i [N®©AS ai d

Chad

Media and Telecoms Landscape Guide
September 2012



Index

Page
INEFOTUCTION ettt e e et ereeeae e s 3
MEAIA OVEIVIEW ...ttt ee e e e e e e e e e e e ettt ettt e e e e aaeaeeeeesesaaannnnabennenees 16
RAAIO OVEIVIBW ..ttt e e e e e e e e e e e e e s s e naes 26
= 10 T o T3 = £ o 1o R 34
International radio STAtIONS ..iviiiiiiiiriarirarre e rr s rr s s s r s s ranss 56
List of independent radio stations............c.cocoiiiiiiiiicii 60
TEIEVISION OVEIVIBW .uveiiiiiiiii e e e ettt e e e e e e e e e e e e e e e e e eeeeeaeeeeaannnnen e 64
TeleChad ... s r s s e n e rnnns 66
PIINT OVEIVIEW ..ottt e e e e e e e e e e e e e e e s s e enabeeeeeees 68
AN LTS o = T o =] P 70
ONIINE MEAIA .uiniereererrrrr e e sssrrsrrsrrs bbbt r e e e ee e e e e e e e e e s s e sanaanebnneebereees 76
Traditional and informal channels of communication.............cccccccccvvvvinnee. 78
Lo = W =T o 101 o = 80
TEIECOMS OVEIVIBW ...eeiiiiiiiiiiee e e e e e ettt e s e e e e e e e e e e e e eeeeeeaeeesnan eeeeeees 89

TElECOMS COMPANIES....uiiiiiiiiiiiie e e e e e e e e e e 93



Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Introduction

Chad is a vast landlocked state of 12 million people in the semi-arid Sahel region of
Africa.

80% of the population are subsistence farmers and nomadic pastoralists, according
to a 2011 report by the International Fund for Agricultural Development (IFAD).

Poor roads and remoteness from the rest of the world have hampered the
development of this former French colony.

Most main roads in the south and centre of the country are dirt tracks that become
impassable quagmires of mud during the rainy season.

But as in most other African countries, mobile phones have caught on fast. By the
end of 2011 one in three people in Chad owned a mobile phone.

Despite the recent development of oil exports, Chad remains one of the poorest and
least developed countries in the world.

According to the World Bank, 55% of Chad’s population lived below the poverty line
in 2012 and 36% lived in extreme poverty.

The northern half of Chad is pure desert, dotted with a handful of oasis towns.

98% of the population lives in the semi-arid plains of the central Chad and the open
wooded savannah of the south.

Drought occurs frequently, leading to poor harvests, severe food shortages and high
rates of child malnutrition. There have been three major droughts since 2005.

The latest, in 2011, threatened 3.6 million people with food shortages in 2012,
according to the UN World Food Programme (WFP).

The WFP set a target of providing food aid for 1.9 million people in Chad in 2012.
Access to clean drinking water is poor and outbreaks of cholera are frequent.

Besides improving the lot of its own people, Chad has to feed and care for nearly
330,000 refugees from conflicts in Sudan and the Central African Republic.

According to the UN refugee agency UNHCR, there were 264,000 Sudanese
refugees living in 12 large camps eastern Chad in mid-2012.

There were also 64,000 Central African refugees living in Southern Chad.



Janvier 2012
-1 Légende
@ Capitele du pays
@  Chef liou do Region
@  Chel lieu de Departement
|\ Limile de Région
#~\_ Limite de Départemant
L Frontieres du pays
RS T aUEST
TIBESTI
o
) \
NIGER
s
ENNEDI
i
FAYA LARGEAU |
WAL
BoRKouTALA
BOR U
e
NORDRANEN
IKANEM
3 £
1 H
ouop
d
o BATHA OUEST
KANEN @
BATHA ABECHE
i BATHA ST @
- / auasa
L o, OUADDAT \ssomichy
- e SOUDAN
| @
@ ) /
DAGANA  MASSAKORY FITTRI &
HADJER-LAMIS
e ARG
e CeuAARN o & DIOURF AL AHMAR
AuToUYOUR BTRINE crn
NIGERIA u
Wk BAGIE  assenra P [ees—
- )
CHARI-BAGUIRMI
e
= GUELENOENG = /
aARR Azow
o e
s SALAM
¢
MAS S
£ £
13 v §
eme e T
Pacusr JANDJILE
PRLA weo -
MAYO-KEBBIWQUEST . —
woonfizan | DI QU A
CUERT & @ @KD!III“
LOGONEXQC TFER I o,
(] @ o ) - < 3 S
e " MANDOUL CEN RAL AFRICAN REPUBLIC
CAMEROUN < Ry iissaia
©
LRGONE ORIENTA :
OO manstsana
yoreTs B LM
rm— s rrr o T e
S —
[ ——

Administrative map of Chad

Source: OCHA 2012




These refugee communities are heavily supported by the United Nations and
international aid agencies.

Oilfield development

The development of large oil reserves in Southwestern Chad has raised hopes of
lifting the country out of extreme poverty.

Chad began exporting oil in 2003 after the construction of a 1.070 km long pipeline
from Doba in Southwestern Chad to Kribi on the Atlantic coast of Cameroon.

Billions of dollars of oil revenues have flowed into the government’s coffers since
then.

The US embassy in Chad estimated that oil revenues accounted for between 50%
and 75% of all government spending in 2012.

However, relatively little of this new-found wealth has been spent on social
programmes to improve education, healthcare services and rural infrastructure.

Instead, a large proportion of the oil income has been spent on defence and security
to bolster the government of President Idriss Deby.

As a result, Chad continues to trail near the bottom of the United Nations Human
Development Index. In 2011, it ranked 183™ out of the 187 countries listed.

Difficult relations with Sudan

The influx of Sudanese refugees began in 2003, shortly after a rebellion erupted in
the neighbouring Sudanese province of Darfur.

Most of them belong to the Zaghawa, Fur and Masalit ethnic groups, from which the
Darfur rebellion draws its support.

These tribes have traditionally lived on both sides of the Chad/Sudan border.

President Idriss Deby is himself a Zaghawa. Many of his family and Zaghawa
clansmen occupy prominent positions in the government.

The authorities in Khartoum have frequently accused Deby of supporting the rebel
movements in Darfur.

The government in N'Djamena has denied these charges.
In turn, it has accused Khartoum of supporting rebel guerrillas in eastern Chad.

A rebel column from eastern Chad attacked the capital N'Djamena in 2008 and came
close to toppling Deby.



Problems with Libya
Chad has also faced problems with its northern neighbour Libya.

The two countries fought a war for possession of the disputed Aouzou Strip, a
swathe of desert territory on Chad’s northern border, between 1976 and 1987.

Chad, which benefited from French military support in the conflict, ended up in full
control of the 114,000 square km territory. It includes most of the Tibesti mountain
range, whose highest peaks rise to over 3,000 metres.

A ruling by the International Court of Justice in 1994 confirmed Chad’s ownership of
the Aouzou Strip. The border has been peaceful since then.

In recent years Chadian migrant workers have flocked north to seek work in oil-rich
Libya. Most of them performed unskilled menial jobs.

However, 90,000 Chadians fled home in 2011, according to the International
Organisation for Migration (IOM), after a popular uprising broke out against the
Libyan leader Muammar Gaddafi.

The mass return of migrant workers from Libya put additional pressure on Chad’s
limited resources at a time when the country was already grappling with food
shortages caused by poor rainfall.

The Libyan civil war ended in October 2011 with a rebel victory and the capture and
killing of Gaddafi.

Trade route through Cameroon
Most of Chad'’s external trade is channelled through Cameroon.
Imports come 1,500 km by road from the port city of Douala.

Exported oil meanwhile flows out of Chad by pipeline to the tanker loading terminal
at Kribi.

Trade relations between the two countries have always been close.
N’Djamena, the capital, sits right on the border with Cameroon.

The frontier at this point is the Chari river which flows north into nearby into Lake
Chad.



Lake Chad is shrinking

Lake Chad, which gave the country of Chad its name, was once a vast inland sea as
large as the Caspian Sea in Asia.

But it has shrunk drastically over the past 5,000 years. In the past 50 years, Lake
Chad has been in danger of disappearing altogether.

In 1963, the surface area of open water was estimated at 25,000 square km. At that
stage Lake Chad was still almost as big as Lake Malawi in East Africa.

But according to the United Nations Environment Programme (UNEP), the surface
area of open water has shrunk by 95% since then as a result of climate change and
reduced water flows in the rivers that feed it.

Satellite pictures in 2007 showed that Lake Chad had shrunk to 1,350 square km —
just over twice the size of Lake Geneva on the border between France and
Switzerland.

The borders of Chad, Niger, Cameroon and Nigeria meet in the waters of Lake
Chad.

In recent years the retreat of the lake shore created a land border between Chad and
Nigeria for the first time. Previously the two countries were only linked by a shared
expanse of water.

The government of Chad closed this frontier crossing in January 2012 in response to
mounting attacks by the armed Islamist movement Boko Haram inside Nigeria.

Boko Haram, which is fighting for the imposition of strict Sharia law throughout
Nigeria, was founded in Maiduguri, a city less than 150 km from the Chad border.

The government in N'Djamena feared that Boko Haram’s influence might spread
across the border into Chad.

Muslims and Christians

Just over half of Chad’s population are Muslim, according to the CIA World
Factbook.

About one third are Christian and the remainder follow traditional animist religions.
However, the country has a good record of religious tolerance.

The Christians, who live mainly in southern Chad, and the Muslims, who dominate
the centre and north, each pursue their faiths freely.



There is virtually no hate speech in the local media and clashes between people of
different religions are rare.

Languages and literacy

The official languages of Chad are French and Standard Arabic, but very few
people speak either of these as a first language.

More than 120 African languages are spoken in the country, but the most commonly
used lingua franca is Chadian Arabic. This is a simplified dialect of Standard Arabic.

Chadian Arabic is spoken and understood by about 60% of the population, according
to a 2010 study by Laval University of Quebec in Canada.

About 20% of Chadians speak Sarha. This is an African language that is widely
spoken around the city of Sarh in the far south of Chad.

According to Laval University, the other main languages are Kanembou, which is
spoken by 5% of the population, mainly in southwestern Chad near the border with
Cameroon, Daza (3.8%) and Maba (3.4%). The latter are the main languages
spoken in the desert north of Chad.

All the country’s other African languages are spoken by much smaller groups of
people — typically less than half a million.

UNESCO estimated the adult literacy rate in 2010 at 34.5%.

But whereas nearly 40% of all men over the age of 15 could read and write, the
literacy rate for women was much lower at just over 24%.

Most educated urban people read, write and speak French to a good standard.
French is the language of government, business and most of the print media.

It was the only language of instruction in schools until the early 1980s, when the
teaching of Standard Arabic also became mandatory.



14°E

CHAD

0 50 100 150 200 km

OFFICIAL LANGUAGES

French

Standard Arabic

CENTRAL AFRICAN
- REPUBLIC
CAMEROON %) ]
LLoge N SR - &
5 —E. _ seeseparstemap|_
Language Families Notes

SUDAN

1 Tedaga
2Dazaga(2)
3 Kano-Katsina
-Bororro
F ulfulde (7)
4Buduma(2)
5 Kanembu(2)
B Adamawa
F ulfulde (3)
7 Bagirmi Fulfulde (4
8 Chadian Spoken
Arabic
9 Maba
10 Amdang
1 Zaghawa
12 Tama
13 Mararit
14 Assangori
15 M as alit
16 Kendeje
17 Marfa
18 Surbachal
19 Karanga
20 Kajase
21 Kibet
22 Kujarge
23 D ar Sila Daju
24 Sinyar

25 Fongoro
CXBFur

27 Runga

1. Sango is a wdespread language in Southern Chad.
2. Brackets showthe number oftimes a language's
number appears on map, if more than once.

| Afo-Asistic [ niloSsharan
Arabic based Creole ] Undassified
Niger-Congo | Widespread Fulfulde languages

D200 SILhenataal

Language map of Chad

Source: www.ethnologue.com



http://www.ethnologue.com/

10

Agriculture

Most Chadians are farmers who also keep some livestock — mainly cattle, sheep and
goats.

They plant crops during the annual rainy season which runs from June to October.
The staple food crops are millet and sorghum.

However, rainfall has become increasingly erratic in recent years and much of the
farm land in central and southern Chad has become degraded by deforestation and
over-grazing.

Poor harvests and serious food shortages have become increasingly frequent.

In 2009, President Deby banned the production of charcoal to try and slow down the
process of deforestation.

However, this move has had little impact. Many people simply do not have any
alternative source of cooking fuel.

There is no agriculture at all in the desert north of Chad outside a handful of oases.
The people there are mostly nomadic pastoralists.

In South and Central Chad, many young men leave their villages after the harvest in
October to seek work in Chad’s main cities and in foreign lands.

They toil as seasonal labourers in other West African countries and many cross the
Sahara desert to work in the Arab countries of the Maghreb.

Some seek clandestine immigration to Europe. All send remittances home to their
families whenever they can.

Government
Chad is nominally a multi-party democracy with an elected president and parliament.

But the government is authoritarian, freedom of speech is limited and power has
never changed hands peacefully since independence from France in 1960.

President Deby is a former army officer who came to power in 1990 after ousting his
military predecessor Hissene Habre in a civil war.

Habre, who lives in exile in Senegal, has been accused by human rights groups of
killing about 40,000 people for political motives during his eight years in power.



11

Although Deby has faced several armed rebellions, his own rule has been
considerably less bloody.

He enjoys the backing of three world powers which have strategic interests in Chad.

France has retained a military base in N’'Djamena since 1986, when it sent forces to
help Chad in its war with Libya over the Aouzou Strip.

France also has military forces stationed in the eastern city of Abéché and the
northern town of Faya Largeau.

It has used this military presence to help successive Chadian presidents stay in
power.

In 2008, France provided Deby with arms and ammunition and military intelligence
that helped him to survive when rebel forces swept into N'Djamena from the east
and attacked the presidential palace.

In early 2012, France had about 1,100 troops based in Chad, according the French
Embassy website.

In also had an air base in the capital equipped with helicopters, transport aircraft and
combat jets.

In recent years, France has used Chad as a desert training ground for military units
prior to their deployment in Afghanistan.

The United States has a strategic interest in Chad’s oilfields. It is also keen to
improve the anti-terrorist combat capacity of the country’s armed forces in order to
contain the spread of Islamist rebellion in the Sahara desert.

The US oil giants Exxon-Mobil and Chevron led the development of the Doba
oilfields and largely funded the construction of the oil pipeline to Kribi.

Washington’s concerns about the rise of Islamic fundamentalism in states on both
sides of the Sahara desert have prompted it to provide military assistance to Chad’s
armed forces.

The United States has trained and armed Chadian soldiers as part of its Trans-Sahel
Counter Terrorism Initiative.

Some US civilian aid to the country is also aimed at countering the influence of
Islamist extremism.

China, which only established diplomatic relations with Chad in 2006, has a strategic
interest in oil.



12

Since 2007 it has developed oilfields around Lake Chad in both Chad and
neighbouring Niger.

China has also built a small oil refinery near N'Djamena which has made Chad self
sufficient in petroleum products.

Elections and tribalism

Deby legalised political parties in 1992 and has held several elections since then to
legitimise his grip on power.

However, opposition figures and human rights groups have denounced many of
these polls as rigged.

Mainstream opposition leaders boycotted the latest presidential election in April
2011. This returned Deby to power for further five-year term with nearly 84% of the
vote.

Two months earlier, in February 2011, the president’s party, the Mouvement
Patriotique de Salut (MPS) or ‘Patriotic Salvation Movement,” won 134 of the 188
seats in parliament in legislative elections.

Chad’s largest opposition party, the UNDR/PLD, won just 12 seats in this poll. Most
of the rest went to candidates who were nominally independent.

The electoral process was condemned by many international election observers as
flawed.

