
Political and Media  
Transitions in Egypt:
A Snapshot of Media Policy and Regulatory Environment 

by Toby Mendel
Commissioned by Internews
August 2011 



ii | Political and Media Transitions in Egypt 

Political and Media Transitions in Egypt: 
A Snapshot of Media Policy and Regulatory Environment

Political and Media Transitions in Egypt is a snapshot of the current media policy and regulatory environ-
ment in Egypt. The research for this paper was carried out in April, May and June of 2011 by Toby Mendel. 

This, and a companion study on the media and transition challenges in Tunisia, was prepared for a three-
day meeting, Informing the Dialogue and Creating a Roadmap: Workshop in Comparative Media Law, 
Policy, and Regulation in the MENA Region, organized by Internews in collaboration with the Center for 
Global Communication Studies at the University of Pennsylvania’s Annenberg School for Communication, 
and the Center for Media and Communication Studies at the Central European University of Budapest, 
Hungary. 

The meeting, the first in a multi-part series of workshops, brought together key stakeholders from the 
academic, law and policy and civil society communities interested in participating in a dialogue intended to 
aid the media transitions in the Middle East and North Africa. Various media stakeholder groups from the 
MENA region and several international experts attended the meeting and explored strategies and opportu-
nities for media law reform in Tunisia and Egypt. 

Internews Network’s Middle East and North Africa Media Policy Initiative is part of the Democracy Fund: 
Global Human Rights Program, a partnership between Freedom House, Global Rights, American Bar 
Association Rule of Law Initiative, and Internews Network, through the RIGHTS Consortium.

ABOUT THE AUTHOR

Toby Mendel is Executive Director of the Centre for Law and Democracy. Mendel was Senior Director 
for Law at ARTICLE19, a human rights organization focusing on freedom of expression and the right to 
information. Prior to that, he worked as a Senior Human Rights Consultant with Oxfam Canada and as 
a human rights policy analyst at the Canadian International Development Agency. He has consulted with 
the World Bank, various intergovernmental bodies, and numerous governments and non-governmental 
organizations around the world, and has helped draft legislation in the areas of the right to information and 
media regulation. He has published extensively on a range of freedom of expression issues, such as the right 
to information, communication rights, and refugee issues, including comparative legal and analytical studies 
on public service broadcasting, the right to information, and broadcast policy. Mendel has a B.A. degree in 
mathematics from McGill University and an L.L.B. from Dalhousie University.

CREDITS:
Writer/Researcher: Toby Mendel
Copy Editing: Libby Morgan
Design and Layout: Laura Stein Lindamood
Project Director:  Manisha Aryal, Director, Global Human Rights Program
Special thanks to: Marjorie Rouse, Senior Vice Presidents for Programs; Jamal Dajani, Vice President for Middle East and North 
Africa; and Susan Abbott, Deputy Director for Program Development.
Cover photo: Protests in Tahrir Square. Jamal Dajani/Internews

Copyright: Internews, August 2011



 INTERNEWS | 1

The “25 January Revolution” is the name popularly 
used to describe the demonstrations which began 
in Cairo’s Tahrir Square on January 25, 2011. The 
demonstrations led to President Hosni Mubarak’s 
resignation less than three weeks later, on February 
11. Mubarak had ruled Egypt with an iron fist for 
30 years, since first becoming President in 1981, 
following Anwar Sadat’s assassination.

These events have already brought about important 
changes to the democratic and human rights 
environment in Egypt. The current environment is 
one in which there is enormous potential for reform. 
At the same time, the process of reform is anything 
but smooth, with the demonstrators returning to 
Tahrir Square on July 8 to protest against the slow 
pace of change and the failure to prosecute those 
responsible for the human rights abuses perpetrated 
against the demonstrators. 

During Mubarak’s presidency, the media faced 
substantial legal and regulatory challenges that 
limited their independence and ability to criticize 
and hold the government to account. These included 
criminal sanctions under the Penal Code, onerous 
licensing requirements and significant government 
control over state-owned media outlets. These 
controls remain largely in place today.

Despite the environment of government control, 
there are numerous state-owned and private daily 
newspapers and television stations, as well as other 
newspapers and magazines. Terrestrial private 
television has not been allowed to develop and 
private television is only disseminated by satellite.1 
The radio sector is almost entirely a state monopoly, 

although there are two private FM radio stations in 
Cairo – Nogoom FM and Nile FM – along with a 
number of Internet radio stations.2 

Although the legal framework remains in place, 
the manner in which laws are applied has already 
changed quite significantly, including in relation to 
the media. A number of key individuals associated 
with the repressive functions of the Mubarak regime 
have been forced to leave their positions. This 
includes the Minister of Information, who plays an 
important institutional role vis-à-vis the media. The 
removal of the Minister initially raised expectations 
that the Ministry would be abolished. These hopes 
were dashed, however, with the appointment in 
early July of Osama Heikal, former editor of the 
opposition party daily Al-Wafd, as Minister of 
Information.3

In practice, in the Egyptian context, informal 
measures have been closely intertwined with legal 
rules in a complex system of control. In many cases, 

“It is not enough to replace old faces and perhaps change 
some policies, to reach an independent media.” 

Introduction

During Mubarak’s presidency, 
the media faced substantial legal 
and regulatory challenges that 
limited their independence and 
ability to criticize and hold the 
government to account. These 
controls remain largely in place 
today.



2 | Political and Media Transitions in Egypt 

elastic and all-pervasive legal rules meant that 
almost everyone working in the media was vulner-
able to legal challenge at any time. Rather than 
instituting such challenges, however, the regime 
would use implicit threats to ensure most media 
workers toed the party line. This led to high levels of 
self-censorship, which has become deeply rooted in 
the culture at many media outlets. 

These informal systems have been significantly 
transformed in the post-revolutionary environ-
ment. There has been a major pull back in terms 
of the presence of security officials and the role of 
the security forces, for example, and the volume 
and nature of official warnings and threats has 
diminished. However, official warnings have not 
disappeared and clear red lines remain, in particular 
in relation to reporting on the governing military 
authorities. 

On May 3, 2011, World Press Freedom Day, the 
newly-formed National Coalition for Media Free-
dom (NCMF) issued a Media Freedom Declaration 
Cairo, setting out key minimum demands for 
media reform.4 The declaration’s preamble makes 
it clear that the changes undertaken so far are not 
enough, stating: “[I]t is not enough to replace old 
faces and perhaps change some policies, to reach an 
independent media.” The declaration goes on to call 
for a number of substantive changes with respect to 
media freedom.

This report provides an initial analysis of the current 
legal and policy framework governing freedom of 
expression and the media in Egypt. The primary 
methodology used in preparing this report was 
an extensive literature and legal review, including 
online sources. These sources were supported by a 
series of unstructured interviews conducted during 
a mission by the author to Egypt, with support from 
the local UNESCO office, from April 9-15, 2011.

The legal and policy framework governing the 
media is repressive and allows for extensive govern-

ment control over almost every media sector.5 We 
know from other experiences with democratic 
transition that the window of opportunity for 
reform, and for media law reform in particular, 
is limited. At the same time, it is not possible to 
achieve all reforms at once, so it is important to 
identify priorities and try to secure them as soon as 
possible. 

To create a legal and regulatory framework that is 
in line with international standards, in particular for 
the right to freedom of expression, would require 
comprehensive review and amendment of almost 
every Egyptian law affecting this right. Some of the 
key areas for reform are as follows:

 � The constitutional guarantees for freedom of 
expression, which are weak and limited in scope.

 � The rules regarding the imposition of a state of 
emergency and the power to derogate from free-
dom of expression during states of emergency.

 � Restrictions on the content of what may be 
published or broadcast, in particular the criminal 
restrictions found in the Penal Code and Press 
Law.

 � The absence of a right to information law and 
the wide prohibitions on making public “secrets,” 
found in a range of laws.

 � The rules on who may work as a journalist, and 
the institutional structures for journalists, in 
particular the Journalist Syndicate, which is 
at present subject to an unacceptable level of 
government control and which has privileged 
access to public resources for its members. 

 � The system for regulating professionalism in 
both the print and broadcast media sectors, 
which is currently subject to government control 
and lacks any public complaints system.

 � The institutional structure for regulating the 
print media, namely the Supreme Press Council, 



  | 3

which is subject to extensive government control. 

 � The rules on licensing of the print media, and 
other constraints on print media’s ability to 
operate freely, including financial rules and the 
rules on the rights of correction and reply.

 � The absence of any proper regulatory system 
for broadcasters, and the prohibition on private 
terrestrial broadcasting.

 � The need to remove controls over Internet-based 
and related forms of communication, and the 
need to ensure that the Internet cannot be shut 
down for political purposes.

 � The need to address government control over the 
state-owned media, both print and broadcast, 
and to either privatize them or transform them 
into independent public service media.  

The Process of Constitutional 
Change
When Mubarak resigned, power was handed over to 
the Supreme Council of the Armed Forces. Just two 
days after Mubarak’s resignation, on February 13, 
the Supreme Council suspended the 1971 Constitu-
tion. Preparations for a constitutional referendum 
that would add nine new articles to the Constitu-
tion started almost immediately, and the referendum 
was held on March 19. Although the referendum 
was opposed by many civil society organizations as 
not going far enough, it passed decisively, garnering 
some 77 percent of the vote. The nine new articles 
focus primarily on governing structures, including 
who may run for president, the term of office of the 
president (which is now limited to two four-year 
terms), the holding of elections for the two houses 
of parliament (the Shura Council and the People’s 
Assembly), and the process of preparing a new 
Constitution.

