was registered in St. Petersburg on August 12, 2020; the identity of the owner of the registration
is hidden.

The Facebook page™ of Jeiran Media Press Club was created in May, 2015, under the name “Press Club Com-
monwealth,” and changed its name to the current name in January, 2021. The Facebook page is managed by
three administrators: one from Azerbaijan, one from Armenia, and two from Russia. The page has 6,306 fol-

lowers and 5,874 likes.®®

Page Transparency X

Page Information for Mpecc-kny6 Axelipan Meaua ©

Mpecc-kny6 [okeiipan Meaua
. Local Business

Page History @

G Changed name to MNMpecc-kny6 [dxerpad Megna

January 186, 2021
\. Page created - Mpecc-kny6 CoapyxecTso
May 22, 2015

People Who Manage This Page &

o Primary country/region location for people who manage this Page
includes:
Armenia (1)
Azerbaijan (1)
Russia (1)

Ads From This Page

“8 https://whois.domaintools.com/pressunity.org

https:/fwww.facebook.com/pressunity
Last accessed March 26, 2022 https:/fwww.facebook.com/pressunity

49

50

i GONFLIGT REPORTING



. MEDI PROFILES

SPUTIIK-GEORGIR

Sputnik-Georgia Ltd was officially registered in the Public Registry of Georgia on January 23, 2015. Sputnik is
housed at the former Ria Novosti office. Sputnik is an international multimedia project created by the pres-
idential decree on December 9, 2013. Sputnik, owned by the Russian government, replaced RIA Novosti and

Voice of Russia in the international arena.

Anton (Tato) Laskhishvili owns 100% of Sputnik-Georgia Ltd and has also been the head of Svobodnaya Gruzia

newspaper since 1991.

The Facebook page of the Russian-language Sputnik-Georgia was created on May 7, 2017 and has 5 admin-

istrators located in Russia and 4 administrators in Georgia. The page has 64,842 followers and 57,104 likes.™

8.4 GEORGIAN-LANGUAGE MEDIA PROFILES

KAVKAZ PLUS

The website (En.kavkazplus.com) of the “Kavkaz Plus” online edition does not provide information about the
editorial board, while the articles are published anonymously, without indicating the authors’ surnames. By
checking the web page domains, one learns that the website Kavkazplus.com was registered in 2015. The site’s

IP address is currently registered in California, under the official name “Kavkazplus.com — HoBocTu [py3un.”

The online publication Kavkaz Plus often publishes anti-Armenian, xenophobic, and discriminatory materials
in Georgian, Russian, and English. The edition often writes about crimes committed by Armenians in Abkhazia

and the rise of Armenian separatism in Javakheti.

The Facebook page of Kavkaz Plus was created on May 6, 2016. The page has 1,161 followers and 1,131 likes."®

THE GAUGRSIAN TELEGRAPH

The Georgian-language Facebook page “The Caucasian Telegraph” was created on October 2, 2020. In addition
to daily news, the page often publishes videos aimed against Armenians, especially the Armenian Diaspora.

“Caucasian Telegraph” published videos with the headlines “Hysterical Preaching of Armenian Diaspora Re-

B Last accessed March 26, 2022 https:/fwww.facebook.com/SputnikGeorgiaRu/
%2 Last accessed March 26, 2022 https://www.facebook.com/%6E1%83%99%E 19683%930%E 19683%95%E19683%99%E 19683990
9E1%83%96-%E19683%9E%E1%683%9A %E19%683%98%E19683%A 3%E19683%A 19%0E1%683%98-1675642542697030

(N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS M



vanchism,” “Sick plans of the Armenian Diaspora in Russia: new territorial claims against Georgia, Turkey and

Azerbaijan,” and “The Armenian Diaspora has become a global threat ..France will fall first.,” etc.

The page has 43,083 followers and 7,819 likes."®

%3 Last accessed 26 March 2022, https:/fwww.facebook.com/TheCaucasianTelegraph

il GONFLIGT REPORTING



N AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETG



WWW.MDFGEORGIA.GE
WWW.INTERNEWS.GE

GONFLIGT REPORTING






WWW .MDFGEORGIA.GE
WWW.INTERNEWS.GE