President Deby’s Zaghawa ethnic group has become extremely powerful in the
current government, even though it accounts for less than 2% of Chad’s overall
population.

Several members of President Deby’s family and his Bideyat clan of the Zaghawa
tribe enjoy prominent positions in government and business.

The Zaghawa are widely regarded as enjoying a privileged position in society and
virtual immunity from the law.

Corruption is widespread at all levels of government.

Transparency International ranked Chad 168th out of 183 countries assessed in its
2011 Corruption Perceptions Index.



13

Oil revenues

The oil pipeline from Doba to Kribi on the Cameroon coast was designed as a mega-
project to lift Chad out of poverty and kick-start the country’s economic development.

Chad had previously earned a meagre income from exports of cotton, gum Arabic
and livestock.

When construction began in 2000, the $3.7 billion oil pipeline was the most
expensive development project ever undertaken in Sub-Saharan Africa.

Most of the money to build the pipeline came from three companies that formed a
consortium to develop the Doba oilfields; Exxon-Mobil and Chevron of the United
States and Petronas, the national oil company of Malaysia.

Crucially, the pipeline also received a $193 million loan from the World Bank. Its
support helped to clinch international endorsement for the project, which had
prompted concerns of damage to the environment.

In exchange for World Bank support, Deby agreed that 80% of all Chadian
government revenues from oil exports would be set aside to fund poverty reduction
programmes.

But three years after the oil began flowing in 2003, his government passed a new oil
law which abandoned this commitment.

In February 2011, the government announced that cumulative revenues from nearly
eight years of oil production had reached US$ 5.6 billion.

Diplomats believe that much of this money has been spent on beefing up the armed
forces.

However, some of the oil wealth has also been invested in infrastructure projects.

Several new public buildings in N'Djamena, including a maternity hospital, have been
funded by oil money. Oil money has also been used to build new roads.

By 2010, Chad’s oil exports had stabilised at about 120,000 barrels per day and the
petroleum sector accounted for more than 40% of the country’s gross domestic
product (GDP).

The country is a very modest oil producer in global terms. However, it has
substantial reserves.

Exports could increase in the near future following the development of new oilfields
in the Bongor basin, to the south of N'Djamena, by the Chinese National Petroleum
Corporation.



14

China has built a small 20,000 bpd refinery 50 km to the north of N'Djamena. This
opened in 2011 and has made Chad self-sufficient in petroleum products.

The Chinese eventually plan to export oil from Chad via an extension to the existing
Doba-Kribi pipeline.

Administration

Most government business is conducted in the capital N’'Djamena and the
headquarters towns of Chad’s 22 administrative regions.

The three northern regions of Borkou, Ennedi and Tibesti together account for 47%
of Chad’s land area, but they consist of pure desert and contain barely 2% of the
country’s population.

They are widely referred to by the acronym BET.
N’Djamena is Chad’s largest city, with an estimated population of 900,000 in 2012.

It is situated at the confluence of the Logone and Chari rivers on the western border
with Cameroon.

N'Djamena is extremely hot, dry, and dusty. It suffers from sand storms all year
round. The streets are full of motorbikes and yellow taxis.

Many buildings are in a poor state of repair, but some parts of the capital are being
spruced up with revenue from oil exports.

The other main cities are Abéché, the largest town in eastern Chad, and Sarh and
Moundou in the south.

Abéché has become a logistics hub for aid agencies working in refugee camps
along the border with Sudan. It has paved roads, banks, shops and hotels.

The oasis town of Faya-Largeau, with about 30,000 inhabitants, is the de facto
capital of the desert north.
Note on spellings

Many place names in Chad have more than one recognised spelling. “N” is
sometimes written as “ND” and “Y is often interchangeable with “I.”



Chad at a glance

Official name

Population

Main languages
Chadian

Infant mortality
Life expectancy at birth

Gross National Income
per capita

Adult literacy rate
Mobile phone subscribers

Mobile phone penetration rate
(lines per 100 people)

Percentage of population
using the internet

Ranking in UN Human
Development Index 2011

Ranking in Reporters Without
Borders Press Freedom Index
2011-2012

The Republic of Chad

12 million (2009 census);
11.5 million (2011 World Bank estimate)

French and Standard Arabic (official);
Arabic (spoken by 60%), Sarh (20%),
Kanembou (5%), Daza (3.8%), Maba (3.4%)
(Laval University, Texas, 2010.)

99 per 1,000 live births (2010 UNICEF)

49.6 years (2011 UNDP)

US$690 (2011, World Bank)

34.5% (2010 UNESCO)

3.7 million (2011 ITU)

31.8% (2011 ITU)

1.9% (ITU 2011)

183" out of 187

103" out of 179

15



16

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Media overview

Radio is the main channel through which people receive news and information in
Chad.

However, the choice of listening in most areas is limited.

The only radio station with nationwide reach is the government-run Radiodiffusion
Nationale du Tchad (RNT).

It broadcasts for 24 hours a day on FM, Medium Wave and Short Wave and can be
heard in most parts of the country.

According to a BBC media audience survey conducted in 2009, RNT attracts just
over half the national radio audience.

Many communities in Central and Southern Chad are also served by some 40
privately owned local radio stations.

Most of these are owned by community associations, NGOs and religious
organisations rather than purely commercial interests.

Most of Chad’s private radio stations have a single FM transmitter and a broadcast
range of 50 to 90 km.

They typically broadcast for a few hours in the morning, go off air in the middle of the
day and resume broadcasting in the late afternoon and evening.

Private radio stations are only allowed to broadcast on FM and their transmitters are
limited by law to a maximum strength of 1,000 watts.

This means that they can only function as local radio stations. They are unable to
challenge state-run RNT at a national level.

The only Chadian TV station is state-run TéléTchad. However, this is only viewed
be people with access to electricity in the country’s main cities.

A handful of newspapers are published in N’'Djamena, but they have a tiny circulation
and are only read by the educated elite in the capital and a handful of other large
towns.

Many private radio stations in Chad belong to organisations that are linked to
Christian churches or Muslim associations.

Others are owned and run local associations of a non-religious nature.



17

Some were set up with the support of international media development
organisations.

Only one station, Radio Ngato in N’'Djamena, claims to function on a purely
commercial basis.

The most widely listened to foreign radio station in Chad is Radio France
International (RFI).

This broadcasts on FM in N’'Djamena, Abeche, Moundou and Sarh.
RFI can only be heard in the rest of Chad on Short Wave.

The BBC World Service broadcasts on FM in N’Djamena and its French language
programmes are relayed by several private FM stations.

A 2011 survey by the US-based media research organisation Intermedia revealed
that 88% of Chadians had access to a radio.

93% of respondents in urban areas were able to listen to a radio, but only 78% of
those in rural areas said they could do so.

Radio also emerged as the most trusted source of information in this nationwide
survey of 1,985 people.

67% of respondents told Intermedia that radio was a trusted source of information.
But word of mouth came a close second with a 64% rating.

Although freedom of expression is guaranteed by the constitution, the Chadian
media is reluctant to court political controversy.

State radio and television are controlled by the government broadcasting corporation
L’Office National de Radiodiffusion e Télévision du Tchad (ONRTV)
www.onrtv.td

ONRTYV is openly pro-government in its news reporting.
The private media meanwhile exercises self-censorship around controversial issues.
However, private newspapers tend to be more outspoken than radio stations.

President Idriss Deby’s government has jailed and persecuted several critical
journalists in recent years.

Chad ranked 103" out of 179 countries listed in the Reporters Without Borders
Press Freedom Index for 2011-2012.


http://www.onrtv.td/

18

State-run TéléTchad is not widely viewed outside the country’s main towns and
many urban residents with a satellite dish prefer to watch foreign TV channels
instead.

The 2011 Intermedia survey found that 75% of respondents in urban areas had
access to television, but only 7% of respondents in rural areas could watch it.

The main languages used in broadcasting are French and Chadian Arabic.

However, the regional radio services of RNT and many of the independent radio
stations also carry programmes in local African languages.

Chad’s only daily newspaper is Le Progrés. This is owned by a close advisor of
President Idriss Deby and generally takes pro-government stance.

Le Progrés has a daily print run of just 3,000 copies.

It competes with a handful of private newspapers which appear once or twice a
week. The first of these, Le Temps, began publishing in the early 1990s.

Most newspapers are published French, but some are written in Arabic.

Very few of these publications circulate outside the capital; although some titles do
reach Chad'’s other main towns.

Two thirds of Chadian adults cannot read or write.
Most of those who are literate cannot afford to buy a newspaper regularly.

Only 1.9% of Chadians used the internet in 2011, according to International
Telecommunications Union (ITU).

Internet access is expensive and only an educated and relatively affluent minority in
the main towns can afford it.

In March 2012 N’'Djamena was connected to the Central African Backbone, a World-
Bank-financed fibre optic cable designed to improve internet access in Chad and the
Central African Republic.

The Chad spur of the cable was laid alongside the Chad-Cameroon oil pipeline.

This fibre optic cable will eventually provide faster and cheaper broadband access
for all internet users in Chad, but negotiations with the government on opening up
this new telecoms channel for public use were proceeding slowly in 2012.

By August, it had not yet been made available to local internet service providers.

Mobile phones offer strong potential as a new platform for mass communication in
Chad.



19

There were 3.7 million mobile telephone lines in the country at the end of 2011,
according to the ITU.

The GSMA, the global association of mobile network operators, estimated the year-
end total at 4.1 million.

Whichever figure is correct, it is clear that one in three Chadians owned a mobile
phone by the end of 2011.

The number of subscriber lines increased by a third in 2011, according to GSMA.
Further rapid growth in mobile phone ownership is likely.

However, network coverage remains patchy, especially in rural areas.

State radio and television

All the government’s radio and television services are run by the state broadcasting
corporation, L’Office National de Radiodiffusion et Télévision du Tchad
(ONRTV) www.onrtv.td

It operates under the tutelage of the Ministry of Communications.

ONRTYV has about 570 staff based at its headquarters in N’'Djamena and at offices
in five other cities across the country.

It has the biggest newsgathering capacity of any media organisation in Chad and the
widest broadcast reach.

The five regional offices of ONRTYV are situated in:

e Abéché

e Sarh

e Moundou

e Faya-Largeau
o Ati

Ati, in central Chad, only functions as a radio and TV relay station.

The other four centres all produce and broadcast a few hours of regional radio
programming each day.

About 80% of RNT’s output is in French and Chadian Arabic.

RNT also broadcasts programmes in Standard Arabic and 11 local languages. The
latter are mainly used on its four regional stations.


http://www.onrtv.td/

20

Each regional station produces local news bulletins and some feature programmes.
These are broadcast during opt-out periods from the national service of RNT.

ONRTYV was undergoing a major expansion and modernisation programme in 2012.

The organisation was due to move into a new fully digitised broadcasting complex in
N’'Djamena in 2013.

It was also due to open 13 new regional offices by the end of 2012 in the following
provincial towns:

e Adre

e Am Timan
e Bardai

e Biltine

e Bongor

e Bol

e Doba

e Fada

e Goz Beida,
e Koro,

e Kiabe

e Pala

e Moussoro
These new facilities will initially serve as relay stations for RNT and TéléTchad.

ONRTV hopes that in time they will be equipped with studios and will start to
produce their own local radio programming.

Private radio stations

Most private radio stations in Chad rely on funding from an influential backer to make
ends meet.

There is little advertising revenue to be had.

Many radio stations sell air time to aid agencies for the broadcast of public service
announcements and sponsored programmes.

Radio Ngato, a music and news FM station in N’'Djamena, is the only radio station
in Chad that claims to cover all its costs with advertising revenue.

There are about 10 private radio stations in the capital.



21

The most popular in terms of audience share are probably FM Liberte, Radio Ngato
and Dja FM.

In the predominantly Christian south of Chad, several local radio stations have been
established by the Roman Catholic Church.

Four of these were set up by a Catholic NGO called the Bureau d’Etudes et de
Liaison pour les Actions Caritatives de Developpement (BELACD) — the Bureau
of Study and Liaison for Charitable and Development Action.

These are based in Doba, Moundou, Bongor and Lai.

BELACD started life in 1973 in the southern town of Sarh with support from the
Catholic aid agency Caritas.

Its original mission was to prevent conflict between pastoralist and agricultural
communities in the area around Sarh and to promote dialogue and reconciliation.

The NGO became involved in radio through its mission to promote education and
social development.

Since 2008 the BELACD stations have functioned independently from one another.
However they continue to collaborate on ad hoc projects.

In particular, they have worked together on programmes about resolving conflicts
between agriculturalists and pastoralists and on programmes about farming and food
marketing.

Two US-based media development organisations have helped to set up and nurture
local radio stations in the interior.

Internews established three FM stations in Eastern Chad in 2005 and 2006. These
target the large Sudanese refugee population of eastern Chad and the Chadian host
population that lives nearby.

The three Internews stations are situated in Abéché, Iriba and Goz Beida.

A series of relay transmitters give them good coverage of the camps which house
more than a quarter of a million refugees from Darfur.

Internews covered most of the running costs of these radio stations for seven years,
but the NGO closed down its operations in Chad in mid-2012 after donor funding to
support the refugee radio project ran out.

Since then, two of the three radio stations have experienced considerable difficulties
in raising money to keep going and their broadcast output has been reduced.



22

Another US-based media development NGO, Equal Access, has set up four local
radio stations in Central and Western Chad since 2008.

These are located in three towns north of Lake Chad - Nokou, Mondo and Mao and
in the central town of Yao, near Lake Fitri.

The Equal Access radio stations have received funding from the US government’s
Peace for Development Initiative (PDEV). This forms part of Washington’s counter
terrorism programme in the Sahel. It will continue to support them until 2016.

Equal Access also uses PDEV funding to produce weekly radio programmes on
youth, good governance and religious tolerance. These are distributed to 15 partner
stations in different parts of Chad.

Television

TéléTchad broadcasts on one channel from studios in N’'Djamena.

It has terrestrial relay stations in Abéché, Sarh, Moundou, Faya-Largeau and Ati,
but no local broadcasting facilities in these towns.

TV journalists based in the interior have to send their material to N'Djamena for
editing and broadcasting.

TéléTchad broadcasts by satellite to the entire country, but few people outside the
main towns have a satellite dish to capture its signal or a reliable electricity supply to
run a TV set.

Nevertheless, television is popular in N’'Djamena.

A BBC media audience survey in the capital in 2009 found that 61% of adults
watched television at least once a week.

That compared to 77% who said they listened to radio.

Nine percent of TV viewers told the BBC that they watched the Arabic service of Al-
Jazeera.

The French satellite channels TV5 and France 24 are also popular amongst those
with a dish to receive them.

There have been several attempts to launch a private TV station in Chad, but by
August 2012 there was no private TV channel on air in the country.



23

Financial problems in the media

Income from sponsored programming is an important source of revenue for Chad’s
cash-strapped radio stations.

UNICEF and UNFPA have traditionally been important purchasers of radio airtime
for public service announcements and sponsored programmes on issues such as
health and education.

Aid agencies frequently pay an expense allowance to journalists who are invited to
attend press conferences or go on field trips.

This controversial practise ensures media coverage of such events.

Offering reporters financial incentives to cover news stories does little to encourage
objective reporting.

However, Chadian journalists are poorly paid and welcome any opportunity to
supplement their meagre official salary. Most earn a basic wage of around US$150
per month.

Tolerance and taboos
Religious intolerance and hate speech are rare in the Chadian media.

Certain religious and social taboos exist. These make it difficult publicly to discuss
issues such as homosexuality, child abuse and alcoholism.

However sensitive social issues are often tackled effectively through drama and
sketches.

Equal Access’s radio programmes on youth and good governance programmes in
the north-west of the country have successfully used drama to cover topics such as
early marriage and elections.