When the Constitutional Declaration, effectively 
the interim Constitution, was proclaimed by the 
Supreme Council of the Armed Forces on March 
23, it included the 9 new articles passed by referen-
dum,6 49 articles from the 1971 Constitution and 
3 additional articles, namely Articles 56, 57 and 61. 
The 49 articles from the old Constitution mostly 
address human rights and the structures of the 
state, including the parliament, judiciary and armed 
forces. The three new articles deal with the respec-
tive powers of the Supreme Council of the Armed 
Forces and the Council of Ministers. They also 
provide that the Supreme Council will continue in 
force until such time as the “People’s Assembly and 
Shura Councils assume their responsibilities and 
the president of the republic is elected and assumes 
his position” (Article 61). Most recent reports by 
Egyptian media indicate that the parliamentary 
elections will take place in November. 

Pursuant to Article 60 of the Constitutional 
Declaration, within six months of the election, and 
at the invitation of the Supreme Council of the 
Armed Forces, the People’s Assembly and elected 
members of the Shura Council will meet in a joint 
session to elect a 100-member provisional assembly. 
This assembly will be tasked with preparing a new 
constitution, within another six months, which must 
be put to a referendum within fifteen days of its 
preparation and which will come into force im-
mediately upon being approved in the referendum.7 
A number of civil society groups have called for the 
Constitution to be drafted before the elections,8 but 
it seems most unlikely that this will happen.

The legal framework that applied before the 

The legal framework that applied 
before the revolution continues in 
force. 



4 | Political and Media Transitions in Egypt 

revolution continues in force. Article 56(1) of the 
Constitutional Declaration grants the Supreme 
Council of the Armed Forces the power to adopt 
new legislation and to repeal or amend existing laws. 
Article 57(3) grants the Prime Minister and other 
members of the Cabinet the power to adopt internal 
decrees and subordinate legislation (regulations), 
within the scope of their authorities and as provided 
for by law. In practice, the Cabinet prepares most 
legislation, which is then approved (or not) by the 
Supreme Council of the Armed Forces.

Egyptian Constitutional  
Guarantees of Freedom  
of Expression
Articles 12 and 13 of the Constitutional Declara-
tion provide for the protection of freedom of expres-
sion and media freedom as follows:

(Article 12)
Freedom of opinion is also guaranteed, and 
every person has the right to express his 
opinion and publish it in spoken, written, 
photographed, or other form within the 
confines of the law.  Personal criticism and 
constructive criticism are a guarantee for 
the safety of national development.  

(Article 13) 
Freedom of the press, printing, publication 
and media are guaranteed, and censorship 
is forbidden, as are giving ultimatums and 
stopping or canceling publication from an 
administrative channel.  Exception may be 
made in the case of national emergency or 
time of war, allowing limited censorship 
of newspapers, publication, and media on 

matters related to general safety or the 
purposes of national security, all according 
to the law.Article 12 is essentially a weak 
guarantee. 

Freedom of expression is only guaranteed 
“within the law,” and no conditions are im-
posed on laws which limit the right. Thus, 
any law restricting freedom of expression 
that is validly passed by legislators will pass 
constitutional muster, largely negating the 
impact of the constitutional guarantee. 

This weak guarantee stands in contrast to Article 19 
of the International Covenant on Civil and Political 
Rights (ICCPR),9 which Egypt ratified on January 
14, 1982. This article only permits restrictions that 
serve one of a limited list of protected interests, 
namely the rights and reputations of others, national 
security, public order and public health and morals. 
Furthermore, Article 19 also only allows restric-
tions that are “necessary” to protect one of those 
interests. This limitation means that restrictions 
must be proportionate, in the sense that the benefits 
outweigh the harm to freedom of expression, be 
carefully designed to protect the interests of citizens, 
and not be overbroad, in the sense of going beyond 
prohibiting harmful speech. 

International law also provides stronger protec-
tion for freedom of expression than Article 12 of 
the Constitutional Declaration by incorporating 
a number of key positive features. Importantly, 
under Article 19, the right protects not only the 
speaker, but also the listener, by defining freedom 
of expression as the right to “seek, receive and 
impart information and ideas.” This is an extremely 
important aspect of the guarantee, which protects 
citizens’ right to access a diversity of information 
and ideas. 

The explicit prohibition of administrative censor-
ship,10 in Article 13, is positive. It is unclear, 
however, whether this prohibition applies only to 



 INTERNEWS | 5

administrative censorship or to all forms of censor-
ship. This lack of clarity is compounded by Article 5 
of the Press Law,11 which states:

No confiscation, suspension, and/or termi-
nation of a newspaper, using the adminis-
trative proceedings, may be permitted. 

Furthermore, since Article 13 does not apply when 
a state of emergency is in place, it does not provide 
much practical protection for the media, since an 
Emergency Law was proclaimed in 1981, extended 
continuously throughout the whole of Mubarak’s 
30-year reign, and remains in place to this day. Article 
4 of the Press Law, which allows news items that are 
“detrimental to the national integrity, independence 
or sovereignty” to be banned, appears to be in breach 
of Article 13, yet remains in force. In practice, how-
ever, the Mubarak regime rarely resorted to actually 
forcing newspapers to close, perhaps because other 
less blatant forms of control were sufficient to ensure 
that the government could achieve its objectives.

The extended state of emergency under Mubarak 
was one of the issues which was addressed in the 
constitutional referendum. This resulted in what is 
now Article 59 of the Constitutional Declaration, 
which requires the People’s Assembly to ratify any 
declaration of an emergency and places a strict 
six-month time limit on any declaration of an emer-
gency, with any extension beyond this allowed only 
after it has been approved in a popular referendum. 

These procedural protections are not, however, ac-
companied by any substantive restrictions on when 
an emergency might be declared. International law 
only permits derogations from rights during an 
emergency “which threatens the life of the nation.” 
Even then such restrictions must be “strictly re-
quired by the exigencies of the situation.”12  Article 
59 does not reflect these key substantive protections.

Despite Article 59, the 1981 Emergency Law 
remains in force. Demands to repeal this law and 

lift the state of emergency have been made repeat-
edly by various stakeholders since the revolution. 
The Supreme Council of the Armed Forces has 
promised that it will lift the state of emergency 
before the parliamentary elections due to take place 
in November 2011, but it has not set a firm time-
frame for this; the current Prime Minister, Essam 
Sharaf, pledged in July to work towards ending the 
Emergency Law. Under the Emergency Law, cases 
against the media can be pursued in military courts, 
a procedure that is highly problematic from the 
perspective of media freedom, as well as other basic 
due process human rights.

How the new Constitution will protect freedom of 
expression, and in particular whether the new guar-
antees will be more closely in line with international 
law, is clearly a matter of great importance for the 
media and other stakeholders in Egypt. In addition 
to the main guarantee of this right, consideration 
needs to be given to the possible inclusion of 
specific protections for the media and the right to 
information (the right to access information held by 
public bodies). 

Consideration might be given to whether the 
following issues, which can be found in different 
constitutions around the world, should be included 
in a future Egyptian Constitution:

 � Protection for the independence of bodies with 
regulatory powers over the media.

 � Protection for the right of journalists not to 
reveal their confidential sources of information.

 � Prohibitions on licensing or registering journal-
ists and/or print media outlets.

 � A requirement to allocate the frequency 
spectrum in the public interest among all three 
types of broadcasters, namely public, commercial 
and community, and/or specifically reserving 
part of the frequency spectrum for community 
broadcasters.



6 | Political and Media Transitions in Egypt 

Content Restrictions 
A number of different laws provide for criminal 
penalties and other restrictions on the content 
of what may be published or broadcast in Egypt, 
including the Penal Code13 and the Press Law.

The Egyptian Penal Code includes several provi-
sions on defamation. These include Article 179, 
making it a crime to insult the President; Article 
184, protecting the Majlis al-Shaab (People’s 
Assembly), the army, the courts and other public 
authorities; and Article 186, protecting the judiciary. 

Article 185 also provides protection for public offi-
cials, although this protection is tempered by Article 
302, which permits criticism of the work of an 
official relating to his or her duties, but only if this 
is done in good faith, and a 2006 law that removes 
imprisonment as a punishment for breach of Article 
185.14 Article 21 of the Press Law also deals with 
criticism of officials, prohibiting statements that ad-
dress the “demeanor of a public servant, prosecution 
personnel, or public employees, unless such dealing 
is closely related to their duties and responsibilities, 
and is aimed at realizing the public interest.” Article 
21 is thus inconsistent with Article 185, not only 
in substance, since good faith is not the same thing 
as realizing the public interest, but also inasmuch 
as imprisonment remains available for breach of 
Article 21. 

These rules are in clear breach of international stan-
dards in this area, which call for defamation to be 
protected through the civil, rather than the criminal 
law, for public officials to tolerate a greater degree 
of criticism than ordinary citizens, and for public 
bodies not to be protected by defamation law at all. 
International standards also set clear standards for 
civil defamation laws, including that there should be 
a robust regime of defenses. Consideration needs to 
be given to how to bring these Egyptian defamation 
law provisions into line with international standards.