Phone-in and discussion programmes are quite rare in Chad, but some have been
developed by RNT and Radio Dja FM in N'Djamena and the three Internews-
assisted radio stations that broadcast to Sudanese refugees in Eastern Chad.

The limits to press freedom

Successive governments have used threats, legal provisions, jail and banishment to
hit back at criticism by the media.



24

Following a rebel attack on N'Djamena in February 2008 which almost succeeded in
overthrowing the government, several prominent opposition figures were arrested.

This move prompted several local journalists to flee abroad for safety.

Soon after the rebel raid on N'Djamena, the government passed an emergency
media law known as Ordnance Cing (Decree Law Number Five). This imposed
severe curbs on press freedom.

The presidential decree made it an offence to broadcast interviews with rebels.

It also made defamation and insulting the President criminal offences punishable by
up to five years imprisonment.

A number of prominent editors were subject to harassment in the aftermath of the
2008 rebel assault on N'Djamena.

Soldiers visited the home of the editor of Le Temps, Michael Didama.

Najikomo Benoudjita, the editor of Notre Temps, another private newspaper, was
arrested and accused of defamation.

Innocent Ebode, the Cameroonian editor of another publication, La Voix, Innocent
Ebode, was deported.

Journalists complained bitterly.

Ordnance Cing was eventually repealed after a landmark meeting of journalists and
senior government officials known as the Estates-General of the Press.

This conference was convened in 2009 to discuss the future shape of media law and
media regulation in Chad. It led to the repeal of Ordnance Cing and the promulgation
of a new more tolerant media law in August 2010.

The new media law still allows the government to shut down media outlets for
inciting racial or ethnic hatred or for justifying violence, but it abolished prison
sentences for defamation.

Despite this official easing of the limits on press freedom, the government still shows
a limited tolerance of criticism by the media.

In September 2012, Jean Claude Nekim, the editor of the prominent newspaper
N'Djamena Bi-Hebdo was given a 12-month suspended prison sentence for
publishing a trade union petition.

The government also banned the publication of his newspaper for three months.



25

Despite this reminder of the government’s limited tolerance of dissent, Chad’s private
newspapers, which tend to be more outspoken on political issues than the country’s
radio stations, have had an easier time since the promulgation of the 2010 media
law.

The U.S. Department of State’'s 2011 Country Report on Human Rights Practices
said:

“Newspapers openly criticized government policies and activities. Opposition
newspapers published cartoon caricatures of government ministers and of the
president. No action was taken against newspapers that published articles negatively
portraying MPS [governing party] activities or party members, including senior
officials.”

Media regulation

The media is regulated by a government body called the Haut Conseil de la
Communication (HCC) www.hcctchad.org — The High Council for Communication.

This is responsible for licensing radio stations and regulating their activity.

The HCC is also charged with upholding the freedom of press and punishing its
abuses.

Following the repeal of Ordnance Cing, a new self-regulatory body for the media was
created to operate alongside the HCC. It is called L’Observatoire de la
Deontologie et de I’Ethique des Medias du Tchad (ODEMET) — the National
Observatory for Media Ethics in Chad.

ODEMET is supposed to function as a tribunal of peers which considers alleged
infractions of press law.

The organisation has no powers to prosecute journalists in court, but it can issue
statements and judgements about whether an infraction has occurred.

By mid-2012 ODEMET had yet to demonstrate its authority and its independence
from the HCC.

The main meeting point for journalists in N'Djamena is the Maison des Medias.

This media resource centre, funded by the European Union, offers free internet
access, a library, conference rooms and training facilities.

It also provides headquarters offices for all of Chad’s main journalism trade unions
and media associations.


http://www.hcctchad.org/

26

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Radio overview

Radio is the main channel through which people receive news and information in
Chad.

However, the only broadcaster with nationwide coverage is the government-run radio
network Radiodiffusion Nationale du Tchad (RNT).

A BBC media audience survey in 2009 concluded that RNT was the most widely
listened to radio station in the country, with an audience share of 53%.

RNT broadcasts for 24 hours a day on FM, Medium Wave and Short Wave.

Its Medium Wave signal can be heard in much of South and Central Chad, but most
of Northern Chad can only receive RNT on Short Wave.

RNT forms part of the state broadcasting corporation, L’Office National de
Radiodiffusion e Télévision du Tchad (ONRTV) www.onrtv.td

This has embarked on a massive investment and modernisation programme which is
due for completion in 2013.

It will lead to a major expansion of RNT’s FM and Medium Wave coverage and
should eventually lead to the establishment of more local radio stations within the
RNT network.

A 2011 survey by the US-based media research organisation Intermedia revealed
that 88% of Chadians had access to a radio.

93% of respondents in urban areas were able to listen to a radio, but only 78% of
those in rural areas said they could do so.

Radio also emerged as the most trusted source of information in this nationwide
survey of 1,985 people.

67% of respondents told Intermedia that radio was a trusted source of information.
Word of mouth came second with a 64% rating.

There are more than 40 privately owned local radio stations scattered across Central
and Southern Chad in August 2012.

Most of these are concentrated in N’'Djamena and the far South of the country.


http://www.onrtv.td/

27

The only private radio station in the desert North of Chad is Radio Palmeraie in
Faya-Largeau.

In 2005 and 2006, the US-based media development NGO Internews set up three
local radio stations in eastern Chad.

These target the 264,000 refugees from Darfur who live in camps near the Sudanese
border and the Chadian host population in the same area.

Since 2008, another US-based media development NGO Equal Access has set up
four local radio stations in Central and Western Chad.

The first private radio station to go on air in Chad was Dja FM in N'Djamena. It
began broadcasting in 1998 and is still one of the most popular radio stations in the
capital.

In August 2012, there were 10 private radio stations on air in N'Djamena and about
30 in the rest of the country.

The main languages used in radio broadcasting are French and Chadian Arabic.

However, the regional stations of RNT in Abéché, Sarh, Moundou and Faya-
Largeau produce some programming in local 11 African languages.

Most private FM stations also broadcast some programmes in local languages that
are widely spoken within their coverage area.

Private radio stations

Private radio stations typically broadcast for a few hours in the morning, go off air in
the middle of the day and resume broadcasting in the late afternoon and evening.

Most operate from a single location and reach audiences within a 50 to 90 km radius
of their transmitter.

Private radio stations are only allowed to broadcast on FM and their transmitters are
limited by law to a maximum strength of 1,000 watts.

Many private radio stations belong to organisations that are linked to Christian
churches or Muslim associations.

Others are owned and run local associations of a non-religious nature.

Some were set up with support from the US-based media development
organisations Internews and Equal Access.



28

Hardly any private radio stations function on a purely commercial basis.

Only Radio Ngato FM, a music and news station in N’'Djamena, claims to make a
profit solely on the basis commercial advertising.

The rest rely on government subsidies, financial support from NGOs and UN
agencies, and cash injections from their owners.

Most radio stations, including RNT, earn revenue from broadcasting public service
announcements and sponsored programmes on behalf of international aid agencies.

Radio Brakoss in the southern town of Moissala even runs a market garden to help
pay for its running costs.

The overwhelming majority of private radio stations are poorly resourced and cannot
afford to produce sophisticated news or programming. Much of the time they simply
play music.

International broadcasters

The most widely listened to foreign radio station is Radio France International
(RFI).

According to the BBC 2009 audience survey, RFI was the second most popular radio
station in Chad after RNT, with an audience share of 21%.

RFI appears to be particularly appreciated for its news output.

It broadcasts on FM from transmitters in N’Djamena, Abeche, Moundou and Sarh.
RFI can only be received in the rest of the country on Short Wave.

The BBC World Service broadcasts on FM in N’Djamena.

Its French and Arabic language programmes are also relayed by several local FM
stations.

Radio Dabanga, an independent radio station based in the Netherlands that
broadcasts on Short Wave to Darfur, is widely listened to in eastern Chad.

It is run by the Dutch media development NGO Free Press Unlimited.

A BBC audience survey in 2009 found that 93% of radio listening takes place in the
home.



29

It identified three main peaks in radio listening each day — from 06.00 to 08.00 in the
morning, from 13.00 to 15.00 in the afternoon and from 18.00 to 21.00 in the
evening.

Government regulation

All Chadian radio stations are licensed by the Haut Conseil de la Communication
(HCC) www.hcctchad.org (The High Council for Communication), the government’s
media regulator.

This parastatal body also monitors broadcast content.

It has the power to intervene if a radio station falls into financial difficulties or
deviates from the terms of its licence.

In 2011, the government expropriated the property of three community radio stations
- Radio Fada, Radio Kiabe and Radio Moussoro - after the HCC ruled that they
were not fulfilling their mandate and their assets should be transferred to ONRTV.

The state broadcasting corporation already had plans to establish offices and radio
and TV transmitters in these three locations.

Private radio stations are required by law to be run as associations.
However, in practice several of them are dominated by influential individuals.

Private radio stations must pay a one-off fee of 100,000 CFA francs (US$200) to
obtain a broadcasting licence and an annual licence fee of 250,000 CFA francs
(US$500) thereafter.

However, these fees are offset by a small annual subsidy which each station
receives from the government.

Programme content and quality

The 2009 BBC audience survey suggested that Chadians have particularly low
levels of radio news consumption — just 47% of adults said they followed the news
daily.

This apparent lack of interest in news may reflect the poor quality of most local radio
news programmes.

Programme-making capacity at nearly all radio stations is limited by a lack of money,
poor equipment and a low level of broadcasting skills.


http://www.hcctchad.org/

Independent radio stations typically employ between five and ten journalists and
presenters.

Most are poorly paid — the average wage of a Chadian journalist is about US$150
per month. Some station staff members may even be unpaid volunteers.

Many Chadian radio reporters are untrained and use outdated poor quality
equipment.

Audio recording in the field is mostly done on tape. This must be delivered to the
studio by hand. Alternatively, correspondents may read their reports on air down a
poor quality mobile phone line.

Radio stations often broadcast ready-made programmes produced by third parties
and recorded music to pad out their air time.

It is common practise for international organisations to pay journalists to turn up to
press conferences and field trips.

They often find it difficult to interest reporters in a story if there is no “expense
allowance” on offer.

Journalists frequently take other jobs on the side to make ends meet.

State radio
RNT broadcasts a national radio service from its central studios in N’'Djamena.
It also operates four regional stations in:

e Abéché

e Sarh

e Moundou

e Faya-Largeau

These produce some regional radio programming which are broadcast during daily
opt-out periods from the national service of RNT. They include local news bulletins.

About 80% of RNTs broadcast output is in French and Chadian Arabic.

The state radio network also produces some programmes in Standard Arabic and
11 local languages. These are broadcast during the morning.

30

RNT was due to move into a new fully digitised broadcasting complex in N'Djamena

in 2013.



31

It was also due to open 13 new regional offices by the end of 2012 in the following
provincial towns:

e Adre

e Am Timan
e Bardai

e Biltine

e Bongor

e Bol

e Doba

e Fada

e Goz Beida,
e Koro,

e Kiabe

e Pala

e Moussoro
These facilities will initially serve as relay stations for RNT and TéléTchad.

ONRTV hopes that in time these new regional offices will start to produce their own
local radio programming.

NGO-assisted radio stations

In N'Djamena and the predominantly Christian south of Chad, several local radio
stations have been established by the Roman Catholic Church.

These include Radio Arc-en-Ciel (Radio Rainbow) in the capital and Radio
Lotikhoh, a popular station in the southern city of Sarh.

Four other radio stations in Southern Chad were set up by a Catholic NGO called the
Bureau d’Etudes et de Liaison pour les Actions Caritatives de Developpement
(BELACD) — the Bureau of Study and Liaison for Charitable and Development
Action.

These are:

e Radio Voix de Paysan (Doba)

¢ Radio Duji Lokar (Moundou and Koumra)
e Radio Terre Nouvelle (Bongor and Pala)
e Radio Terre Nouvelle (Bongor)

e Radio Effata (Lai)



32

BELACD started life in 1973 in the southern town of Sarh with support from the
Catholic aid agency Caritas.

The original mission of BELACD was to to prevent conflict between pastoralist and
agricultural communities in the area around Sarh and promote dialogue and
reconciliation.

The NGO became involved in radio through its mission to promote education and
social development.

Since 2008 the BELACD stations all function independently. However they continue
to collaborate on ad hoc projects.

In particular, they have worked together on programmes about resolving conflicts
between agriculturalists and pastoralists and on programmes about farming and food
marketing.

Two US-based media development organisations have helped to set up and nurture
local radio stations in the interior.

Internews established three FM stations in Eastern Chad in 2005 and 2006. These
cater for the large Sudanese refugee population of eastern Chad and the Chadian
host population in the same area.

The three Internews stations are;

e Radio Voix de Ouaddai (Abéché)
e Radio Absoun (Iriba)
e Radio Sila (Goz Beida)

A series of relay transmitters give them good coverage of the main refugee camps.

Internews supported the running costs of these radio stations for seven years, but it
withdrew from Chad in July 2012 after donor funding for the project ran out.

Since then, two of the three Internews stations have found it difficult to cover their
running costs and have reduced their broadcast output.

Another US-based media development NGO, Equal Access has set up four local
radio stations since 2008. Three are situated in towns to the north of Lake Chad and
one in Central Chad, near Lake Fitri.



33

They are:

e Radio Albichari (Nokou)
e Radio Bissam (Mondo)
e Njimi (Mao)

e Radio Ignatara (Yao)

These four stations received funding from the US government’s Peace for
Development Initiative (PDEV), which forms part of Washington’s counter terrorism
programme in the Sahel.

Equal Access also uses PDEV funding to produce weekly radio programmes on
youth, good governance and religious tolerance at its studios in N'Djamena. These
are distributed to 15 partner stations in different parts of Chad.

Kar Uba (Radio Sun) in the Southwestern city of Moundou, was set up by an oil
industry monitoring NGO, Groupe de Recherche Alternatives et de Monitoring du
Projet Petrole Tchad-Cameroun (GRAMPT/TC) www.gramp.org to report on the
development of the nearby Doba oilfields.

This very vocal group has campaigned on the issue of resource allocation. It aims to
monitor whether the Esso consortium led by ExxonMobil, keeps its promises to
deliver a proportion of its revenues to development projects in Doba and Moundou
areas where the oilfields are situated.

The church-backed Radio Voix du Paysan in Doba also has special programmes
on social development associated with the oilfields.

With limited means to produce local programming, many radio stations in the interior
only provide a limited news and information service to the communities they serve.

Some just read out articles from newspapers which are several days old by the time
they reach the station from N’Djamena.


http://www.gramp.org/

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Radio stations
Radiodiffusion Nationale du Tchad (RNT) www.onrtv.td

Radiodiffusion Nationale du Tchad (RNT) is the only radio network in Chad with
nationwide coverage.

It acts as a government mouthpiece.

RNT forms part of the state broadcasting corporation L’Office Nationale de
Radiodiffusion et Television du Tchad (ONRTV).

It broadcasts for 24 hours a day on FM, Medium Wave and Short Wave.
RNT covers most of Southern and Central Chad on Medium Wave.

However, with the exception of a small area around the town of Faya-Largeau,
which has an RNT transmitter, the network only reaches the sparsely populated
desert north on Short Wave.

RNT broadcasts its flagship national service from central studios in N’'Djamena.
In addition, it operates four regional stations in:

Abéché
Moundou
Sarh
Faya-Largeau

RNT also has a relay station at Ati, but in mid-2012 this was not producing any
regional programming.

The four regional stations each produce and broadcast a small amount of regional

programming each day. This includes local news bulletins.

34

This regional output is broadcast during opt-out periods from RNT’s national service.

About 80% of RNT’s broadcast output is in French and Chadian Arabic.

However, it also broadcasts in Standard Arabic and 11 local languages for three

hours each morning between 09.00 and 12.00:


http://www.onrtv.td/

35

The local languages used are:

e Sarha

e Kanembou

e Gorane

e Tupuri

e Massa

e Boudouman

e Boulala

e Fulfulde (Peul)
e Beri

e Zaghawa

e Moussey

RNT’s main news programmes in French are broadcast at 06.30, 14.00 and 20.00.

Its four regional stations broadcast local news bulletins during an opt-out period
immediately after these news programmes.

RNT broadcasts a variety of current affairs and features programmes, but its
presentation style is rather old fashioned.

It covers issues such as social affairs, business and the economy, sports, health,
rural development and religion.

BBC audience research in 2009 found that RNT had 53% of the national radio
audience. In many areas of the country it is the only station that people can pick up.

Anecdotal evidence suggests that most people in the capital prefer to listen to Radio
France Internationale (RFI) for news.

The sound quality of RNT audio reports received from outside N'Djamena is often
poor.

RNT staff journalists in the four regional offices and the radio station’s freelance
correspondents in other locations read their reports down a mobile phone line to
N’Djamena.

ONRTYV has a cooperation agreement with Canal France International, an
organisation which distributes French radio programmes to partners overseas. This
link gives RNT access to a range of ready-made radio programmes produced by
French broadcasters.

RNT is hoping to expand its Medium Wave and FM coverage in line with the national
expansion of ONRTV.



36

The state broadcasting coroporation was due to move into a new fully digitised
broadcasting complex in N'Djamena in 2013.

It was also due to open 13 new regional offices by the end of 2012 in the following
provincial towns:

e Adre

e Am Timan
e Bardai

e Biltine

e Bongor

e Bol

e Doba

e Fada

e Goz Beida,
e Koro,

e Kiabe

e Pala

e Moussoro
These facilities will initially serve as relay stations for RNT and TéléTchad.

However, ONRTYV hopes that in time these new regional offices will start to produce
their own local radio programming.

RNT has a tradition of cooperating with aid agencies to produce socially-targeted
programming.

It has collaborated with the United Nations Fund for Population Activities (UNFPA)
and UNICEF to produce a series of programmes on girls’ issues and health.

RNT has also broadcast programmes on food security on behalf of the UN Food and
Agriculture Organisation (FAO).

In mid-2012, RNT employed more than 220 staff.

ONRTYV Director— Ngana Esai
Mob: +235 6626 5285
Tel.: +235 2251 4390

RNT News Editor — Adam Abdoulaye
Mob: +235 6627 2120

RNT Director of Programmes — Kamkam Dournal
Mob: +235 6629 6764

Address: Radio Nationale du Tchad, ONRTV, Avenue Mobotu, N'Djamena



37

Moundou regional office
Contact- F. Lamer
Mob: +235 6627 5717

Sarh regional office
Contact — Youssouf Djambaye
Mob: +235 66259 1462

Abéché regional office
Contact — Nourene Souleyman
Mob: +235 6669 8149

Faya-Largeau regional office
Contact— Abdallah Issa Mahamat
Mob: +235 6632 1722

Ati regional office
Contact— Hamet Daoud
Mob: +235 6632 4151

FM Liberté 105.3 FM

FM Liberté is one of the most popular private radio stations in the capital
N’Djamena.

Its news service has a good reputation and its journalists are well-trained.

An Intermedia radio audience survey in 2011, found that 48% of listeners to FM
Liberté rated it as the most trustworthy radio station based in Chad.

This was the highest score achieved by any radio station in the survey.

State-run Radio Nationale de Tchad (RNT) only scored a trust rating of 35% from
its listeners.

FM Liberté has a 500 Watt transmitter, based at its head office in the Chagoua
neighbourhood of eastern N'Djamena.

The station claims that its broadcasts can be heard clearly within a radius of 75 km.

FM Liberté broadcasts in French, Chadian Arabic and the southern language
Sarha on 105.3 FM.

It was established in 2000 by an association of human rights groups, and is directed
by well-known journalist Lazarre Djekourninga.



38

The station is on air for 9.5 hours a day.

It broadcasts from 06.00 to 10.00 in the morning, and again from 15.30 to 21.00 in
the afternoon and evening.

FM Liberté has a news programme in French at 06.00, and another in Chadian
Arabic and Sarha at 08.30.

It broadcasts feature and magazine programmes on health, education, youth,
economy, the arts and other social issues.

There are six staff journalists in N’'Djamena. The station also uses freelance
reporters based in several other towns, including Abéché, Bongor, Lai, Moudou
and Doba.

FM Liberté has worked with several NGOs and media development organisations.
UNICEF regularly asks the station to produce radio spots.

FM Liberté also works closely with Celiaf, a Chadian woman’s NGO, and Maison des
Médias, a media development centre in N’'Djamena funded by the European Union.

FM Liberté re-broadcasts programmes from the French service of Voice of America
(VOA).

Director — Djekourninga Lazarre
Mob: +235 6629 3168

+235 9949 5743
Email: fm.liberte@gmail.com

Technician - Mbaihilame Zephrin
Mob: +235 6640 7342

Technician - Djimadoum Blaise
Mob: +235 6643 6249

Address: FM Liberté, Rue de Chagoua, opposite ‘Deuxieme pont de Chagoua,’
N’Djamena
Radio Dja FM

Radio Dja FM broadcasts from N’Djamena on 96.9 FM.

It pioneered the development of discussion and phone-in programmes in Chad, and
commands a strong youth audience.


mailto:fm.liberte@gmail.com

39

It is one of the few radio stations in Chad with the technology to put several different
callers live on air at the same time.

Dja FM also broadcasts music and programmes on current affairs, social issues and
sport.

Some of its programmes are supplied by Canal France International, an
organisation which distributes programmes made by French radio and TV stations to
overseas partners.

Dja FM also rebroadcasts radio programmes supplied by the Qatar-based TV
network Al Jazeera.

Dja FM was the first independent radio station to go on air in Chad. It began
broadcasting in 1998.

The station is run by Zara M. Yacoub, a noted film-maker and a prominent figure on
the Chadian media scene.

Yacoub founded Dja FM after helping to set up the state TV channel TéléTchad, and
she is still very much involved in the day-to-day running of the radio station.

Yacoub is also president of the Union of Private Radio Stations of Chad (Union de
Radios Privées de Tchad, URPT), and she works for the US-based media
development organisation Equal Access.

Dja FM has a 500 Watt transmitter at its compound in central N'Djamena, and claims
to reach to reach audiences within a 90km radius.

The station broadcasts for eight hours per day. It is on air from 07.00 to 10.00 in the
morning, and again from 16.00 to 21.00 in the evening. The evening broadcast starts
an hour later at weekends.

There are news bulletins in French and Chadian Arabic at 19.00 and 20.00.

Dja FM has a network of reporters across the country, but it has no broadcast
capability outside the capital.

The station is owned by the Alternative Communication Association, a group of
young people that is effectively Yacoub’s creation.

Dja FM has worked with a number of aid agencies, including UNICEF.
It has also received support from Equal Access.

The station is well-staffed, with many people working as volunteers.



40

Director — Zara M. Yacoub
Mob: +235 6629 3168
Tel: +235 251 6490

Director of News — Alamine Bineye
Mob: +235 6217 9298

Address: Dja FM, Rue Charles de Gaulle, opposite ‘Marche de Mille,’
N’'Djamena

Radio Harmonie FM

Radio Harmonie FM, is a popular music station that broadcasts in French in
N’Djamena.

It plays new hits and interviews with local and international music stars.

Radio Harmonie broadcasts on 106.3 FM, from a 500 Watt transmitter, located at its
studios in the Moursal neighbourhood.

Station director Ricardo Nandoumgar estimates that its broadcast coverage extends
70km outside the city.

Radio Harmonie was set up in 2003 by Nandoumgar. He also manages the French
Cultural Centre www.ambafrance-td.org/L-Institut-Francais-du-Tchad in N’'Djamena,
and is well-connected on the local music scene.

Radio Harmonie is on air continuously for 11 hours a day, from 10.00 to 21.00,
Monday to Friday.

Its broadcasts extend until 22.00 on weekends.

Most of Radio Harmonie’s output consists of music, but the station also carries
sports bulletins and feature programmes on culture.

In mid-2012, Nandoumgar said he had plans to launch a regular news bulletin.

Like most Chadian radio stations, Radio Harmonie is strapped for cash. Its main
advertisers are mobile phone companies.

The station also generates revenue by charging local and visiting music performers
fees, to produce and broadcast feature programmes about their work.


http://www.ambafrance-td.org/L-Institut-Francais-du-Tchad

41

Radio Harmonie has relatively new and sophisticated equipment, including a digital
recording suite and programmable play-out systems.

The station has worked with many local and international NGOs to produce radio
spots.

It has received training and equipment from Equal Access.

Director — Ricardo Nandoumgar
Mob: +235 6640 0040

Technical director — Chrislin
Mobile; +235 6624 6491

Address: Radio Harmonie, Rue de Moursal, opposite Ecole Belle Vue, N'Djamena

Radio Ngato FM

Ngato FM is the only private radio station in Chad that claims to derive all its revenue
from advertising.

It broadcasts to N’Djamena in French and Chadian Arabic on 86.9 FM and enjoys
a good reputation for reliable news.

The station is on air for 18 hours per day from 06.00 to midnight.

However, Ngato FM only broadcasts about four hours of live programming a day.
Most of this is news and current affairs output.

The rest of its air time is filled with recorded programmes and music playlists.

It broadcasts a news bulletin every hour in French. This is often recorded and
repeated.

There are also magazine programmes in Chadian Arabic and French, on subjects
such as politics, society and sport.

Ngato FM has no newsgathering capacity outside the capital.

The station has two 500 Watt transmitters. These together generate a 1000 Watt
signal that allows the station to be head within a 90km radius of N’'Djamena.

Ngato FM is controlled by the prominent businessman Babikir Omar Karon. It
claims to make a modest profit.



42

In 2012 Ngato FM was selling short advertising spots for 5,000 CFA each (about
US$10).

It has received training and equipment from Equal Access, Internews and the
French Cultural Centre in N'Djamena.

The station has some up-to-date equipment, including digital recorders.
It uses Adobe Audition editing software and a digital playout system.

Co-ordinator — Hassan Moussa
Mob: +235 9923 7321
+235 6623 7321

News Editor — Alamine Mohammed
Mob: +235 6621 0711

Address: Radio Ngato FM, Marche du Medina, N'Djamena

Radio Arc-en-Ciel

Radio Arc-en-Ciel (‘Radio Rainbow’) was founded in 2007 by the Catholic Diocese of
N’Djamena.

It broadcasts to the capital on 107.7 FM in French, Chadian Arabic and Sarha.

The station’s original remit was to make programmes for state-run Radio Nationale
du Tchad (RNT).

It has developed into a social-action broadcaster, while continuing to work with RNT.

The station is owned and managed by L’Association pour le Développement Social
(Social Development Association), a group of civil society activists from the Christian
community.

The radio station’s director, Jean-Pierre Ningaina, is the abbott of N'Djamena’s
Catholic cathedral,

Radio Arc-en-Ciel broadcasts from a compound in Chagoua, a neighbourhood in the
south of N'Djamena. It has a 500 Watt transmitter with a range of about 50 kms.

The station is on air from 06.00 to 09.00 in the morning and again from 15.30 to
21.00 in the afternoon and evening.

It has news bulletins in Chadian Arabic at 16.30 and in French and Sarha at 17.35.



43

There is a longer news magazine programme in French at 19.45.

Radio Arc-en-Ciel broadcasts magazine programmes on a range of subjects,
including health, education, development and the economy.

One feature programme called ‘One man, one job’, looks each time at a different
profession.

The station re-broadcasts ready-made programmes in French from organisations
such as the international media development organisation Panos www.panos.org
and Radio Vatican www.radiovaticana.va

The technical quality Radio Arc-en-Ciel’s own programmes is low and its studios lack
equipment.

Equal Access has provided some new recorders and funded improvements to the
transmitter.

The station has also received training from Internews.
The station has 21 employees, including six journalists.
It has worked with UNICEF to make feature programmes on women and child health.

Director — Jean-Pierre Ningaina
Mob: +235 6628 9042

Technical Director - Mahamat Tahir
Mob: +235 6627 5929

Technician - Keito Mbaraim Nicolas
Mob: +235 6644 6920

Address: Radio Arc-en-Ciel, Rue de Chagoua, next to Pelican restaurant,
N’'Djamena

Radio Lotiko

Radio Lotiko is a popular radio station in the southern city of Sarh with close links to
the Roman Catholic Church.

The station broadcasts in French and Sarha.

Radio Lotiko has a 500 Watt transmitter in Sarh, which broadcasts on 97.6 FM.


http://www.panos.org/
http://www.radiovaticana.va/

44

It also has a relay station in Koumra, 100 km to the west. This broadcasts from a
second 500 Watt transmitter on 100.1 FM.

The station broadcasts a variety of programmes on social and economic issues
affecting Southern Chad, including a popular programme on agriculture. This
explains new farming techniques and carries weather reports and market prices.

Radio Lotiko has two daily news bulletins at 6.00 and 18.00 in French and Sarha.
It also relays French language programmes from the BBC World Service.

A BBC audience survey in 2009 found that Radio Lotiko had an audience share of
36% in the Sarh region.

Sarh is a busy commercial town, where the state-run Radio Nationale du Tchad
(RNT) radio also has an important presence.

Radio Lotiko was originally set up by the Christian NGO SAVE (Service Audio-Visuel
pour I'Education), which was linked to the Catholic diocese of Sarh.

SAVE closed down in 2010, and the station is now run as an association.

Radio Lotiko broadcasts sponsored programmes for aid agencies such as UNICEF
and Care International and attracts some advertising and state funding.

The station employs four full-time journalists who are helped by several volunteers.

Director — Aubun Irene Angulu
Mob: +235 6698 9342

Technical manager — Djimounoum Arnaud
Mob: +235 6634 0765
Email: djimarnaid@yahoo.fr

Director (Koumra) — Noubdjalbaye Ngarndidono
Mob: +235 6636 8292
Tel: +235 2268 1479

Internews supported radio stations in Eastern Chad

The US-based media development NGO Internews www.internews.org has set up
three radio stations in Eastern Chad to serve the refugee camps housing 264,000
people from Sudan’s Darfur province and the Chadian host population living nearby.



mailto:djimarnaid@yahoo.fr
http://www.internews.org/

45

It launched these stations in Abéché, Iriba and Goz Beida between 2005 and 2006
and has supported them until 2012 with funding from the US and UK governments
and the UN refugee agency UNHCR.

Internews closed down its operations in Chad in July 2012 after its donor funding to
support the three radio stations expired.

In April 2012, Internews transferred the ownership and management of all three
radio stations to local associations. Two of these have all struggled to find sufficient
funding to keep going and have reduced their broadcast output in order to cut costs.

Radio Absoun

Radio Absoun is based in Iriba, a small town 60 km from the Sudanese frontier 300
km northeast of Abéché.

It broadcasts on FM for 3.5 hours per day from 16.00 to 19.30 in Arabic, French and
Zaghawa.

The station’s output includes news bulletins in all three languages.

Radio Absoun has expressed an interest in re-broadcasting BBC Arabic
programmes, a move which would extend its daily broadcast by 30 minutes.

Like the other Internews-assisted radio stations in Eastern Chad, Radio Absoun
makes extensive use of interactive phone-in shows, magazine programmes and live
debates.

Some of its most popular programmes are weekend dedication shows where
listeners can call in or send SMS texts with messages for family and friends.

Radio Absoun broadcasts from a 100 Watt transmitter in Iriba and claims to have a
range of 75km.

It also has a relay transmitter near Bahai to the north Iriba, which carries its
broadcasts to the large Oure Cassoni refugee camp.

Audience research by Internews shows that Radio Absoun has about 90,000
listeners in the refugee camps which it reaches.

The former UN Mission to Chad, known by its French acronym MINURCAT,
distributed several thousand wind-up radio sets to refugees in the nearby camps.