The Penal Code includes a number of provisions 
that make it a crime to disseminate various sorts of 
content, including Article 174, which prohibits ad-
vocacy of changes to the Constitution; Articles 188 
and 305, prohibiting the publication of false news, 
and Articles 189 and 190, restricting the publication 
of information about ongoing court cases.15

These are supplemented by a number of criminal 
restrictions on media content in the Press Law. 
Pursuant to Article 20, journalists may not publish 
information that is “contemptuous or disrespect-
ful to caste, creed, nationality and religion of any 
individual or the community or the country” or that 
demonstrates “partiality in favor for, or against, a 
racial call instigating hatred or promoting intoler-
ance and bigotry against certain segments in the 
Society.” Article 21 prohibits statements that 
interfere in the private life of citizens. Pursuant 
to Article 22, breach of these rules may lead to a 
term of imprisonment of up to one year and/or a 
fine of between 5,000 and 10,000 Egyptian pounds 
(approximately USD 840-1,680).

These are only a few of the content restrictions 
found in Egyptian law. They are all very problematic 
from the perspective of international law, in some 
cases because they are simply not legitimate reasons 
to restrict freedom of expression (for example, the 
rules on false news or advocating constitutional 
change), and in other cases because they are too 
broad (for example, the rules on discussion of ongo-
ing court cases, interference with private life and 

Consideration needs to be given 
to how to bring Egyptian  
defamation law provisions  
into line with international 
standards.



 INTERNEWS | 7

case, as a largely elected body, the Council is clearly 
not free of political tendencies, as a body with 
power over the media should be in accordance with 
international standards.

The structural independence of the national 
newspapers is undermined legally in a number 
of ways. Each national newspaper has a general 
assembly, which is headed by the chair of the board. 
It also includes 15 members elected from among 
journalists, administrators and laborers, and another 
20 members selected by the Shura Council (Article 
62).

The key governing body for each of the national 
newspapers is the board of directors, which appoints 
most of the members of the editorial board and 
decides on the overall policy framework (Articles 65 
and 66). The board chair, who also chairs the general 
assembly, is appointed by the Shura Council. The 
thirteen members of the board include six elected 
employees (two feach of journalists, administrators 
and laborers), and six members appointed by the 
Shura Council, of whom at least four must “belong 
to” (presumably this means work for) the newspaper 
(Article 64). 

Article 65 establishes an editorial board for the 
national newspapers consisting of five members. The 
chair of this board, who is also the editor-in-chief, 
is appointed by the Shura Council. The four other 
members are appointed by the board of directors. 
The influence of the Shura Council over the 
national newspapers is thus very significant. 

The national newspapers appear to be funded pri-
marily through advertising, although it is rumored 
that they also receive some direct government 
funding. Some people claim that these newspapers 
benefit from a sort of indirect government subsidy 
in the form of the discretionary allocation of 
large public advertising contracts. Reportedly, 
these newspapers also benefited in the past from 
congratulatory advertisements paid by businesses 

hate speech). As with the defamation rules, con-
sideration needs to be given to how to bring these 
provisions into line with international standards.

Regulation of the State-
Owned Media
The state-owned media in Egypt, which includes 
both broadcasters and print media outlets, has 
historically dominated both sectors. As noted above, 
the state has a monopoly on terrestrial broadcasting, 
although the number of subscribers to pay television 
has increased significantly in recent years. The state 
print media have also seen their erstwhile domi-
nance eroded and, during the revolutionary dem-
onstrations, the historical market leader, Al-Ahram, 
was overtaken in terms of distribution figures by Al 
Masry-Al Youm, a private newspaper. However, the 
importance of the state-owned media should not be 
underestimated.

Section Three of the Press Law sets out a number of 
rules governing the so-called “national newspapers” 
(i.e. the state newspapers). Pursuant to Chapter 
One,16 these newspapers provide “a free national 
platform for all political voices and trends and 
key actors.” The law does not otherwise stipulate 
any mandate for these newspapers, although it is 
possible that one is provided for in their founding 
documents or editorial statutes. 

The same provision states that the national newspa-
pers are “free-standing and autonomous.” Despite 
this guarantee, in practice the national newspapers 
have, at least historically, been biased towards 
government, although some, such as the English 
language Al-Ahram Weekly, were reportedly more 
balanced. 

Formally, the national newspapers fall under the 
ownership of the Shura Council, which has in the 
past been largely controlled by the President. In any 



8 | Political and Media Transitions in Egypt 

as tributes to the government, and especially the 
President. It appears that this source of funding has 
now largely dried up.

The national newspapers are a very important part 
of the print media sector. This is reflected in their 
wide readership and vast workforces (Al-Ahram 
alone, which publishes many titles, reportedly has 
around 17,000 employees). It is clearly inappropri-
ate to maintain them in their current form, subject 
to political control through the Shura Council. One 
option would be to transform them into public 
service media outlets, along the lines of public 
service broadcasters, run by independent governing 
boards. Such broadcasters exist in many democratic 
countries and while they are state-owned, they are 
run independently of government.17 Another option 
would be to privatize them.

Egypt’s state-owned broadcaster, the Egyptian 
Radio and Television Union (ERTU), is a massive 
organization, with some 43,000 employees and 
numerous television and radio stations falling under 
its umbrella. It was established in 1970, and its 
governing legislation is the 1979 ERTU Law.18 

The overall mandate of ERTU, as described in 
Article 2 of ERTU Law, is to fulfill the “mission 
statement of the audio-visual media and broadcast-
ing services … in compliance with overall public 
policy and widely acknowledged professional 
standards and criteria.”

Article 2 lists 13 more detailed purposes for ERTU. 
These include, among other things:

 � Delivering broadcasting services in an effective 
and efficient manner, for the benefit of the 
nation, consistently with the values of Egyptian 
society and the Constitution; 

 � Promoting general social values – such as unity, 
peace, human rights and the rule of law – and 
knowledge;

 � Developing broadcasting, including by improv-
ing technical standards;

 � Presenting current trends in public opinion;

 � Providing news coverage, including of the 
legislatures;

 � Expanding its coverage; and

 � Fostering creative Egyptian talent. 

The ERTU Law does not spell out individual 
mandates for the various stations operating under 
ERTU, but it is possible that these are found in 
other documents, such as the founding documents 
of those stations.

It may be noted that the purposes of ERTU do not 
include providing balanced and impartial reporting 
during elections, an issue that will to be of great 
importance during the upcoming parliamentary 
and presidential elections. In the past, including 
during the 2010 parliamentary elections, observers 
have noted that ERTU stations failed to provide 
independent and balanced coverage. During the 
2005 elections, ERTU established a 17-member 
Media Monitoring Committee (members were 
primarily academic and professional media workers 
from the state-owned media, as well as some public 
figures and representatives of the private media). 
The Committee set guidelines for media coverage of 
the elections and its activities reportedly had some 
impact on election coverage by ERTU.19 Something 
along those lines, but more robustly independent 
from ERTU, might be considered for the upcoming 
elections.

Structurally, ERTU is even less independent than 
the national newspapers, and, in practice, state-
owned broadcasters (particularly television) are even 
more strongly biased towards government than the 
national newspapers. The only mention of inde-
pendence in the ERTU Law is in relation to the 
budget, which shall be “independent,” “as decreed 



 INTERNEWS | 9

and mandated by the President” (Article 18). 

The main bodies overseeing ERTU, as set out in 
its governing legislation, are the General Assembly, 
the Board of Trustees and the Board of Managing 
Directors (Article 4). 

Pursuant to amendments to the ERTU law adopted 
in 1989,20 the General Assembly is now chaired 
by the Minister of Information (previously, it was 
chaired by the Chair of the Board of Trustees). The 
General Assembly also includes representatives of 
around 12 other ministries; the members of the 
Board of Trustees; representatives of Al-Azhar, 
Egypt’s highest Islamic authority; the Supreme 
Council for Youth and Sports; and other experts 
appointed by the Minister of Information (Article 
28). Pursuant to Article 29, the General Assembly 
approves the annual reports and financial reports, 
draft budgets and actual budgets, and a number of 
other financial documents of ERTU.

The Board of Trustees is the main governing body 
of ERTU. It is required to meet at least once 
a month and it sets key ERTU policies, approves ac-
tivity plans, develops the code of ethics, approves the 
internal by-laws and statutes, including pay scales, 
and monitors and assesses performance (Articles 
5-10). The 1989 amendments to the ERTU Law 
provide that decisions of the Board of Trustees must 
be sent to the Minister of Information for approval. 
Where the Minister has an objection, the matter 
shall be sent back to the Board for reconsideration 
(Article 8). Prior to these amendments, the Board 
did not need such ministerial approval. 

The Chair of the Board of Trustees is appointed by 
a presidential decree, upon the recommendation of 
the cabinet, and the Deputy Chair is appointed by 
the Minister of Information. The Prime Minister 
appoints a number of public figures to the Board, 
to represent various sectors of society. The Board 
also includes the managing directors of the main 
“sectors” of ERTU (of which there are around ten, 

including news television, radio and engineering), 
who are appointed by Presidential Decree; and the 
President of the General Authority for Information 
(Article 5). 