Radio Absoun began broadcasting in late 2005. It provides an important service to a
region where there has never been any other local media.



46

The station has a team of five journalists who make regular trips to the three refugee
camps located close to Iriba — Iridimi, Am Nabak and Touloum.

They also cover news stories in the local Chadian communities around Iriba.

Radio Absoun has three refugee correspondents — one in Iridimi camp and two in
Touloum. They follow developments in the camps and send regular reports to the
studio.

Radio Absoun was expressly set up to facilitate the work of the aid community.

It has carried stories on issues such as natural resource depletion around the
refugee camps, gender based violence and rape, girl’s education, the presence of
armed men inside the refugee camps, the promotion of children’s vaccination
campaigns and animal health services.

The station is well equipped with digitial recorders and digital editing software.

Its staff received extensive training from Internews over a seven-year period,
including training in management and revenue generation.

Since April 2012, Radio Absoun has been run by the Agence Sociale pour le
Developpement et Education (ADES), a Chadian NGO which has several offices
around the country.

ADES had been working to set up a community radio station Eastern Chad before
the arrival of Internews in 2005, so it was keen to take over the station in Iriba.

Manager: Daoussa Mahamat
Mobile: +235 6630 0091

Radio Voix De Ouaddai
Voix de Ouaddai is based in Abéché, the main city in Eastern Chad.
It broadcasts on FM for 5.5 hours a day in French, Arabic and Massalit.

The station carries two hours of news and music in the morning from 07.00 to 09.00
and 3.5 hours of news and talk shows in the afternoon from 16.00 to 19.30.

Its most popular broadcasts are a weekly health programme and a weekend music
dedication show.

Voix De Ouaddai also re-broadcasts some BBC Arabic output.



47

It is the biggest of the three radio stations established by Internews in Eastern Chad.
However, Voix de Ouaddai has suffered financial problems since Internews funding
for its operations came to an end in mid-2012.

The station has been unable to pay all of its nine staff reporters regularly since then
and has also reduced the number of hours that it broadcasts.

Voix de Ouaddai has a 100 Watt transmitter in Abéché and a 100 Watt relay station
at Assoungha, 50 km to the east, which serves nearby refugee camps.

The broadcast range of each transmitter is about 50 km.

The station opened in 2006. Its staff were professionally trained by Internews over a
period of seven years. As a result they are generally more skilled and competent
than other radio journalists in Chad.

The station’s equipment is digital and modern.

Voix de Ouaddai produces radio phone-ins, live discussions and debates and a
music request show at the weekend (there are several post boxes in Abeche town
where listeners can post their requests).

The journalists have produced a comprehensive range of social action programmes
on issues such as water and sanitation, ways to look after food and water, the
importance of childhood vaccines, female genital mutilation, gender-based violence,
and peaceful co-existence between the refugees and host communities.

Voix de Ouaddai has four refugee correspondents based in the Bredjing, Tredjing,
Farchana and Gaga camps. They provide daily news and features about life there.

Since Internews’ withdrawal from Chad in July 2012, Voix de Ouaddai has been run
by a local association, which mainly comprises members of the radio station’s staff.

It hopes to raise US$60,000 of funding per year from a mix of advertising and
sponsored programme revenue. The station has also applied to UNDP for a grant to
help with its running costs.

Co-ordinator — Abakar Doutoum
Mob: +235 6636 3760

Manager: Abderassoul
Mob: +235 6625 4177



48

Radio Sila

Radio Sila is based in Goz Beida, 80 km from the Sudanese border and 260 km
south of Abéché.

The station targets radio audiences in refugee camps in the surrounding area.

It broadcasts in French, Arabic, Masalit and Dadjo and covers the southern-most
region where refugees from Darfur crossed into Chad.

Radio Sila was set up by Internews in 2006, but is now owned its own staff.

Seven journalists and technicians at Radio Sila formed the Al-Richate association,
which formally took over responsibility for running the station in July 2012.

Radio Sila has a 100W transmitter with a range of about 75kms. Its broadcasts can
be heard right up to the Sudanese border.

It is the only radio station which can be heard easily in the Goz Beida area.

An audience survey in 2009 showed that about 70,000 people listened to the radio
station at least once a week.

The station has experienced severe funding problems following the expiry of
Internews funding.

In August 2012, the staff were working unpaid on a volunteer basis and had reduced
the station’s broadcast output to just 2.5 hours per day.

Radio Sila was hoping to raise US$3,000 a month to cover its running costs, mostly
by charging aid agencies for the production and broadcast of sponsored programme
and spots.

It had applied for fresh international funding and was also hoping to raise some
money from advertising.

In normal times Radio Sila carries news bulletins and music, along with news
features and magazine programmes.

These include a weekly health programme, and another about girls’ education.
The station appears to be popular with both refugees and local Chadians.

Radio Sila had produced sponsored programmes and ‘spots’ for aid agencies
working in the refugee camps.

These productions have supported awareness campaigns about issues such as
hand washing and slaughtering animals in a clean environment.



49

The station has also produced discussion programmes and phone-in programmes
on a variety of subjects. Topics covered include animal health, food distribution,
women’s rights, peaceful co-habitation between refugees and the host communitys,
water conservation, child nutrition and maternal healthcare.

Radio Sila has two refugee correspondents operating in the Djabal Darfur camp.

It also serves a large number of internally displaced Chadians living in camps around
the village of Goz Beida.

The staff of Radio Sila have benefited from extensive training and support from
Internews and have state-of-the-art equipment. They are generally more professional
and capable than journalist colleagues at other media outlets in Chad.

Station manager: Abdezerak Arabi
Mobile: +235 6636 9580

Email: zakbenarabi@hotmail.fr

Equal Access supported radio stations in Central and Western Chad

The US-based media development NGO Equal Access www.equalaccess.org has
helped to set up four local radio stations in Western and Central Chad since 2008.

These are located in the small towns of Nokou, Mao, Mondo to the north of Lake
Chad and in Yao, near Lake Fitri in Central Chad.

The radio stations were established with funding from the US government’s Peace
for Development (PDEV) programme. Financial support for their operation has been
secured until 2016.

PDEV forms part of Washington’s Trans-Sahara Counter Terrorism Initiative.

The four radio stations are all situated in areas where the Medium Wave signal of
state-run Radio Nationale du Tchad (RNT) is very poor.

All of them broadcast the weekly programmes on youth, good governance and
religious tolerance produced by Equal Access at its studios in N'Djamena.

These programmes are distributed to 15 partner stations across Chad.


mailto:zakbenarabi@hotmail.fr
http://www.equalaccess.org/

50

Radio Albichari

Radio Albachiri is a local FM station based in Nokou, a town 350 km north of
N’Djamena on the main road from Chad to Niger.

It began operating in August 2011, but was formally opened in March 2012.

Radio Albachiri broadcasts in Kanembou and Chadian Arabic for between three
and four hours per day. It also carries a small amount of programming in French.

The station broadcasts a mix of local news and magazine programmes about local
issues.

One of these focussed on the danger of carrying knives — a traditional practice
amongst local men. Soon afterwards, the head of the local gendarmerie launched a
campaign to seize knives carried by young people

Radio Albichari was set up with the help of the US media development NGO Equal
Access.

It broadcasts the weekly programmes produced and recorded by Equal Access on
youth, good governance and religious tolerance.

The station is owned by the Albichari Association, whose mandate is to raise
awareness about HIV/AIDS.

Director — Bouzed Himed Bouzed
Mobile: +235 9971 1703

Radio Njimi

Radio Njimi is a local FM station based in Mao, a town 250 km north of N'Djamena
on the main road from Chad to Niger.

It broadcasts in Goran and Kanembou and was established with support from the
US-based media development NGO Equal Access.

Many of its programmes focus on the problems caused to the local community by the
retreat of Lake Chad.

Others have dealt with mother and child health. Kanem region, in which Mao is
situated, has one of the worst child malnutrition rates in Chad

Director — Ahmat Daladou
Mob: +235 6632 0536



51

Bissam FM

Bissam FM is based in Mondo, a town 150 km north of N'Djamena that used to be
situated close to the shore of Lake Chad,

It is situated on the main road from Chad to Niger.

Much of the station’s programming deals with problems caused by the retreat of
Lake Chad.

Director — Abakar Elhadji Abakar
Mob: +235 9919 2907

Ignatara FM

Ignatara FM is a local radio station based in Yao a small town near Lake Fitri in
Central Chad.

It was founded to serve the local fishing community, whose traditional way of life is
threatened by the drying up of the lake.

Director — Adoum Goni
Mob: +235 6622 3521

Catholic supported radio stations in Southern Chad

Four radio stations in Southern Chad were set up by a Catholic NGO called the
Bureau d’Etudes et de Liaison pour les Actions Caritatives de Developpement
(BELACD) — the Bureau of Study and Liaison for Charitable and Development
Action.

These are:

e Radio Voix de Paysan (Doba)

e Radio Duji Lokar ( Moundou)

e Radio Terre Nouvelle (Bongor and Pala)
e Radio Effata (Lai).

Radio Arc-en-Ciel in N’'Djamena and Radio Lotiko in Sarh, which are profiled
separately in this guide, were also founded by organisations linked to the Catholic
church.



52

BELACD started life in 1973 in the southern town of Sarh with support from the
Catholic aid agency Caritas. It was set up in response to problems caused by
drought and food insecurity.

The original mission of BELACD was to promote dialogue and reconciliation in order
to prevent conflict between pastoralist and agricultural communities in the area
around Sarh.

The NGO became involved in radio through its mission to promote education and
social development.

Since 2008 the BELACD radio stations have all been functioning independently.
However they continue to collaborate on ad hoc projects.

In particular, they have worked together on programmes about resolving conflicts
between agriculturalists and pastoralists and on programmes about farming and food
marketing.

Radio Duji Lokar

Duiji Lokar is an independent radio station in the southern town of Moundou with
close links to the Roman Catholic church.

It broadcasts on 101.8 FM in French and the local language Ngambaye.

The station produces a variety of programmes with a broad social development
theme, on topics such as education, health and agriculture.

It has two news bulletins a day, one in the morning and one in the evening. In
addition, it relays French language programmes of the BBC World Service.

Duji Lokar was launched in 2000 by BELACD, a local Catholic NGO which has set
up four radio stations in southern Chad.

The station has produced and broadcast sponsored programmes for UNICEF and
has received funding from the European Union’s peace and communications project.

Management says its sports and BBC programmes are the most popular.

Despite the station’s close links with the church, only about 10% of programming
deals with religious themes. Most religious programmes are broadcast on Sundays.

There are 12 people working at the station — a mix of presenters, technicians and
journalists.

Duji Lokar has a 500 Watt transmitter, which gives the station a range of 80 kms.



53

Its broadcast coverage area includes Doba, the centre of the oilfields of Southern
Chad.

Director — Modile Aymard Belrangar
Mobile: +235 9047 4343
+235 9046 4747

Technical manager — Tchanny Koundou
Mobile: +235 6642 9802

Radio Terre Nouvelle www.diocesepala.com/rtn/

Radio Terre Nouvelle is a Roman Catholic radio station that broadcasts from
Bongor in Southwestern Chad on 99.4 FM.

It has a relay transmitter in Pala, 180 km to the south, that broadcasts on 94.0 FM.

Radio Terre Nouvelle broadcasts development related programming in French and a
variety of local languages for up to 6.5 hours a day.

The main long languages used are Chadian Arabic, Fulfulde (Peul), Masa,
Mundang, Musey, Ngambay, Tupuri and Zime.

Radio Terre Nouvelle is on air from 06.00 to 08.30 in the morning (except on
Sundays) and from 16.30 to 20.30 in the evening.

The radio station was set up by the church NGO BELACD in 2000

Director — Marco Bertoni
Tel: +235 66 67 50 05
Email: marco.friul@xaveriens.org

Webmaster — Gabriel Arroyo
Mob: +235 99 15 47 11
Gabriel.arroyo@saveriani.it

Radio Voix de Paysan

Radio Voix de Paysan is Roman Catholic radio station that broadcasts on 96.2 FM
from Doba, the centre of the oil industry in Southwestern Chad.

The station broadcasts for five hours a day in French and Ngambay.


http://www.diocesepala.com/rtn/
mailto:marco.friul@xaveriens.org
mailto:Gabriel.arroyo@saveriani.it

54

It is on air from 16.00 to 21.00 daily.
Radio Voix de Paysan was set up in 1997 by the local church NGO BELACD.

Coordinator — Joseph Djikoloum
Tel: +23569 51 06

Email: evechedoba@skyfile.com
doba@sat.signis.net

Radio Effata www.dioceselai.com

Radio Effata is a Roman Catholic radio station that broadcasts on 98.0 FM from the
Southwestern town of Lai.

It broadcasts for four hours a day in French, Chadian Arabic, Ngambaye.
Kabalaye and Nangtchere.

The station is on air from 07.00 in the morning (except on Sundays) and again from
17.30 to 19.30 in the evening

Radio Effata was set up by the local church NGO BELACD in 2004. It has a staff of
16 and a network of 12 local correspondents.

The station has a 1,000 Watt transmitter mounted on a 55 metre mast and claims to
reach a population of up to one million people within its coverage area

Director — Alice Prigent

Tel: +235 37 49 70

Email: radioeffata@afrik.com
evechlai@intnet.td

Other religious radio stations
Radio Al-Qoran
This Islamic radio station broadcasts on 91.0 FM to N’Djamena.

It is owned by the Superior Council of Islamic Affairs, which is based at the city’s
Grand Mosque.


mailto:evechedoba@skyfile.com
mailto:doba@sat.signis.net
http://www.dioceselai.com/
mailto:radioeffata@afrik.com
mailto:evechlai@intnet.td

55

Co-ordinator — Djibrine Said Emma
Mob: +235 6629 4997

Radio Voix de I’Esperance
This radio station broadcasts on 100.2 FM in N’'Djamena.

It is owned by the Evangelical Church of the Assembly of God, a protestant
evangelical church.

Co-ordinator — Pastor Frederic
Mob: +235 6623 7470

Radio FM Terre la Paix

This radio station in Tchaguine Golo near Lai in Southwestern Chad, is owned by
the Evangelical Church of Chad, a different protestant evangelical church.

It broadcasts on 95.2 FM

Director — Mark Vadar Koi
Mob: +235 6647 9232



56

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

International Radio Stations
Radio France International (RFI) www.rfi.fr

The French international broadcaster RFI is the most popular foreign radio station in
Chad.

It provides comprehensive and up-to-date news coverage of Chad and the other
Francophone countries of West and Central Africa.

RFI broadcasts on FM in N’'Djamena, Abéché, Moundou and Sarh and to the rest
of the country on Short Wave.

It uses transmitters mounted on the masts of the Chadian state broadcaster
Organisation Nationale de Radiodiffusion et Television du Tchad (ONRTV).

A BBC audience survey in 2009 indicated that RFI was the second most listened to
radio station in Chad after ONRTV’s Radio Nationale du Tchad (RNT).

21% of respondents said they listened to RFI at least once a week. It was seen as
the most relevant and objective source of news.

RFI used to have an international correspondent based in N'Djamena.

However, following a rebel attack on the capital in 2008, during which RFI broadcast
interviews with the rebels, the government put pressure on the radio station to use a
Chadian national as its N'Djamena correspondent instead.

RFI Chad correspondent— Madjiasra Nako
Mob: +235 6629 7954

BBC World Service www.bbc.co.uk

The BBC World Service broadcasts to N’Djamena in English and French on 90.6
FM and to the whole country on Short Wave.

A BBC audience survey conducted in 2009 suggested that two-thirds of BBC
listeners in Chad tuned into its French language broadcasts.

It also found that 41% listened to the BBC on FM.


http://www.rfi.fr/
http://www.bbc.co.uk/

57

Several local radio stations relay programmes of the BBC French service, BBC
Afrique, on FM. These include FM Al Bayane in N’'Djamena, Radio Lotiko in Sarh
and Radio Duji Lokar in Moundou.