The Board of Managing Directors falls under the 
chairmanship of the “President of the Board of 
Trustees” (who is presumably the chair of that 
Board, appointed by the President of the Republic) 
(Articles 11 and 12). Pursuant to Article 12, as 
amended, all “designations or appointments in 
the core functions” of ERTU shall be “mandated 
and decreed by the Minister of Information.” The 
governing structures of ERTU are thus firmly under 
government control.

The Board of Trustees presents a proposed budget 
for ERTU to the President, who then adopts it 
through a decree (Articles 16 and 18). ERTU 
may take advantage of several sources of funding, 
including charging statutory fees, business activities, 
government budget allocations and grants, and 
revenue generated by the companies it owns (Article 
20). In practice, most of the funding for ERTU is 
provided directly from the state budget, although 
ERTU stations do lease out some broadcasting 
time. ERTU also has significant business interests, 
including major shares in Nilesat, which presumably 
generate some additional revenue. 

The revolution has directly impacted ERTU’s gover-
nance systems, most significantly with the removal 
(at least temporarily) of the Minister of Informa-
tion. Following Mubarak’s departure, the Chair of 
the ERTU Board of Trustees was replaced by Dr. 
Samy Sherif, formerly a media and communications 
professor. In early June, however, Dr. Sherif was 
replaced by Tarek El-Mahdy, a military general, and 
the organization has reportedly been put under the 
direction of a council appointed by the Supreme 
Council of the Armed Forces. As a result, it appears 
that ERTU is presently largely under the control of 
the governing military authorities.



10 | Political and Media Transitions in Egypt 

Reform of ERTU has already been identified as a 
priority by several stakeholders and there is a clear 
need to make it more accountable to the public. 
Much thought needs to be given to an appropriate 
structure for ERTU, one which would be protected 
against political interference and yet sufficiently 
robust to embark on the very difficult task of trans-
forming ERTU into a public service broadcaster.

Regulation of the Print Media
The key oversight body for regulating the print 
media is the Supreme Press Council, which is 
established by Article 67 of the Press Law. Pursuant 
to Article 68, the Council is constituted by a decree 
of the President of the Republic, and the Speaker of 
the Shura Council serves as Chair. 

Other members include:

 � The Chairpersons of the board of directors of 
the “national press organizations” (the state print 
media outlets) who, in turn, are appointed by the 
Shura Council (Article 64).

 � The editors-in-chief of the state newspapers 
(also selected by the Shura Council; see Article 
65).

 � The Chair of the Journalist Syndicate, along 
with four other Syndicate members appointed 
by the Shura Council.

 � The Chair of the Labor Union that represents 
media workers, along with four other Union 
members appointed by the Shura Council.

 � Two journalism professors appointed by the 
Shura Council.

 � Two legal experts appointed by the Shura 
Council.

 � A number of public figures appointed by the 
Shura Council.

The Supreme Press Council is thus firmly under the 
control of the Shura Council. Pursuant to Article 
196 of the (now suspended) 1971 Constitution, 
two-thirds of the members of the Shura Council 
were elected and one-third were appointed by 
the President. This appointment process is set to 
continue under Article 35 of the Constitutional 
Declaration. 

Following the departure of Mubarak, the Supreme 
Press Council was temporarily abolished. The 
longer-term question of what to do with the body 
is already being debated in some circles in Egypt 
and there have been calls for it simply to be abol-
ished.21 That will raise further questions about who 
might be tasked with taking on its functions, as 
described below. As a minimum, it seems clear that 
this body needs to be protected against government 
interference. 

Anyone wishing to publish a newspaper must first 
obtain a license from the Supreme Press Council. 
The application for a license must include various 
types of information, including the title, language, 
periodicity, business sector, budget breakdown, 
sources of funding and editorial structure of the 
publication, nationality and place of residence of the 
proprietor, name of the editor-in-chief and address 
of the printing house that will print the publication 
(Article 46). Pursuant to Article 50, no one who 
is prohibited by law from exercising their political 
rights may own or publish a newspaper.

The Supreme Press Council is required to decide 
on an application for a newspaper license within 40 
days (Article 47). Where an application is refused, 
the Council shall provide specific reasons for the 
refusal to the applicant, who may then appeal to the 
Court of Administrative Adjudication within 30 
days. The law does not indicate what might justify a 
refusal to issue a license. However, Article 49 of the 
Press Law states that obtaining a license to publish 
a newspaper is a “special privilege.” 



 INTERNEWS | 11

Before the revolution, applications for newspaper 
licenses reportedly had to be approved by the 
security forces; shortly after the revolution, the 
interim government announced that this practice 
would be stopped. In practice, it was extremely 
difficult to obtain a license to publish a newspaper. 
Despite the formal 40-day processing rule, delays in 
processing applications were common, sometimes to 
the point where this effectively constituted a refusal 
of the application. 

The Press Law establishes stringent conditions for 
how newspapers must be structured and established. 
Newspapers may be owned by political parties, the 
state or private owners. Political party newspapers 
are quite common but there are strict conditions 
for the establishment of privately-owned news-
papers. Such newspapers must take the form of 
co-operatives owned exclusively by Egyptians, with 
no one person owning more than ten percent of the 
overall capital (Article 52). It is unclear whether 
these rules are enforced in practice, as at least some 
major print media titles appear to be owned, or at 
least controlled, by individual businessmen. 

There are no specific rules on concentration of 
media ownership or cross-ownership. Indeed, the 
country does not appear to have any anti-monopoly 
laws at all. Given the strict ten percent limit on 
ownership of newspapers, rules on concentration 
of newspaper ownership may not be necessary. It is 
not clear whether or not ownership structures are 
taken into account when applications are made for 
a private satellite broadcasting license (see below 
for a description of how this works), but in practice 
different actors own the main stations. Media own-
ership thus remains quite diverse at the moment, 
although some vertically integrated ownership 
structures are beginning to emerge, for example in 
the form of ownership of television, print media and 
online media. It may be noted that it is much easier 
to put in place rules limiting concentration of media 
ownership before concentrations start to emerge.

The Press Law includes some other rules relating 
to financial issues. Prior to publication, newspaper 
owners must deposit in full in an Egyptian bank a 
substantial sum of “paid-in or contributed capital.” 
This is set at a minimum of one million Egyptian 
pounds for dailies (approximately USD168,000), 
LE250,000 (approximately USD42,000) for week-
lies and LE100,000 (approximately USD17,000) for 
monthlies (Article 52).

Pursuant to Articles 46 and 51, newspapers have 
to disclose their ownership structures to the 
Supreme Press Council when applying for a license, 
and inform the Council of any changes to this. 
Although this is not public information, pursuant to 
Article 33, newspapers must publish their budgets 
within the first six months of each fiscal year and 
again at its end. It is not clear whether or not this 
has actually been followed in the past.

This system of licensing and restrictions on the 
establishment of newspapers is in direct contradic-
tion with international standards, pursuant to which 
licensing regimes for the print media are viewed as 
a restriction on freedom of expression. The vari-
ous financial conditions, including those limiting 
ownership to ten percent of the overall capital and 
imposing capital deposit requirements, also cannot 
be justified under international law. The question 
thus arises as to how the system should be reformed 
in post-revolutionary Egypt.

There are few rules relating to advertising or other 
forms of fundraising, although Article 30 does pro-
hibit newspapers from receiving any contributions 
or donations from foreign entities. Overcharging 
for advertising is deemed to be a benefit or subsidy, 
although it is not clear how this might be measured. 
Breach of the rule on foreign donations attracts a 
small fine, as well as an obligation to pay twice the 
amount of the donation.

Article 31 sets out some very general rules for 
newspaper advertisements, providing that they 



12 | Political and Media Transitions in Egypt 

may not contradict the shared values, ethics and 
ideals of society, or the “mission statement, goals 
and objectives of journalism.” These are extremely 
vague terms which could easily be abused. The same 
article also requires editorial content and news to 
be clearly distinguished from advertising. Consid-
eration should be given to whether or not a proper 
system for regulating advertising, including a public 
complaints component, should be put in place and, 
if so, how it should be structured.

The Press Law establishes a regime for the rights 
of correction and reply, which, at least in transla-
tion, is variously and inconsistently referred to as a 
“corrigendum,” “correction” or “rejoinder.” Where 
requested, the editor-in-chief is required to publish 
a correction within three days, or in the next edition, 
on the same page and with similar characteristics 
to the original article. There are no rules regard-
ing when these rights may be claimed, although 
presumably the right of correction only applies 
when the original information that was published 
was incorrect (Article 24). 

The party requesting a correction or reply must do 
so by registered mail (Article 25). Such a request 
may be rejected if made more than 30 days after the 
original article was published or where the newspa-
per has already published a correction. A newspaper 
may also refuse to publish a correction that involves 
a criminal act or that contravenes public order or 
morality (Article 26).22 These appear to be the only 
grounds for refusing a request for a correction or 
reply.

Where a request for a correction or reply is refused, 
the aggrieved party may complain to the Supreme 
Press Council. In this case, the law provides for a 
sentence of a mandatory term of imprisonment of 
three years or a fine of between LE1,000-4,000 
(approximately USD170-675) (Articles 27 and 28). 

Once again, these rules are not in line with interna-
tional standards, pursuant to which limits need to 

be imposed on when a reply, in particular, may be 
claimed. In particular, this remedy should be limited 
to circumstances where the rights of the claimant 
have been breached by the newspaper. Otherwise, the 
system could be abused to transform newspapers into 
platforms for anyone who claimed a right of reply.