There are a small audiences in Chad for the BBC’s broadcasts in Arabic and Hausa
on Short Wave.

BBC Chad correspondent — Dillah René
Mob: +235 6628 1409

Radio Dabanga www.radiodabanga.org

Radio Dabanga broadcasts from the Netherlands to the troubled Darfur region of
Sudan for three hours per day on Short Wave.

Anecdotal evidence indicates that the station also has commands a large audience
amongst the 264,000 refugees from Darfur in Eastern Chad and the Chadian host
population who mostly belong to the same ethnic groups.

Radio Dabanga’s main news programmes are in Arabic, but the station also
broadcasts daily news bulletins and other programmes in three languages that are
widely spoken in Darfur and Eastern Chad; Fur, Masalit and Zaghawa.

The station is run by the Dutch-based media development NGO Free Press
Unlimited www.freepressunlimited.org and is financed by Western donors.

Radio Dabanga began broadcasting in 2008. It is on air for two hours in the morning
and one hour at night.

Radio Dabanga is staffed by journalists from Darfur. It reports from inside Sudan as
well as from abroad, producing independent news and information for all Darfuri,
including refugees living abroad.

The Sudanese government tries to jam the signal of Radio Dabanga, but the station
claims to have over two million listeners.

Radio Dabanga’s Khartoum office, which it shared with the human rights
organization HAND, was closed down by the government in October 2010.

Tel: (Netherlands) +31 35 6254350
Email: radiodabanga@yahoo.com



http://www.radiodabanga.org/
http://www.freepressunlimited.org/
mailto:radiodabanga@yahoo.com

58

Voice of America (VOA) www.voanews.com

Programmes from VOA’s French service are re-broadcast by FM Liberté in
N’Djamena.

The Chad correspondent of the US government-funded radio station is based at FM
Liberté offices.

VOA Chad correspondent — Francois Njekombe
Mob: +235 6621 5716


http://www.voanews.com/

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

List of Chadian independent radio stations

The following list of 42 radio stations was published in August 2012 by Maison des
Médias, the journalism resource centre in N'Djamena.

A similar list of 44 licenced private radio stations is published by the government
media regulator Haut Conseil de la Communication (HCC) on web page
www.hcctchad.org/les-medias-au-tchad.html

The contact names and numbers given in these lists may be different from those
given in the profiles of individual media organisations in this guide. Every effort has
been made to provide the most accurate and up-to-date information possible.

1. FM Liberté, N'Djamena
Director — Lazarre Djekouringa
Mobile: +235 6629 2325

2. Radio Dja FM, N'Djamena
Director — Zara Yacoub
Mobile: +235 6629 3168

3. Al-Nasr FM, N’'Djamena
Technical Director — Aboukar Borgho
Mobile: +235 6630 6020

4. Radio Al-Bayane, N'Djamena
Director — Youfedi Abdulaziz
Mobile: +235 6639 9134

5. Radio Harmonie FM, N’'Djamena
Director — Ricardo Nandoumgar
Mobile: +235 6640 0040

6. Radio Arc-en-Ciel, N'Djamena
Director — Jean-Pierre Ningaina
Mobile: +235 6628 9042

7. Radio Alhouda, N'Djamena
Director — Yassir Tidjani
Mobile: +235 9999 1977

8. Ngato FM, N'Djamena
Commercial Director — Hasan Moussa
Mobile: +235 9923 7321

59


http://www.hcctchad.org/les-medias-au-tchad.html

9. Radio Al-Qoran, N'Djamena
Director — Djibrine Seid Emmar
Mobile: +235 6629 4997

8. Ngato FM, N'Djamena
Commercial Director — Hasan Moussa
Mobile: +235 9923 7321

9. Radio Al-Qoran, N'Djamena
Director — Djibrine Seid Emmar
Mobile: +235 6629 4997

10. Voix de I’Esperance, N'Djamena
Technical Director — Djetoda Constant
Mobile:+235 6629 0912

11. Voix de I’Evangile, N'Djamena
Director — Luc Azina Dandjaye
Mobile: +235 6635 1298

12. Radio Kar Uba (Le Soleil), Moundou
Director — Beinde Bessande
Mobile: 235 6734 9570

13. Duji Lokar FM, Moundou
Director — Modile Aymard Belrangar
Mobile: +235 6617 7070

14. Ngourkosso Community Radio, Benoye
Director -- Kourjaou Milisor
Mobile: +235 6623 4632

15. Le Reveil, Bebalem
Director — Namodi Maurice
Mobile: +235 9515 0691

16. Radio Evangile et Développement, Pala
Director — Rakseube Jonathan
Mobile: +235 6647 3642

17. Radio Soleil, Pala
Contact — Abdelaziz Daouda
Mobile: +235 6640 8521

18. Radio Nouvelle Terre, Pala
Contact — Bertoni Marco
Mobile: +235 6624 8575

60



19. Voix de Zahsoo, Lere
Director — Danbobe Nettah
Mobile: +235 6653 9453

20. Radio Effata, Lai
Director — Alice Prijent
Mobile: +235 6647 4165

21. FM Barguadje, Kelo
Contact — Abakar Moussa Kaidallah
Mobile: +235 6629 6057

22. Radio Lotikoh 2, Koumra
Contact — Noubdjalbaye Ngarndidono
Mobile: +235 6636 8292

23. Tob FM, Koumra
Director — Ndilabaye Theophile
Mobile: +235 6642 7499

24. Radio Brakoss, Moissala
Director — Kemte Collette
Mobile: +235 6638 0359

25. Radio Njimi, Mao
Contact — Ahmat Daladou
Mobile: +235 6632 0536

26. Radio Bissam FM, Mondo
Director — Abakar Elhadji Abakar
Mobile: +235 9919 4907

27. Albichari FM, Nokou
Director — Himed Bouzed
Mobile: +235 9971 1703

28. Radio Lotiko, Sarh
Director — Aubin Irene Angulu
Mobile: +235 6698 9342

29. Radio Terre Nouvelle, Bongor
Director — Bertoni Marcor
Mobile: +235 6624 8575

30. Gaya Tcholwa, Gounou-Gaya
Director — Mariatha Emmanuel
Mobile; +235 6653 2203

61



31. Al-Nadja, Ati
Contact — Abakar Moussa Kaidallah
Mobile: +235 6629 6057

32. Radio Ignatara, Yao
Director — Daoussa Mahamat
Mobile: +235 6300 0091

33. La Voix de Ouaddai Abéché
Director — Abakar Dountoum
Mobile; +235 6636 3740

34. Radio Absoun Iriba
Director — Adoum Goni
Mobile: +235 6622 3521

35. Radio Sila Goz Beida
Director — Tadjane Mahamat
Mobile: +235 6662 7222

36. Voix du Paysan, Doba
Contact — Djikolmbaye Joseph
Mobile: +235 6634 1121

37. FM Moussoro, Moussoro
Director — Oumar Moussa Matchari
Mobile: +235 6635 5335

38. Palmeraie FM, Faya-Largeau
Contact — Idriss Ndele
No mobile number available

39. Mongo Community Radio, Mongo
Contact — Dimanche Gaye Swair
Mobile: +235 6621 2727

40. Kadaye FM, Bol
Contact — Abdoulaye Mbodou
Mobile: +235 6640 0909

41. Terre de Paix, Tchaguine Golo
Contact — Mark Vadar
Mobile: +235 6647 9232

42. Radio Benoye, Benoye
Contact — Ndomik
Mobile: +235 6636 0487

62



63

Date of publication: (Month) 2012
Updated: (Month) (Year)

Television

Chad’s only TV station is state-run TéléTchad.
It broadcast in French, Chadian Arabic and Standard Arabic.

TéléTchad forms part of the state broadcasting corporation Office National de
Radiodiffusion et de Télévision du Tchad (ONRTYV).

It functions as a government mouthpiece.

Private television channels are legally allowed in Chad and attempts have been
made to launch them. But in mid-2012 no private TV companies were on air.

Television is popular in Chad’s main cities, where a terrestrial TV signal and mains
electricity supplies are available.

But very few people watch television in rural areas, where 80% of the population
lives.

A 2011 media audience survey by the US-based media research organisation
Intermedia survey found that 75% of respondents in urban areas had access to TV.

However, only 7% of respondents in rural areas said they could watch television.

Even in the capital N'Djamena, where people are more affluent and have better
access to mains electricity, radio still commands a wider audience than television.

A BBC audience survey in 2009 found that 61% of adults in N’'Djamena watched
television at least once a week, whereas 77% listened to radio.

TéléTchad broadcasts nationwide by satellite, but very few people have dishes and
decoders. Those who do often prefer to watch foreign TV channels instead.

In places with public TV viewing, such as bars, tea-shops and village squares, the
screen frequently is tuned in to foreign channels rather than TéléTchad if a satellite
dish is available.

The most popular foreign channels are Al-Jazeera in Arabic and the French
international channels TV5 and France 24.

In mid-2012 TéléTchad was broadcasting from terrestrial transmitters in six cities -
N’Djamena, Abéché, Sarh, Moundou, Faya-Largeau and Ati.



64

However, it had ambitious plans to put additional relay transmitters on air in 13 other
towns by the end of the year.

The peak period for TV viewing in Chad is from 19.00 to 21.00 at night.

TéléTchad’s main evening news programme in French is broadcast at 20.00.



65

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

TéléTchad www.onrtv.td

State-run TéléTchad is Chad’s only TV station.

It forms part of the state broadcasting corporation Office National de
Radiodiffusion et de Télévision du Tchad (ONRTYV) and functions as a
government mouthpiece.

ONRTV was undergoing an ambitious expansion and modernisation programme in
2012. This should lead to an improvement in the technical quality of TéléTchad’s
broadcasts and a wider distribution of its terrestrial signal

TéléTchad broadcasts in French, Chadian Arabic and Standard Arabic on a single
channel from its headquarters in N’'Djamena.

In mid-2012, it was broadcasting from terrestrial transmitters in the following cities:

e N’Djamena

e Abéché

e Sarh

e Moundou.

e Faya-Largeau
o Ati

It was also broadcasting nationwide by satellite on NileSat.

By the end of 2012, ONRTYV aimed to open TV relay stations in 13 more towns:

e Adre

e Am Timan
e Bardai

e Biltine

e Bongor

e Bol

e Doba

e Fada

e (Goz Beida
e Karo

e Kiabe

e Pala

e Moussoro.


http://www.onrtv.td/

66

TéléTchad will beam its signal by satellite into these new relay stations.

However, it has not announced any plans to set up regional TV studios capable of
broadcasting local programming.

Along with the state radio network Radio Nationale du Tchad (RNT), TéléTchad is
due to move into a brand-new 13-storey broadcasting complex by the end of 2013.

This will contain new studios and equipment and will be fully digitised.

The main news programmes of TéléTchad are at broadcast 19.00 (Standard
Arabic), 20.00 (French), 21.00 (Chadian Arabic).

The station does not broadcast in any local African languages

Besides news, TéléTchad broadcasts a mix of documentaries, features and current
affairs programmes on subjects such as education, health and environment.

It sometimes organises live studio debates.

There TV programmes for children and a range of religious programmes for both
Christians and Muslims.

TéléTchad also uses a lot of imported French language TV programmes, including
documentaries.

Many of these are supplied by Canal France International.

TéléTchad also broadcasts a number of programmes supplied by the International
Union of Radio and Television (URTI) www.urti.org

The station has journalists based in regional offices in Abéché, Sarh, Moundou and
Faya-Largeau.

However, in mid-2012 The TV station did not have any capacity to broadcast directly
from its provincial outposts.

Regional correspondents had to read live reports down a phone line to the studio in
N’Djamena and video tapes had to be couriered back to the capital for editing and
broadcast.

The TV station has about 150 employees in N’'Djamena, including 45 journalists and
15 cameramen.

Anecdotal evidence suggests that TéléTchad is not seen as a particularly informative
or appealing station.

Much of its entertainment programming, including music and dance, is quite staid.


http://www.urti.org/

Its news output is pro-government line and generally avoids controversial political
issues.

Television came late to Chad. TéléTchad only began broadcasting in 1987.

Director ONRTV N’Djamena — Ngana Esai
Mobile: +235 6626 5285
Tel: +235 22 52 15 13

Assistant Director of News — Braha Mahamat
Mobile; +235 6629 8523

Director of Programmes — Moussa Fakaya
Mobile: +235 6627 2120

News Editor — Rosalie Andige
Mobile: +235 6602 1397

Address: TéléTchad, ONRTV, Avenue Mobotu, N'Djamena

ONRTV Moundou
Regional Director - F. Lamer
Mob: +235 6627 5717

ONRTV Sarh
Regional Director — Yousouf Djambaye
Mob: +235 6629 1462

ONRTV Abéché
Regional Director — Nourene Souleyman
Mob: +235 6641 1806

ONRTYV Faya-Largeau
Regional Director — Abdallah Mahamat
Mob: +235 6632 1722

ONRTV Ati
Regional Director — Hamet Daoud
Mob: +235 6632 4151

67



68

Date of publication: (Month) 2012
Updated: (Month) (Year)

Print overview

Newspapers in Chad only play a small role in transmitting news and information to
the general public.

Their circulation is largely confined to the capital N’'Djamena.
The country’s only daily newspaper is Le Progres. It prints about 3,000 copies.

Some of Chad’s weekly and twice-weekly newspapers claim to sell up to 4,000
copies per edition.

Le Progrés is owned by Mahamat Hissene, a former minister of communications who
is a close advisor of President Idriss Deby. The newspaper generally takes pro-
government stance.

Two thirds of adults in Chad are illiterate. Most of those who can read and write
cannot afford to buy a newspaper

However, privately owned newspapers do play an important role as a platform for
political debate within Chad'’s urban-based ruling elite.

They also tend to be break controversial stories more readily than the country’s radio
stations.

This has made newspapers the main focus of media harassment and persecution by
the government.

Some newspapers, such as Le Progrés and N’Djamena Bi-Hebdo, which is
published twice a week, are distributed in other large towns in the south of the
country.

However, even there, they are only read by the urban intelligentsia and civil
servants.

Most newspapers are published in French, but some also appear in Arabic.
Their editorial style is rather stilted and old-fashioned.

With low circulation figures and little advertising to support them, Chadian
newspapers do not make money.

Most newspaper owners use their publications to gain social and political influence.
They tend to subsidise their newspapers from other sources of income.



69

The majority of Chadian newspapers have a series of opinion columns, usually
written by prominent figures in civil society.

Independent newspapers started to appear following the legalisation of political
parties in 1992.

Le Temps, a weekly, was the first one to hit the streets, followed soon after by
N’Djamena Bi-Hebdo.

Chad’s most popular newspapers in mid-2012 included N’Djamena Bi-Hebdo,
Notre Temps, Le Temps and La Voix. None of these claim a circulation of more
than 3,000 to 4,000 copies a week.

Newspapers are either sold on subscription and delivered to people’s offices or
hawked by vendors waiting at traffic lights and street intersections.

Three small newspapers are published, in French, in the southern towns of Sarh,
Moundou and Pala. Their appearance is sporadic.

Eight newsletters are published in Arabic in the capital. Most of them are monthlies.