Regulation of the Broadcast 
Media
There is no dedicated regime for the regulation of 
private broadcasting in Egypt. As a result, many of 
the characteristics that are commonly associated 
with broadcast licensing and regulation – such 
as rules on diversity, public complaints systems, 
systems for allocating frequencies, rules on election 
coverage and so on – are simply not present in 
Egypt. There were proposals to introduce a broad-
casting law in 2008, but these were never brought to 
fruition.

The main reason for this is probably that there are 
essentially no private terrestrial broadcasters in the 
country.23 There are a number of private satellite 
television stations, all of which are based in the Free 
Zones in Egypt, and in particular in the Media 
Public Free Zone. These are special areas located 
inside of Egypt to which special rules, including 
tax-free status, apply.

The Free Zones fall under the jurisdiction of the 
General Authority for Investment (GAFI).24 
GAFI is an “autonomous” agency reporting to the 
Egyptian government and responsible for exercising 
regulatory control over investment. Although legally 
autonomous, it is not independent of the govern-
ment. The Chair and other members of the Board, 
for example, are appointed by the Prime Minister.  
It thus lacks the independence that would normally 
be required of a body exercising regulatory powers 
over broadcasting.



 INTERNEWS | 13

To set up a satellite broadcaster, one must make an 
application to GAFI for a business license, although 
it is not clear exactly what this involves. In the past, 
such applications reportedly had to be approved by 
the security services. Furthermore, strict controls 
were placed on the scope of activity of licensed 
broadcasters. It was, in particular, difficult to get 
permission to broadcast news directly, although 
some of these broadcasters appear to have found 
innovative ways to get around such restrictions. 

A further layer of control over the private satellite 
television stations is exercised through their rela-
tionship with the satellite companies that distribute 
their signals, which are largely under government 
control. Some limited rules relating to content were 
at least sometimes built into contracts between these 
broadcasters and the satellite companies, and it is 
possible that these contracts were used to further 
other regulatory or control objectives. 

In a new, democratic Egypt, serious thought will 
need to be given to the idea of licensing private 
terrestrial broadcasters. International courts have 
held that public broadcasting monopolies represent 
a breach of the right to freedom of expression.25 
There is a very near monopoly in the radio sector, 
and while the television sector is not quite a public 

monopoly, it is for the large number of Egyptians 
that cannot afford or otherwise do not have access 
to pay TV.26 This raises issues regarding access to 
terrestrial broadcasting frequencies.

The National Frequency Management Commission 
has developed a comprehensive plan for the alloca-
tion of the frequency spectrum, called the Egyptian 
Radio Spectrum Allocation Chart.27 That plan was 
prepared in 2008 and is due to be updated in 2012. 
The Commission is composed of representatives 
of the National Telecommunications Regulatory 
Authority (NTRA), the Ministry of Telecommuni-
cations, the armed forces, the presidency and three 
independent experts. 

The Chart allocates frequency bands to different 
types of uses, in line with International Telecom-
munication Union (ITU) rules. In terms of broad-
casting, the plan allocates blocks of frequencies for 
broadcasting uses (such as the FM and medium 
wave radio spectrums), but it does not indicate 
sub-allocations to different types of broadcasters 
within those blocks (such as public or community 
broadcasters).

It seems unlikely that there is any specific broad-
casting frequency plan that makes these sub-alloca-
tions, among other things because at the moment 
only stations under ERTU are able to use most of 
them. The ERTU has suggested that, at this point, 
no frequencies are available for private broadcast-
ers.28 This does not seem technically possible, as the 
ERTU cannot, for example, be using all of the FM 
radio spectrum throughout the country. Even if this 
were the case in some of the larger cities, such as 
Cairo and Alexandria, it seems extremely unlikely 
that such usage would extend to the smaller cities 
and towns, let alone less densely populated areas. 
In any case, if the ERTU really were occupying 
all available spectrum, the issue would be how to 
free up spectrum for private broadcasters. This may 
require ERTU to surrender some of its frequencies 

There is no dedicated regime  
for the regulation of private 
broadcasting in Egypt. As a 
result, many of the characteristics 
that are commonly associated 
with broadcast licensing and 
regulation are simply not present 
in Egypt. 



14 | Political and Media Transitions in Egypt 

or upgrade its equipment so that its stations use less 
spectrum per channel.

Another part of the solution may lie in the transi-
tion and switchover from analogue to digital broad-
casting, which would free up spectrum. The NTRA 
claims that there is a plan for the digital transition, 
but it has not been made public. The development of 
such a plan should involve wide consultations with 
interested stakeholders,29 which has not happened 
so far in the Egyptian context.

Regulation of the Internet
The shutdown of both the Internet and mobile 
phone services during the revolution is now 
notorious. As early as January 25 or 26, three social 
websites – namely Facebook, Twitter and Bamboo-
zle – were largely shut down in Egypt. On January 
28, all but one of the six main ISPs in the country 
were shut down; the smallest provider, Noor, which 
apparently services the stock market and some other 
key financial institutions, was kept open. However, 
on January 31, Noor was also closed down, along 
with the three mobile phone providers. All of these 
services were restored on February 2. 

Shutting down the Internet is an extreme measure 
which has only been done by a few of the most 
undemocratic states. There is currently a debate going 
on in Egypt regarding the conditions under which 
such a move could be taken.  Many observers believe 
that it is never, or at least almost never, legitimate to 
shut down the whole Internet for a country.30

Prior to the revolution, there had been relative 
freedom of the Internet in Egypt, with only a 
few cases of blocking of Internet sites, mostly 
during elections. A Facebook page on someone 
who had been tortured was taken down, and an 
administrative court banned a site carrying sexually 
explicit material, although this was apparently never 
implemented. According to observers, during the 

2010 elections, some sites of the Muslim Brother-
hood were blocked for a few days and one Twitter 
account was obstructed. 

The main regulatory system governing the Internet 
is the Telecommunications Law,31 which requires 
all ISPs and mobile phone providers to register 
with the NTRA. The Law prohibits any form of 
non-licensed telecommunications service, defined 
extremely broadly as: “Providing or operating 
telecommunication through whatsoever mean” 
(Article 1(4)). Telecommunication, for its part, is 
defined as: “Any mean for transmitting or receiving 
signs, signals, messages, texts, images or sounds 
of whatsoever nature whether through wired or 
wireless communication” (Article 1(3)). This covers 
an extremely wide range of services. For example, 
it covers voice over Internet protocols (VOIP), so 
that use of Skype is formally illegal in Egypt. It also 
renders the operation of a local Wi-Fi operation 
illegal, although these are extremely common in 
homes and businesses in the country.32

This is another system that needs to be reviewed in 
the post-revolutionary environment with a view to 
bringing it into line with both modern reality and a 
more human rights-compliant approach.

Regulation of Journalists
The key institution with powers relating to the 
regulation of journalists in Egypt is the Journalist 
Syndicate. This is an historic body; the first meeting 

Prior to the revolution, there 
had been relative freedom of the 
Internet in Egypt, with only a 
few cases of blocking of Internet 
sites, mostly during elections. 



 INTERNEWS | 15

with a view to establishing it took place in 1900 in 
Cairo, although the idea was effectively quashed 
by the British authorities.33 When the Syndicate 
was finally created, in December of 1941, it was 
founded as an autonomous entity. It has, however, 
always had a difficult relationship with the Egyptian 
authorities, and it was finally brought under a 
statutory regime with the adoption of Law No 76 of 
1970 ( Journalist Syndicate Law).34 An interesting 
historical recollection is that this was apparently the 
last law President Nasser signed before his sudden 
death on September 28, 1970.

The purposes of the Syndicate are set out at Article 
3 of the Law. These include promoting socialist and 
patriotic concepts among its members, promot-
ing professionalism, securing the freedom of its 
members, providing job opportunities and security, 
mediating disputes, and providing links with 
international bodies.

The General Assembly is formally the ruling body 
of the Syndicate, composed of all of its employed 
members. It meets once a year to decide on key 
issues, including the election of the president 
(known as the “Captain Journalist”) and other 
members of the Board (Articles 32, 33, 38 and 39). 

Pursuant to Article 36, the Board consists of the 
Captain Journalist and 12 other members of the 
Syndicate. In practice, the Board is the key govern-
ing body of the Syndicate, and it must meet at least 
monthly (see Article 47, setting out the powers of 
the Board, and Article 50). The Captain Journalist 
must have been a member of the Syndicate for at 
least ten years, while other Board members must 
have been members for three years. All must, 
according to the law, be “active members of the Arab 
Socialist Union,” the political party founded in 1962 
by Gamal Abdel Nassar. Presumably, as the Arab 
Socialist Union was disbanded in 1978, this rule has 
not been applied for some time.

The Syndicate is subject to extensive government 

control through the Journalist Syndicate Law. 
Pursuant to Article 42, the Board must inform 
the Arab Socialist Union and the Minister of 
National Guidance (presumably now the Minister 
of Information, as the Ministry of Information 
succeeded the Ministry of National Guidance with 
its establishment in 1982) about the outcome of 
elections to the General Assembly, along with all of 
the other decisions of the General Assembly, within 
one week of their having been adopted. Pursuant to 
Article 62, the Minister of National Guidance may 
appeal against the membership of the Syndicate 
Board, or against any decisions or resolutions of the 
General Assembly.