The following list of Chadian newspapers was published on the website of the media
resource centre in N'Djamena : Maison des Médias,
www.maisondesmediastchad.org/spip.php?article3 in August 2012

1. Le Progrés (French)

2. N’Djamena Bi-Hebdo (French) 14. La Nation (French)

3. Le Temps (French) 15. Al Djadja (Arabic)

4, L’Observateur (French) 16. Al Ayam (Arabic)

5. Notre Temps (French) 17. Al Ayoum (Arabic)

6. La Voix (French) 18. Al Istigal (Arabic)

7. Al-Wihda (French) 19. Al Akhbar (Arabic)

8. Tchad et Culture (French) 20.  Arrai (Arabic)

0. Carrefour (French) 21. Al Batha (Arabic)

10. Horizon Femmes (French) 22. Al Adwa (Arabic)

11. D’Akouna (French) 23.  Tribune (French) — Sarh
12.  Le Miroir (French) 24.  Le Panier (French) — Moundou

13. Le Clairon (French) 25. LaCloche (French) — Pala


http://www.maisondesmediastchad.org/spip.php?article3

70

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Newspapers and news agencies
Le Progrés

Le Progres is Chad’s only daily newspaper. It is owned by a close adviser of the
president and generally takes a pro-government line

The newspaper is published in French and prints about 3,000 copies per day, but
many of these are distributed free of charge in offices.

Le Progrés’s cover price of 150 CFA (30 US cents) makes it much more affordable
than most other newspapers, which cost up to 500 CFA (US$1).

Le Progrés is owned by Mahamat Hissene, a former Minister of Communications,
who has since become a personal advisor to President Idriss Deby.

Hissene is a former journalist and he retains hands-on editorial control over the
newspaper.

Le Progreés is rarely critical of the government. It tends to avoid the sort of scandals
and corruption stories covered by other newspapers.

However, it is not a simple mouthpiece of the government and it does employ some
good independent journalists.

Le Progrés has about 10 journalists working full time in N'Djamena and a network of
correspondents in regional towns such as Abéché, Bongor, Sarh, Mao and
Moundou.

Although viewed by some as an authoritative source of news, many others regard
the newspaper as too beholden to the government.

Le Progrés covers a lot of social issues, government initiatives and press
conferences.

Director of Publication — Abderahmane Barka
Tel: +235 2251 5586
Mob: +235 6629 7094

News Editor — Abderahmane Boukar
Office: +235 2251 5586

Email: quotidienleprogress3@yahoo.fr

Address: Le Progres, Avenue Charles de Gaulle, N'Djamena



71

N’Djamena Bi-Hébdo

N’Djamena Bi-Hébdo is one of the most popular French language newspapers in the
capital.

It is published twice a week on Monday and Thursday and claims to sell 4,000
copies per edition.

N’Djamena Bi-Hébdo was set up by opposition politician Saleh Kebzabo in 1996 and
for a brief period he served as the newspaper’s editor.

Kebzabo is no longer involved in the day-to-day running of the paper, but he remains
a leading figure in the civilian opposition to President Idriss Deby.

The paper is now managed by a committee of journalists and shareholders, including
the editor, Jean-Claude Nekim.

Bi-Hébdo is often openly critical of the government and sometimes publishes searing
editorials on government policy. Several of its journalists have been arrested in the
past.

Nekim believes that many potential advertisers are boycotting the paper because of
its critical stance.

Along with editorials and political news stories, Bi-Hébdo covers social issues.

It publishes a popular cartoon strip which often pokes fun at President Idriss Deby
and his ministers.

There are has sections on sport and the economy.

The newspaper has eight staff reporters in N'Djamena and correspondents in
Bongor, Moundou and Abéché.

Bi-Hébdo is also on sale in these provincial cities.

Editor — Jean-Claude Nekim

Mob: +235 6629 0304

Tel: +23522515314
+235225152 76

Email: ndjh89@yahoo.fr

Editor in Chief-— Touroumbaye Geoffrey
Mobile: +235 6615 2515
+235 9946 5226

Address: N'Djamena Bi-Hébdo, Moursal, N'Djamena


mailto:ndjh89@yahoo.fr

72

Notre Temps

This popular French-language weekly newspaper has a strong campaigning agenda
and calls itself the ‘Newspaper for the Voiceless’.

Notre Temps was set up by Najikomo Benoudjita, the brother of Nemi Benoudjita,
who founded Le Temps, Chad’s first private weekly.

Najikomo Benoudjita is still heavily involved in the day-to-day running of the
newspaper.

He is a prominent figure in Chadian media and was one of the founding members of
Maison des Médias, the country’s main journalism resources centre.

He was arrested for defamation in 2009 and Notre Temps was briefly closed, but he
is now operating freely again.

Notre Temps employs eight full time journalists several student interns.

It has a good reach on regional stories, particularly from the south and is generally
critical of government.

Its weekly ‘Le Point’ opinion column is always written by a prominent figure in
Chadian society and is often about political freedom.

Notre Temps is sold in some towns in Southern Chad as well as N'Djamena.

Owner/Editor— Najikomo Benoudjita
Mob: +235 6697 6004
Tel:  +235 2253 4650

Reporter — Rita Benoudjita
Mob: +235 6607 5231

Tel: +235 2253 4650

Email: |_notretemps@yahoo.fr

Address: Notre Temps, Moursal, N'Djamena

Le Temps
Le Temps was the first independent newspaper to be published in Chad.
It appears weekly in French and claims to sell 4,000 copies.

Le Temps was launched by journalist Nemi Benoudijita,


mailto:j_notretemps@yahoo.fr

73

When he died in 1995 there was some confusion about the ownership of Le Temps.
Control eventually passed to Michael Didama, who is still the editor.

This move prompted Najikomo Benoudjita , the founder’s brother, to set up Notre
Temps as a rival publication.

Le Temps carries a lot of political stories and its editorial columns are often critical of
the government.

The newspaper also covers sport, society and the economy.

It also has a debate section, where a different current affairs issue is discussed each
week.

Le Temps also carries a lot of government advertising and tender notices.

It has eight staff journalists in N'Djamena and correspondents in Sarh, Doba and
Bongor.

Editor — Michael Didama

Mob: +235 6629 0354

Tel: +235 2251 7028

Email: temps.presse@intnet.td

Address: Le Temps, Opposite Ecole Belle-Vue, Moursal, N'Djamena

L’Observateur
This independent, weekly, French-language newspaper appears on Wednesdays.
It was set up by N'Djamena businesswoman Sy Koumbo Singa Gali.

Its ‘Opinion’ page offers prominent local figures- such as artists, musicians and
teachers — a platform to write open letters to the government.

The newspaper claims to sell 4,000 copies a week.

It is one of the most expensive newspapers in Chad, with a cover price of 500CFA
(US$1).

Director — Samory Ngaradoumbe
News Editor — Takadji Edouard

Mob: +235 6676 7778
Tel: +235 2251 8005


mailto:temps.presse@intnet.td

74

Address: L’Observateur, N'Djamena - Mosquée

La Voix

La Voix is a weekly broadsheet with a lot of colour pages. It looks quite different to
most other Chadian newspapers.

It is published in French every Tuesday and claims to sell 3,000 copies a week.

La Voix uses a lot of photographs. It also carries a carries cartoon strip by the
popular cartoonist Yadyama that follows the lives of two young soldiers,

The paper was set up by a team of four prominent opposition journalists in 2009.

They include Innocent Ebode, a Cameroonian journalist expelled from Chad in 2009.
He still writes a column for the paper.

La Voix is run by a committee of journalists, lawyers and human rights activists.

Among them is Jean-Bernard Padare, a prominent lawyer who led a number of court
cases against the government. He has since been made a minister.

La Voix has five staff journalists, assisted by two students. It has links with radio
stations in Ati, Abéché, Moundou and Bongor, which gives it access to stories
from those regions.

The newspaper covers international affairs and tries to make them relevant to the
local audience.

Editor in Chief — Adoum Ahmat
Mob: +235 6623 0090
+235 9974 4936
+235 9993 3597
Tel: +235 2253 4846
Email: redaction@lavoixdutchad.com

Director of Publication — Deli Nestor
Mob: +235 6205 3743

Address: La Voix, Quartier Djambal Bahr, Rue Gaourang, N'Djamena


mailto:redaction@lavoixdutchad.com

75

Al-Wihda www.alwihdainfo.com

Al-Wihda is a French language weekly newspaper with a website that carries up-to-
date news articles.

It covers a variety of political, economic and social stories and has a strong focus on
Sudanese issues.

Editor in Chief — Bakory Jacob
Tel:  +235 2271 1327

+235 2230 4888
Mob: +235 6659 5371

Agence Tchadienne de Presse (ATP) www.infotchad.com

This small, government-run press agency based in N'Djamena employs several
journalists who frequent press conferences and other media events in the capital.

The agency has reporting bureaux in Sarh, Moundou, Abéché and Faya and
publishes reports from about 10 correspondents based at other locations in the
interior.

ATP disseminates information in French and Arabic through its website.
Most of its stories are about government announcements and activities.

Like the state broadcasting corporation ORNTYV, it is a dependency of the Ministry of
Communications.

It was set up in 1966.

Tel: 4235 2252 5687
Email; atp@infotchad.com



http://www.alwihdainfo.com/
http://www.infotchad.com/
mailto:atp@infotchad.com

76

Date of publication: (Month) 2012
Updated: (Month) (Year)

Online media

Internet access is restricted to the educated urban elite and the expatriate
community, but its popularity is growing.

The International Telecommunication Union (ITU) estimated that 1.9% of Chad’s
population used the internet in 2011 up from 0.4% in 2005.

Connection speeds in mid-2012 were frustratingly slow and audio and video
streaming was virtually impossible.

According to the ITU, Chad had only 167 broadband connections at the end of 2011.
Internet access outside the main towns is practically non-existent.

Most international organisations use V-Sat or BGAN satellite links to connect to the
internet.

In March 2012 N’'Djamena connected to the Central African Backbone fibre-optic
cable.

This was laid alongside the 1,070 km oil pipeline that runs from the Doba oilfields in
Southwestern Chad to the coast of Cameroon at Kribi.

However, in August 2012, this new high speed internet link, financed by the World
Bank, had not yet been made available for public use.

Once the Central African Backbone is made available to local internet service
providers, access speeds should improve dramatically and the cost of going online
should fall.

The mobile internet is still very restricted. In mid- 2012, most of Chad’s mobile
network still used 2G technology which does not support internet access.

Most internet subscribers in N'Djamena either used the Tawali fixed radio access
system offered by the state telecoms operator Sotel or USB modem sticks that
tapped into the 3G networks of mobile network operators Airtel and Tigo.

Mobile internet connections, where they are available, are usually slow and unstable.

Tawali provides subscribers with a small radio receiver to mount on the roof of their
home or office. This provides telephone voice services and internet access.

Most people who go online use internet cafes to send and receive emails.



77

The take-up of social media such as Facebook and Twitter is very low. According to
the internet statistics website www.socialbakers.com, there were only 31,000
Facebook users in Chad in August 2012.

There are several news websites which focus on Chad. Most of them are run from
abroad.

The most reliable news site is www.tchadactuel.com which is run from Paris.

It has covered the various armed rebellions against President Idriss Deby in
considerable depth and detail.

The site also carries a lot of information about Sudan and Darfur.

www.alwihdainfo.com the website of Al-Wihda newspaper in N'Djamena, is another
good source of news about Chad.

www.journaldutchad.com is a news aggregator run from France that forms part of a
family of ‘Journal du...” news websites focussing on countries in Francophone Africa.

www.tchadenligne.com is also popular.

There is little evidence to date of Twitter or Facebook being used for social
mobilisation.

Blogging is virtually unheard of.
Only a handful of foreign residents and journalists write blogs.

An example is www.letchadanthropus-tribune.com



http://www.socialbakers.com/
http://www.tchadactuel.com/
http://www.alwihdainfo.com/
http://www.tchadenligne.com/
file:///C:/Users/Ben/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/FRL6U3AA/www.letchadanthropus-tribune.com/

78

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Traditional channels of communication

Word of mouth remains an important channel of news and communication in Chad,
especially when the information comes from a known and trusted source.

A 2011 media audience survey by the media development organisation Intermedia
revealed that word of mouth was trusted almost as much as the radio.

67% of the 1,985 respondents to the survey said radio was a trusted source of
information.

Almost as many — 64% - said they trusted word of mouth

Muslim and Christian religious leaders and village elders are especially important in
rural areas where people have less access to radio and almost none to television.

Schools and teachers are also important channels for delivering messages about
family matters.

UNICEF has used teachers to inform parents about upcoming vaccination
campaigns — in particular about polio vaccinations — which were viewed with
scepticism by some conservative Muslims in neighbouring Nigeria.

UNICEF and the United Nations Fund for Population Activities (UNFPA) have also
worked with Imams to transmit messages polio vaccination and other child health
issues.

People are often summoned to vaccination centres by community mobilisers. These
are individuals who walk from village to village with a megaphone to tell people when
the vaccinations will be given.

Mosques and churches are important venues for social gatherings and for getting
news and important messages across to the community.

Imams and, in particular the authorities of La Grande Mosquee du Tchad, the
biggest mosque in the capital N'Djamena, are key players transmitting social
messages.

UNICEF and UNFPA have worked with representatives of the Conseil Supérieur
des Affaires Islamiques (Superior Council of Islamic Affairs) to help ensure mention
of vaccination and family health messages in sermons.



79

Other traditional channels of communication such as village elders, doctors and
teachers, also remain important for reaching the illiterate or more remote sections of
rural society.

Influential religious organisations

Conseil Supérieur des Affaires Islamiques (Superior Council of Islamic Affairs)
President —Cheikh Hissein Hassan Abakar
Mob: +235 6633 3647

Address: Grande Mosquee du Tchad, N’'Djamena

Roman Catholic Church
Curate of N'Djamena Cathederal — M. Bamingar
Mob: +235 6629 1552

+235 6631 0251

Address: Cathederal, Opposite Presidential Palace, Place de la Nation
N’'Djamena

Christian Alliance of Chad
Secretary General — Monsieur Yokordje
Mob: +235 6620 9751
Tel: +235 2251 8320
+235 2269 1115
Email: aclabn@gmail.com



mailto:aclabn@gmail.com

80

Date of publication: (Month) 2012
Updated: (Month) (Year)

Media resources

Media regulators

Ministry of Communications

The Ministry of Communications has overall control over the media and directly
supervises state radio and television.

The Minister of Communications is an official spokesperson of the government.
He is in charge of the daily running of the state broadcasting corporation ONRTV.

Most journalists at ONRTYV feel a pressure to reflect the interests of the government
in their work.

The current minister Hassan Sylla, who was appointed in September 2011, is a
former director of television at ONRTV. He commands respect from a lot of
journalists.

Journalists’ relations with previous ministers were considerably more difficult.

Minister of Communications — Hassan Sylla
Mob: +235 6627 0881

+235 6720 6887

+235 9000 0058

Press Officer — Djimouguiam Ndarberi
Mobile: +235 6627 7743

Haut Conseil de la Communication (HCC) www.hcctchad.org

The HCC (High Council for Communication) is the main government regulatory body
for the media.

It consists of nine members.

The chairman (known as the president) and secretary general are appointed by the
President of the Republic.

Three HCC members are appointed by the media.


http://www.hcctchad.org/

81

The HCC was created in 1994 with a mandate to support the freedom of the press
as well to control and regulate its activities.

It issues licences to private radio stations and has the power to revoke them if they
fail to respect media law or cease to operate.

The HCC also has a role in the supervision of the state broadcasting corporation
ONRTYV and its two operating arms, Radio Nationale du Tchad (RNT) and
TéléTchad.

It is tasked with ensuring that all political parties have equal access to Chadian
media, but in practise opposition parties find it difficult to get air time for their views
on state radio and television.

The HCC has powers to call journalists to court in cases of defamation and contempt
of court.

However, there have few instances of this since the introduction of a new more
liberal media law in August 2010.

The HCC runs a number of journalism training courses and awards an annual
journalism prize.

The relationship between the HCC and most media organisations is often fraught.
The body is widely seen by journalists as an organ of the presidency.

President — Mustapha Alifei

Vice-President — Aihta Saleh Damane
Mobile: +235 6629 3980

Advisor — Nguerebaye Saleh
Mobile: +235 6629 1425
Tel: +235 22 52 36 00
Email: hcc@hcctchad.org

Observatoire de la Déontologie et de I'Ethique des Médias (ODEMET)

ODEMET - The ‘Observatory for Ethics and Practise in Media is supposed to be a
self-regulatory body for the media.