Article 64 gives the Minister of National Guidance 
the power to petition the President to issue a decree 
dissolving the Board where he or she is of the view 
that it has failed to pursue its stipulated goals and 
objectives (set out in Article 33), to fulfill its terms 
of reference or roles and responsibilities (set out in 
Article 37), or to act in accordance with the required 
procedural rules (set out in Article 32). In this case, 
an interim committee is formed to run the Syn-
dicate, comprised of the Chief Judge of the Cairo 
Court of Appeal, the Public Prosecutor, a legal 
representative of the Ministry of National Guid-
ance and two representatives from the Syndicate, 
designated by the Minister of National Guidance.

In addition to these measures of control in relation 
to the General Assembly and Board, the Ministry 
of National Guidance also has representatives on 
the investigation and disciplinary committees (see 
Articles 80 and 81; these committees are described 
in more detail below). Furthermore, the committee 
that reviews complaints regarding employment 
issues includes numerous government and official 
representatives (Article 113). 

The government thus exercises very important 
measures of control over the Syndicate. Although 
these are not as blatant as in some even more 



16 | Political and Media Transitions in Egypt 

repressive regimes, in practice in the past they 
provided the government with important influence 
over the Syndicate. It is significant, for example, 
that Makram Mohamed Ahmed, the former head 
of the Syndicate, was forced to vacate his position 
more or less immediately after Mubarak stepped 
down. At the same time, the Syndicate was not 
simply a government tool. It provided important 
services to its members and, on occasion, protested 
against proposed repressive government measures, 
in particular laws. 

An important question for Egypt in the post-
revolutionary period is what changes need to be 
made to ensure that the Syndicate can, in the future, 
operate free of government control. At a minimum, 
it will have to sever its institutional relations with 
the government. But it is hard to see how it could 
meet international standards of respect for freedom 
of expression while remaining a statutory body.

The Journalist Syndicate Law establishes four 
different categories of membership in Article 4: 
employed journalists, unemployed journalists, 
affiliated journalists and apprentice journalists. 
Article 5 sets out the conditions for membership, 
which include acting as a professional, not owning 
or holding shares in newspapers, being an Egyptian 
citizen, holding a university degree, being of good 
repute, not having been convicted of a “dishonorable 
or notorious criminal act” and not having had one’s 
membership revoked for reasons “compromising 
their integrity.”

Registration is by way of the Registration Com-
mittee, which is composed of the Deputy Captain 
Journalist, as president, and two other members of 
the Syndicate Board. The Committee is required to 
provide the names of prospective applicants to the 
Arab Socialist Union and the Ministry of National 
Guidance, for their “input and insight” (Article 
13). The Arab Socialist Union and the Ministry 
of National Guidance must also be provided with 

a copy of the list of members (Articles 4 and 16). 
Where a request for membership is denied, the 
concerned individual may lodge an appeal with a 
committee comprised of a judge of the court of 
appeal, a senior public prosecutor, the Director of 
the Information Authority, and two members of the 
Syndicate Board, chosen by the Board. 

Article 6 deems journalists to be “employed” only if 
they are engaged in “regular paid employment” for 
which they receive “regular and fixed remuneration.” 
This definition would appear to exclude freelance 
journalists. To be registered as employed members, 
individuals also have to have completed the requisite 
apprenticeship program (Article 7). The law sets 
out detailed conditions for the apprenticeship 
program, including that it shall last for one year for 
graduates of journalism programs and two years for 
other graduates (see Articles 8 and 10). Employed 
members receive a number of important benefits, 
including the right to participate in the General 
Assembly. The Registration Committee may, at its 
discretion, register individuals who do not meet all 
of the conditions of Article 5 as affiliate members 
(Article 12). 

Members may be removed from the Syndicate on 
various grounds. These include non-fulfillment of 
any of the conditions of membership (Article 18), 
non-payment of fees (Article 23), and as a form 
of disciplinary sanction (Article 77; this process is 
described in more detail below). Where members 
cease to be employed, they may be moved to the 
unemployed journalists roster, at the request of the 
Board, the Arab Socialist Union or the Ministry of 
National Guidance (Article 20). 

In the past, it was difficult to gain membership of 
the Syndicate, even for individuals who met the 
conditions. The Syndicate has about 5,500 members, 
while there are reportedly some 14,000 eligible 
journalists in Egypt. At the same time, a number of 
individuals are reportedly members of the Syndicate, 



 INTERNEWS | 17

even though they are not “journalists” according to 
the definition.

A key question is whether, in law, one may prac-
tice journalism without being a member of the 
Syndicate. Article 65 of the Journalist Syndicate 
Law suggests that one must be a member of the 
Syndicate to work as a journalist, stating:

Regular individuals may not engage in pro-
fessional practices or perform press-related 
functions unless they are registered in the 
Syndicate rosters and upon an approval by 
the Arab Socialist Union. 

Article 103 of the Law prohibits newspaper owners 
from hiring individuals who are not members 
of the Syndicate to work as journalists, whether 
on a permanent or temporary basis. Pursuant to 
Article 115, breach of these articles may result in 
imprisonment for up to one year and/or a fine of up 
to 300 Egyptian pounds (approximately USD50). 
Furthermore, the Penal Code makes it a crime to 
impersonate a journalist.

These rather clear rules find support in certain 
provisions of the Press Law. For example, pursu-
ant to Article 17, the employment contract of a 
journalist may not be terminated without notifying 
the Syndicate, implying that only members of the 
Syndicate may work as journalists (since one would 

hardly contact the Syndicate regarding a non-
member). However, pursuant to Article 54 of the 
Press Law, editors-in-chief and editors of news-
papers must be registered as employed journalists 
with the Syndicate. This might be read as suggesting 
that ordinary working journalists do not need to be 
members. 

In practice, it would appear that one might indeed 
work as a journalist without being a member of 
the Syndicate. As noted above, there are reportedly 
some 14,000 media workers in Egypt, of which 
only 5,500 are members of the Syndicate. There is 
no evidence of prosecutions under the Journalist 
Syndicate Law for working as a journalist without 
being a member, but there have been a number of 
prosecutions under the relevant Penal Code provi-
sions for impersonating a journalist.

It is quite possible that the apparent inconsistency 
between the rules and the practice was simply part 
of the complex system of control put in place by 
the Egyptian authorities, which was designed to 
create legal uncertainty, with a view to ensuring 
that journalists, and particularly those who were not 
members of the Syndicate, were always in a vulner-
able position. 

Regardless of whether membership in the Syndicate 
was a necessary precondition for working as a 
journalist, members receive important benefits that 
are denied to their less fortunate brethren. These 
benefits often flow through the joint operation of 
the Journalist Syndicate Law and the Press Law. 

For example, members benefit from certain protec-
tions against and during criminal investigations. 
Pursuant to Article 43 of the Press Law, the Chair 
of the Syndicate has the right to attend investiga-
tions against members, as well as to obtain copies of 
such investigations free of charge (see also Articles 
69 and 71 of the Journalist Syndicate Law). Article 
39 of the Press Law requires the Supreme Press 
Council to report the findings of any criminal 

An important question for Egypt 
in the post-revolutionary period 
is what changes need to be made 
to ensure that the Journalist  
Syndicate can, in the future, 
operate free of government 
control. 



18 | Political and Media Transitions in Egypt 

investigation against a journalist that discloses 
evidence of a crime to the Syndicate Board. Pursu-
ant to Article 68 of the Journalist Syndicate Law, no 
investigation may be launched regarding a journalist 
without the permission of the public prosecutor.

The Syndicate is given extensive powers in rela-
tion to employment contracts involving members. 
Pursuant to Article 15 of the Press Law, it has the 
right to conclude collective agreements on behalf of 
members, and to enter into contracts with journal-
ists as a direct party. Contracts may not, pursuant to 
Article 17 of the Press Law, be terminated without 
first contacting the Syndicate and giving it the 
opportunity to try to mediate a solution. Articles 
104 and 105 of the Journalist Syndicate Law require 
employers to conclude contracts with Syndicate 
members, and these shall clearly identify the scope 
of work to be undertaken. Pursuant to Article 113, 
employers are required to report to the Syndicate on 
the terms of the contracts they conclude with jour-
nalists. There are also rules relating to termination 
of contracts (Article 108), severance pay (Articles 
110 and 111), vacations (Article 106) and sick leave 
(Article 107). 

The Syndicate also provides a number of direct 
benefits to its members. Pursuant to Article 70(15) 
of the Press Law, the Supreme Press Council is 
responsible for specifying a certain percentage of 
advertising revenue (reportedly one percent) which 
goes to the pension funds managed by the Syndicate 
and Labor Union. Articles 88-102 of the Journalist 
Syndicate Law set out detailed rules regarding the 
management and operation of this pension fund. 
There is also a provision for supporting journalists 
and their families in case of an emergency (Article 
100). Perhaps most importantly, although this is 
not directly provided for in the law, the Syndicate 
pays its members a monthly stipend, apparently 
of LE600 (approximately USD100), which comes 
from the government.

It is thus clear that membership in the Journalist 
Syndicate brings with it very significant advantages. 
Looked at from another perspective, one could say 
that the system effectively establishes a two-tier 
structure for the journalism profession, members 
of the Syndicate and non-members. This is very 
problematic from the perspective of international 
law.

New journalists’ associations have already been 
formed in Egypt in the post-revolutionary environ-
ment. The special status of the Syndicate, combined 
with its lack of independence from the government, 
was used in the past as a means of control over 
the profession. This special status, backed up by 
law, can no longer legitimately be maintained, and 
a major question is how to reform the system so 
that it is fair and does not create opportunities for 
government control, and yet still ensures a strong 
institutional environment for defending the rights 
of journalists. 

Pursuant to Article 75 of the Syndicate Law, acts 
that breach the Journalist Syndicate Law, the 
internal statutes of the Syndicate, the code of ethics 
or “specified professional duties and responsibilities,” 
or any act that “may compromise the integrity of 
the Syndicate,” may be referred to the Syndicate’s 
Disciplinary Board.

Prior to being referred to the Disciplinary Board, 
the matter should be investigated by an investiga-
tion panel. The Press Law and Journalist Syndicate 
Law differ slightly on the matter of who the 
members of this panel are. Pursuant to Article 36 of 
the Press Law, the investigation panel shall be made 
up of the Deputy Chair of the Syndicate, a judge 
from the State Council, selected by that Council, 
and the Secretary-General of the Syndicate (or 
a sub-syndicate, as appropriate). The Syndicate 
Law provides that the investigation panel shall be 
composed of the Deputy Captain Journalist, a legal 
advisor from the Ministry of National Guidance 



 INTERNEWS | 19

and the Secretary of the Syndicate, or respective 
sub-syndicate (Article 80).

Following an investigation, and where this is war-
ranted, a Disciplinary Board shall be constituted to 
adjudicate the matter. Once again, there is a slight 
difference between the composition of this body 
as described in the Press Law and the Journalist 
Syndicate Law. Article 37 of the former states 
that the Disciplinary Board shall comprise three 
members selected by the Syndicate Board from 
among its members, one member from the Supreme 
Press Council, also selected by the Syndicate Board, 
and one judge from the State Council. Article 81 of 
the Syndicate Law, on the other hand, describes the 
membership as being two members of the Syndicate 
Board and one representative from the Ministry of 
National Guidance.

If found to be in breach of the rules, a journalist 
may appeal the verdict of the Disciplinary Board 
to the Disciplinary Appeal Board, composed of 
the members of a judiciary circuit at the Cairo 
Appeal Court; a member of the Syndicate Board; 
and a representative chosen by the journalist under 
investigation (see Article 38 of the Press Law and 
Article 82 of the Syndicate Law).

Pursuant to Article 77 of the Syndicate Law, a 
journalist found to be in breach of the rules may 
be subjected to a range of disciplinary sanctions, 
including a warning letter, a fine of up to LE20 
(approximately USD3), a one-year suspension from 
the profession, or removal or expulsion from the 
Syndicate. A suspended journalist may not work as 
a journalist (Article 78). Once removed, a journalist 
may apply for readmission to the Syndicate, but 
only after a period of five years (Article 88). 

As noted above, disciplinary actions may be based 
on a number of grounds, some rather vague and 
others less so. These include breach of the code 
of ethics. This code is, according to the Journalist 
Syndicate Law, to be developed by the Syndicate 

Board (Article 47) and approved by the General As-
sembly. Pursuant to Article 70(10) of the Press Law, 
the Supreme Press Council is tasked with “releasing 
the code of ethics developed by the Journalists 
Syndicate,” which presumably refers to it being 
formally adopted.

Decree 4/1988 of the Supreme Press Council issued 
the Press Code of Ethics (the Code). In some ways, 
the Code is a fairly typical example of its genre. 
It does, however, include some provisions that are 
unusual. For example, it incorporates a particular 
stress on moral issues.  Thus, clause II(1) calls for 
respect for the truth, a very common ethical rule, 
but this is conditioned on the truth being respected 
“in a manner that best secures the virtues and moral 
of the society.” On the other hand, clause II(3) 
simply calls for the honest presentation of informa-
tion, without distortion, which seems to contradict 
the earlier provision. 

Another example of an area where the Code goes 
beyond the ordinary is in its calls for solidarity 
among journalists. For example, clause II(12) calls 
on journalists to “refrain from causing personal 
mutual harm.” The Code also seeks to establish 
journalists’ rights, for example to protect their 
sources (clause (1) under Rights) and not to be 
blackmailed (clause (2) under Rights). It is, however, 
not clear how this would work, since the Code only 
binds other journalists and these obligations would 
normally pertain to other actors.

Finally, unlike many sector-wide codes of conduct, 
the Press Code of Ethics does not function as a 
public complaints system. Instead, it is more of an 
administrative rule, with formal systems of adjudica-
tion and relatively onerous possible sanctions.

One of the issues that will need to be considered 
alongside the wider issue of reform of the Syndi-
cate is the question of reforming this disciplinary 
system. The print media in Egypt may prefer 
to try to create a truly self-regulatory system of 



20 | Political and Media Transitions in Egypt 

complaints, such as is utilized by the print media 
sector in many democracies. Otherwise, the system 
will need to be reformed so that it applies to all 
journalists, not merely those who are members of 
the Syndicate.

With regards to broadcast, the Board of Trustees of 
the ERTU is responsible for developing a profes-
sional code of conduct for broadcasters.35 This code 
does not form the basis of a public complaints 
system, but is rather used as internal guidance 
within ERTU. Private satellite television stations 
are sometimes required to respect basic content 
obligations, in particular to avoid sexual content 
or material insulting to Islam. These are imposed 
through their private contracts with satellite carriers, 
such as Nilesat, which are subject to extensive 
government control. 

The right of journalists not to reveal their confiden-
tial sources of information is protected by Article 
7 of the Press Law, which also prohibits anyone 
from coercing journalists to reveal these sources. 
However, these protections are subject to “relevant 
laws.” As a result, any law may override the right to 
protect confidential sources. Reportedly, protection 
for sources is weak in practice. 

There is no self-regulatory system for either the 
print or broadcast media in Egypt. For journalists 
working for the print media,36 the Press Law and 
Journalist Syndicate Law establish what is effec-
tively an administrative system of disciplinary rules.

A typical self-regulatory system would normally 
allow for members of the public to lodge com-
plaints against the media when they believe it has 
breached professional standards, as reflected in an 
established code of conduct. In contrast, Egypt’s 
Press Law stipulates that only the Journalist 
Syndicate may take disciplinary actions against 
journalists (Article 34).

Access to Information
There is no right to information or access to infor-
mation law in Egypt. There have been discussions 
about this – both within government and among 
civil society activists – for some time, but actual 
progress has been limited. There are now renewed 
calls for a right to information law and some 
indications that the interim government is moving 
forward on this. There have been some consultations 
with civil society on a draft law. 

Article 8 of the Press Law provides that journalists 
have the right to access information from “public 
and/or government sources,” although this is 
subject to “applicable laws.” Pursuant to Article 9, 
restrictions that impede the flow or accessibility 
of information are prohibited, along with restric-
tions that may undermine “citizens’ ability to gain 
knowledge and information.” These protections 
are, however, subject to “national security and 
supreme interests.” Article 10 of the Press Law also 
gives journalists the right to request information, 
without prejudice to the preceding two provisions, 
except where it is “deemed confidential or classified, 
by default, in compliance with the provisions of 
applicable laws.” In practice, these rules have done 
little to ensure that journalists can access informa-
tion held by public bodies.

There are numerous secrecy provisions in different 
pieces of Egyptian legislation. Such provisions are 
found in at least the laws on the national archives, 
on intelligence, on auditing, on publishing military 
information, on publishing official documents, on 

There is no right to information 
or access to information law in 
Egypt. 



 INTERNEWS | 21

the civil service, on the Central Agency for Public 
Mobilization and Statistics (CAPMAS), and in 
the Penal Code. Together, these provisions give the 
Egyptian authorities wide discretion to refuse to 
disclose practically any information they wish to 
keep confidential.

International law protects the right to information 
and only allows restrictions on this right that meet 
the test for all restrictions on freedom of expression. 
Bringing Egypt’s secrecy rules into line with these 
standards and adopting a right to information law 
to give effect to this right are both priorities and 
major challenges in the Egyptian context. 

Conclusion
The media law and policy reforms needed to bring 
the regulatory framework for the media in Egypt 
into line with international standards are daunting. 
A number of human rights organizations have been 
calling for media law reform for many years without 
success. However, the revolution has created an 
unprecedented opportunity to actually secure some 
of these much-needed reforms.

It is now reasonably clear from other democratic 
transitions that there is a window of opportunity 
during which it is relatively easier to secure human 
rights reforms. This is not to suggest that reforms 
cannot be achieved later on, just that this tends to 
require far more effort. If this is correct, reformers in 
Egypt face a major challenge in deciding which key 
reforms to prioritize.

This report does not purport to identify prior-
ity areas for reform, as this is a matter for local 
stakeholders. It does, however, outline the key areas 
where reform is needed to bring the system into line 
with international standards. In this way, it is hoped 
that the report will assist local stakeholders in the 
difficult process of identifying reforms and working 
to secure them.



22 | Political and Media Transitions in Egypt 

1. There are no reliable figures on 
access to these satellite channels, 
in part because of the high rates of 
black market subscriptions, which 
may account for up to 75 percent 
of all subscriptions. The rate is 
reportedly over 40 percent in urban 
areas. See http://www.ameinfo.
com/157522.html.  

2. There is strong penetration of 
television (92 percent) and radio 
(94 percent), and reasonably high 
telephone access (65 mobile or 
landline phones per 100 inhabit-
ants). Internet usage, however, is 
still relatively low, at 16.6 percent, 
although it is increasing rapidly. 
(All of these figures are based on 
the 2010 UNDP Report and reflect 
the situation in 2008.)

3. See http://ncmf.info/?p=223 and 
http://www.google.com/hosted-
news/afp/article/ALeqM5jfdUQu8D
zC7nOnKdPxnFD9kqtpZw?docId=
CNG.6c4645ce2c3aff875cec6a351
5475b82.7f1.

4. Available at http://ncmf.
info/?p=117.

5. In some cases, laws are also out of 
date, for example referring to bod-
ies and institutions that no longer 
exist, such as the Arab Socialist 
Union.

6. There is some suggestion that one 
of the nine articles was later subtly 
changed, with powers destined 
for the president given to the 

Supreme Council of the Armed 
Forces. See In the footsteps of the 
Tunisian revolution: A Constitu-
tion first. Available at http://www.
cihrs.org/English/NewsSystem/
Articles/2891.aspx. 

7. The Constitutional Declaration is 
silent as to what would happen if 
the people rejected the proposed 
Constitution.

8. See In the footsteps of the Tunisian 
revolution: A Constitution first, 
note 6.

9. UN General Assembly Resolu-
tion 2200A (XXI), adopted on 16 
December 1966, in force since 
23 March 1976. Text available at 
http://www2.ohchr.org/english/law/
ccpr.htm.

10. Administrative censorship is the 
application of acts of censorship by 
administrative bodies.

11. Law No 96 of Year 1996 Concern-
ing the Regulation and Organiza-
tion of Journalism and Press 
Functions.

12. Article 4 of the ICCPR.

13. We were not, unfortunately, able to 
get a full English translation of the 
Penal Code.

14. See Law No 147 of Year 2006.

15. See The Arabic Network for Hu-
man Rights Information (ANHRI), 
Freedom of Opinion & Expression 
in Egypt: Annual Report 2007. 

Available at http://old.openarab.

net/en/node/277. 

16. This provision does not seem to 

have its own article number, at 

least in the available translation.

17. For more information on public 

service broadcasting, please see 

Toby Mendel, Public Service 

Broadcasting: A Comparative 

Legal Survey, 2nd Edition. Paris: 

UNESCO, 2011. Available online 

at http://unesdoc.unesco.org/

ages/0019/001924/192459e.pdf.

18. Law No 13 of Year 1979.

19. See Hussein Amin, Report on the 

State of the Media in Egypt, pub-

lished by The Arab Center for the 

Development of the Rule of Law 

and Integrity. Available at: http://

www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/

Media/English/P2/Egypt_MediaR-

eportP2_En.pdf. 

20. Law No 223 of 1989 Amending 

Certain Provisions of Law No (13) 

of 1979 regarding the Establish-

ment of Egyptian Radio and Televi-

sion Union.

21. See, for example, the May 3, 2011 

Media Freedom Declaration Cairo. 

See note 4.

22. The law only refers at this point to 

a correction, although a reply is far 

more likely to breach these rules 

and it may be presumed that the 

rule does extend to replies.

Endnotes

http://www.ameinfo.com/157522.html
http://www.ameinfo.com/157522.html
http://ncmf.info/?p=223
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jfdUQu8DzC7nOnKdPxnFD9kqtpZw?docId=CNG.6c4645ce2c3aff875cec6a3515475b82.7f1
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jfdUQu8DzC7nOnKdPxnFD9kqtpZw?docId=CNG.6c4645ce2c3aff875cec6a3515475b82.7f1
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jfdUQu8DzC7nOnKdPxnFD9kqtpZw?docId=CNG.6c4645ce2c3aff875cec6a3515475b82.7f1
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jfdUQu8DzC7nOnKdPxnFD9kqtpZw?docId=CNG.6c4645ce2c3aff875cec6a3515475b82.7f1
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jfdUQu8DzC7nOnKdPxnFD9kqtpZw?docId=CNG.6c4645ce2c3aff875cec6a3515475b82.7f1
http://ncmf.info/?p=117
http://ncmf.info/?p=117
http://www.cihrs.org/English/NewsSystem/Articles/2891.aspx
http://www.cihrs.org/English/NewsSystem/Articles/2891.aspx
http://www.cihrs.org/English/NewsSystem/Articles/2891.aspx
http://www2.ohchr.org/english/law/ccpr.htm
http://www2.ohchr.org/english/law/ccpr.htm
http://old.openarab.net/en/node/277
http://old.openarab.net/en/node/277
http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001924/192459e.pdf
http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001924/192459e.pdf
http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/P2/Egypt_MediaReportP2_En.pdf
http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/P2/Egypt_MediaReportP2_En.pdf
http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/P2/Egypt_MediaReportP2_En.pdf
http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/P2/Egypt_MediaReportP2_En.pdf


 INTERNEWS | 23

23. Apart from two FM radio stations 
in Cairo.

24. See http://www.gafinet.org/Eng-
lish/Pages/FreeZones.aspx. 

25. See Informationsverein Lentia 
and others v. Austria, 28 October 
1993, Application Nos. 13914/88, 
15041/89, 15717/89, 15779/89, 
17207/90 (European Court of Hu-
man Rights).

26. The rate is reportedly quite high. 
See note 1.

27. This is available online at http://
www.tra.gov.eg/EgyAllocChart.pdf. 

28. See Anne Cooper-Chen, Global 
entertainment media: content, 
audiences, issues. New Jersey: 
Lawrence Erlbaum Associates, 
2005, p. 88.

29. See, for example, the December 
12, 2007 Joint Declaration by the 
special international mechanisms 
for promoting freedom of expres-
sion. Available at http://www.osce.
org/fom/29825

30. This was the position taken by the 
special international mechanisms 
for freedom of expression in their 
Joint Declaration on Freedom 
of Expression and the Internet 
of June 1, 2011. See para. 6(b). 
The Joint Declaration is available 
at http://www.law-democracy.
org/?p=842. 

31. Law No 10 of Year 2003 on 

Telecommunication Regulation, 
available online in English at 
http://www.tra.gov.eg/uploads/law/
law_en.pdf.

32. Many cafes, for example, offer 
free Internet to their customers 
and there are many Internet cafes, 
most of which presumably do not 
have a licence from NTRA.

33. See Anis, M. and Sakr, H., The six-
decade balancing act, Special Issue 
No. 872 of Al-Ahram, November 
22-28, 2007. Available at http://
weekly.ahram.org.eg/2007/872/
special.htm. 

34. Law No. 76 of 1970 Regarding 
the Formation and Establishment 
of the Journalist Syndicate was 
published in the Official Gazette on 
September 17, 1970.

35. See Article 6(1) of Law No 13 of 
Year 1979 on the Egyptian Radio 
and Television Union (ERTU Law).

36. It is not clear from the laws 
whether these rules only apply 
to members of the Syndicate or 
everyone who is in fact working as 
a journalist.

 

http://www.gafinet.org/English/Pages/FreeZones.aspx
http://www.gafinet.org/English/Pages/FreeZones.aspx
http://www.tra.gov.eg/EgyAllocChart.pdf
http://www.tra.gov.eg/EgyAllocChart.pdf
http://www.osce.org/fom/29825
http://www.osce.org/fom/29825
http://www.law-democracy.org/?p=842
http://www.law-democracy.org/?p=842
http://www.tra.gov.eg/uploads/law/law_en.pdf
http://www.tra.gov.eg/uploads/law/law_en.pdf
http://weekly.ahram.org.eg/2007/872/special.htm
http://weekly.ahram.org.eg/2007/872/special.htm
http://weekly.ahram.org.eg/2007/872/special.htm


Internews is an international media development 
organization whose mission is to empower local 
media worldwide to give people the news and 
information they need, the ability to connect,  
and the means to make their voices heard. 

Through our programs, we improve the reach, 
quality, and sustainability of local media, enabling 
them to better serve the information needs of their 
communities.

Formed in 1982, Internews is a 501(c)(3) organiza-
tion headquartered in California. Internews has 
worked in more than 70 countries, and currently has 
offices in Africa, Asia, Europe, the Middle East, and 
North America.

In its work in the Middle East and North Africa, 
Internews has partnered with leading local media 
outlets, universities, press associations, training 
centers and NGOs to craft professional develop-
ment programs specifically suited to the needs of 
local partners. Internews recognizes that in order 
for reforms to be sustainable, they must build from 
a supportive policy and regulatory environment. 
Internews therefore incorporates policy components 
into its work regionally and globally. Examples 
of policy work in the MENA region includes 
spearheading the creation of a framework for media 
law in Iraq in 2003; helping develop internet policy 
framework that encourages competition, transpar-
ency, and entrepreneurship in the information and 
communication technology sector in Algeria; and 
promoting reform through a comprehensive study 
of media laws in Morocco, Algeria, Tunisia, Bahrain 
and Lebanon.