It was created after the Estates-General on the Press — a landmark conference of
journalists and government representatives, held in 2009.


mailto:hcc@hcctchad.org

82

ODEMET is theoretically run by journalists, but it operates under the supervision of
the Haut Conseil de la Communication (HCC), the government media regulator,
so its independence is questionable.

ODEMET’s objective is to ensure high standards of behaviour among members of
the press.

Its main organ is a ‘tribunal of peers’, which pronounces judgements on infractions of
the ODEMET media code.

All journalists in Chad are bound to operate by this code.

Unlike the HCC, which can take journalists to court in cases of defamation, ODEMET
can only make a formal statement that a journalist has broken its code of conduct.

President-— Ismail Ben Cherif

Mob: +235 6629 9592
Tel: +235 2251 5613

Programme Officer — Andre Gondala
Mob: +235 9993 3560
Email: odemet_tchad@yahoo.fr

Media associations

Maison des Médias du Tchad www.maisondesmediastchad.org

Maison des Médias du Tchad (Chad Media House) is a journalism resource centre
that was created at the Estates-General on the Press in 2009.

It is financially supported by a grant from the European Community.

The ‘Maison’ has a conference room, a library and computer terminals with free
internet access. It offers a huge amount of information about journalism in Chad.

Maison des Médias keeps emergency transmitters for radio stations.

It also runs training courses, advice sessions and provides office space for all the
Chadian journalist unions.

The institution has worked closely with international media development
organisations such as Equal Access and Internews.

It frequently organises debates and press conferences.


mailto:odemet_tchad@yahoo.fr
http://www.maisondesmediastchad.org/

83

The ‘Maison’ is recognised as a hub for journalists by international NGOs and
organisations.

All Chadian media professionals are considered members and are entitled to use its
facilities.

The seven main Chadian journalist unions and media associations are all based at
the Maison des Médias:

AEPT (Association des Editeurs de la Presse Privée du Tchad - written press)
URPT (Union des Radios Privées du Tchad - private radios)

UJT (Union des Journalistes du Tchad - Chadian journalists union)

UFPCT (Union Femmes pour la Communication du Tchad - women in
communication)

LTJA (Arabic-speaking journalists)

ATCOM (Association Technique pour la Communication - media technicians union)
SODEMA (Pan-African journalism union).

Each of these groups retains its formal identity and management committee, but they
all operate under one roof.

Permanent Secretary — Francois Dingames
Mob: +235 6625 4959

Management Committee

Najikomo Benoudjita (Owner/Editor of Notre Temps)
Mob: +235 6697 6004

Ahmat Nene Haoua

Mob: +235 6622 7608

Tel: +235 6254 8711

Email: maison-medias-tchad@live.fr

Address: Maison des Médias, Rue 5010, Carré 19 Aurora, Quartier Moursal,
N’'Djamena

Union des Radios Privees du Tchad (URPT)
This association of privately owned radio stations had 38 members in mid-2012.

It is headed by Zara Yacoub, the founder of Radio Dja FM.


mailto:maison-medias-tchad@live.fr

84

Yacoub says that URTP’s main task is to defend private radio stations against
attempts by the government and the Haut Conseil de la Communication (HCC) to
extend the state’s their control their activities.

The association is based at Maison des Médias.

It has worked with the French NGO Groupe de Recherche et d'Echanges
Technologiques (GRET) on a number of public information campaigns about
democracy.

Director — Zara Yacoub
Mob: +235 6629 3168
Office line in Maison des Médias: +235 6254 8711

Media development organisations

Equal Access www.equalaccess.org

The US-based media development NGO Equal Access has been working on radio
development in Chad since 2008.

It has helped to set up four new independent radio stations in Centre and West of the
country and has plans to create two more.

Equal Access also produces three weekly radio programmes on youth issues, good
governance and religious tolerance at its studios in N'Djamena.

These programmes are distributed to 15 partner stations across the country.

In addition, Equal Access has trained a network of 45 community reporters across
the country to produce radio features on daily life.

Its work in Chad is funded through USAID’s Peace through Development (PDEV)
programme. This forms part of Washington’s Trans-Sahara Counter-Terrorism
Initiative.

Equal Access has funding to continue its activities in Chad until 2016.

Since 2012 its activities have been implemented through International Relief and
Development (IRD) www.ird.org , another Washington-based NGO active in the
country.

The radio stations founded by Equal Access are located at Mondo, Nokou and Bol,
north of Lake Chad, and Yao, near Lake Fitri, in Central Chad.


http://www.equalaccess.org/
http://www.ird.org/

85

Two more Equal Access radio stations are envisaged in Am Timan in Southeastern
Chad and Massenya, a town 120 km southeast of N'Djamena.

Chad Co-ordinator —Zara Yacoub
Mob: +235 6629 3168

Vice-President Programs and Operations (San Francisco, USA) - Michael Bosse
Email: mbosse@equalaccess.org

Internews www.internews.org

The US-based media development organization Internews was active in Chad from
2005 until July 2012.

It established three local radio stations that broadcast to the Sudanese refugee
camps in Eastern Chad and nurtured their development:

e Radio Sila (Goz Beida)
e Radio Absoun (Iriba)
e LaVoix de Ouaddai (Abéché).

The NGO closed down its Chad office in July 2012 after transferring the ownership
and management of these three stations to local associations.

During its seven years of operations in Chad, Internews also provided training and
advice to many other Chadian radio stations.

Regional Manager Africa (Nairobi, Kenya-based) — lan Noble
Mob: (Kenya) +254 731 036 525
Email: inoble@internews.org

Global Humanitarian Director (London, UK-based) — Jacobo Quintanilla
Mob (UK): +44 779 155 3774
Email: jquintanilla@internews.org

GRET www.gret.org

The Groupe de Recherche et d'Echanges Technologiques (GRET) is a French
NGO working on development through communications.

It has trained Chadian journalists in the coverage of politics and democracy.


mailto:mbosse@equalaccess.org
http://www.internews.org/
mailto:inoble@internews.org
mailto:jquintanilla@internews.org
http://www.gret.org/

86

GRET supported Chadian journalists in their successful campaign for the repeal of
sive Ordnance Cing (Decree Law Number Five), an oppressive media law passed
hurriedly by the government after a rebel attack on N’Djamena in 2008.

Head of project — Goual Namassoum
Mob: +235 6628 7062
+235 9506 7777

French Cultural Centre www.institut-francais-tchad.org

The Centre Culturel Francais (CCF) (French Cultural Centre) offers a rich
programme of events and conferences to promote culture and the arts.

It has run training courses for journalists on social awareness.

The French Cultural Centre houses a cinema, stages for theatre (indoor and out) and
air-conditioned meeting areas, which can be booked for various purposes.

It is headed by Ricardo Nandoumgar, who is also director of the N’'Djamena music
radio station Radio Harmonie.

Director — Ricardo Nandoumgar
Mob: +235 6640 0040
Tel: +23522519156

Duty manager
Mob: +235 66 21 99 66
Email: cccfndjamena@agmail.com

Counterpart International www.counterpart.org

This American NGO has a number of projects in Chad supporting the promotion of
elections, accountability and civic engagement,

It runs ad-hoc training courses for journalists and produced a media guide for
coverage of the 2011 elections.

Programme officer Chad — Houda Malloum
Mob: +235 631 7165

Director of Communication (Virginia, USA) — Michael Zamba,
Mob (USA): +1 703 236 1200


http://www.institut-francais-tchad.org/
http://www.institut-francais-tchad.org/
mailto:cccfndjamena@gmail.com
http://www.counterpart.org/

87

Advertising and Media Marketing

Tamtam Info

Media marketing and advertising are not yet well developed in Chad.
Tamtam Info offers a variety of media and public relations services.

Mob: +235 6628 6363
Tel: +235 2251 7090
Email: tam-tam.services@yahoo.fr

Audio and video Services
Janse Productions

Janse Urbain Adoum is a freelance cameraman and reporter who used to work at
TeleTchad. His company Janse Productions is one of the very few independent
audio and video producers in Chad.

Adoum works for several international news organisations, including Agence France
Presse (AFP).

He has a camera and editing equipment and has ambitions to launch his own TV
station.

Director General — Janse Urbain Adoum
Mob: +235 6629 6808
+235 6629 7929
Tel: +235 2251 5745
Email: janseproduction@yahoo.fr

Address: Janse Productions, Rue de la Grande Mosquée, N’'Djamena

Independent film-maker - Ismail Ben Sharif
Ismael Ben Sharif owns his camera and editing equipment.

He is chairman of the self-regulation body for Chadian media ODEMET.


mailto:tam-tam.services@yahoo.fr
mailto:janseproduction@yahoo.fr

Contact - Ismail Ben Sharif
Mob: +235 6629 9582

Media fixer - Mohamet Nassir
He arranges travel permits, translators and interpreters, media accreditation, etc.

Contact - Mohamet Nassir
Mob: +235 6624 7952
+235 9985 0485

Printers

Imprimerie AGB

Office: +235 2251 6267

Email: agbimprimerie@yahoo.fr
N’'Djamena

Imprimerie du Tchad (IDT)

Office: +235 2252 4440

Email: idt.tchad@intnet.td

Address: Imprimerie du Tchad (IDT), Rue du Mobutu, N'Djamena

Grand Imprimerie du Tchad
Tel: +235 2252 5159

N’Djamena

88


mailto:agbimprimerie@yahoo.fr
mailto:idt.tchad@intnet.td

89

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Telecommunications overview

Mobile phone use in Chad has exploded in recent years, in line with trends across
Africa.

The number of active mobile phone lines in Chad increased by a third in 2011.
Roughly one in three Chadians owned a mobile phone in 2012.

Most people in urban areas either own a mobile phone or have access to one
through friends and family.

But outside the main towns mobile network coverage is patchy and mobile phone
ownership is lower.

Some villages have one handset which is hired out for use by members of the
community.

There were just 210,000 mobile telephones in use in 2005, according to the
International Telecommunications Union ITU).

But six years later, at the end of 2011, the ITU estimated that the number of
subscriber lines had mushroomed to 3.7 million.

The GSMA, the global association of mobile network operators, reckoned there were
4.1 million mobile lines in active use at the end of 2011.

The state-run telephone landline network in Chad is small and restricted to a handful
of large towns.

Since 2009, the number of landline subscribers of Societe de Telecommunications
du Tchad (Sotel) has been falling as people switch to mobile communications
instead.

According to the ITU, Chad had just over 31,000 landline subscribers at the end of
2011, down from a peak of 58,000 two years earlier.

Government offices and the offices of international organisations in large towns
generally have landlines. Most homes do not.

Mobile tariffs are expensive by African standards, but they have started to come
down as a result of lower tariffs offered by Salam, the mobile subsidiary of state-run
Sotel.



90

Call charges vary between 60 CFA and 180 CFA (12 and 36 US cents) per minute,
according to the network called and the time of day.

An SMS message costs between 10 and 50 CFA Francs (5 and 10 US cents).

SMS text messaging between mobile phones is popular amongst those who can
read and write. It helps to keep expensive voice calls to a minimum.

However, two thirds of Chadian adults are illiterate, so text messaging is the
preserve of the educated minority — especially the young, who have had more
access to schooling.

Chad has three mobile network operators. These are

e Airtel - previously known as Celtel. It claims to have the most extensive
mobile network in Chad. Airtel also has the largest number of subscribers —
nearly two million in mid-2012. It belongs to Bharti Airtel of India.

e Tigo, the number two player, was launched in 2009 and has a nationwide
mobile network. It belongs to the Luxembourg-based Millicom telecoms group.

e Salam, Chad’s newest mobile operator. This subsidiary of the state telecoms
company Sotel had a very limited national network and only 80,000
subscribers in mid-2012.

Mobile network coverage is good in and around Chad’s main urban centres,
especially in the south and southwest of the country.

However, there is very little mobile coverage in the sparsely covered North and in
many remote areas of Eastern Chad.

All three mobile networks are able to send broadcast SMS messages to all their
subscribers. Airtel and Tigo networks have sent blast SMS messages on behalf of
UNICEF and other aid agencies.

Airtel, Tigo and Salam all allow subscribers to top up the mobile credit of other
subscribers on the same network.

In June 2012, Airtel announced the launch of a mobile cash transfer service in
conjuction with Ecobank.

This service, dubbed Airtel Money, allows subscribers to pay utility bills and send
money to relatives through their mobile phone.

Tigo has hinted at plans to launch its own mobile cash transfer service.



91

Since Chad lacks a comprehensive national electricity grid and there are frequent
power cuts, all mobile masts have their own diesel generators to guarantee
uninterrupted service.

The government has occasionally shut down the mobile phone network for short
periods at times of civil crisis. This happened frequently during rebel offensives
between 2005 and 2009.

Internet access is slow and limited

The internet network in Chad is improving, but the country still has one of the lowest
internet penetration rates in the world.

According to the ITU only 1.9% of Chadians used the internet in 2011.

Airtel and Tigo both offer mobile internet services, but access speeds are slow and
their 3G network coverage is limited

Much of Chad’s mobile network only had 2G capability in mid-2012 and did not
support internet traffic.

In N'Djamena, the internet service provider Tawali offers a fixed wireless access
telephone and internet service to subscribers in N'Djamena.

This service uses a radio connection instead of copper wires to provide the final local
connection to the subscriber.

Tawali is a subsidiary of the state telecoms operator Sotel. It offers faster internet
access speeds than the mobile internet services of Airtel and Tigo.

However, the internet offers of all three operators remain expensive. Unlimited
access to the internet via a USB modem stick connected to a computer costs about
50,000 CFA (US$100) per month.

In 2012, public subscribers in Chad were still waiting to be linked to the Central
African Backbone (CAB), a World Bank funded fibre optic cable network that is due
bring high speed broadband to Chad and the Central African Republic.

The cable to Chad has been laid alongside the 1,070 km oil pipeline from Kribi on
the Atlantic coast of Cameroon to the Doba oilfields in Southwestern Chad.

However, in mid-2012, the terms and condtions for distributing the CAB’s signal
around N’'Djamena and to towns in the interior of Chad was still being negotiated.

The managers of the CAB project were hoping that fast broadband services would
become publicly available before the end of 2012.



92

Telecommunications are regulated by the Office Tchadien de Régulation des
Télécommunications (OTRT), or Chadian Office for Telecoms Regulation.

In 2010 the government agreed to sell a 60% stake in Sotel to the Libyan Arab
Portfolio’s Green Network, a Libyan telecoms company with close links to the then

Libyan leader Muammar Gaddafi. However the deal fell thrown after Gadaffi was
overthrown and killed in October 2011.

In August 2012, Sotel remained in state hands.



93

Date of publication: (September) 2012
Updated: (Month) (Year)

Telecommunications companies

Airtel www.td.airtel.com

Airtel is the largest and most popular mobile network in Chad.

It was known as Celtel before its purchase by the Indian telecoms giant Bharti
Airtel in 2010.

In March 2012, Airtel claimed 1,950,000 subscribers in Chad, giving it 55.5% of the
subscription market and 52% of the available revenue.

A complete list of 154 individual locations covered by the Airtel network can be found
on the Airtel website on the following web page
http://www.africa.airtel.com/wps/wcm/connect/africaairtel/Chad/Home/Se _Connecter
[Zone_de_couverture

In June 2012, the company announced the launch of Chad’s first mobile banking and
cash transfer service in conjuction with Ecobank.

This service, dubbed Airtel Money, allows customers to pay utility bills by phone and
send money to relatives.

Airtel also has a service which allows subscribers to call in to listen to readings from
the Bible or the Koran,

Chief Executive — Salia Gbane
Secretary General — Abdelhamid Senoussi

Mob: +235 6620 0250
Email: Abdelhamid.Senoussi@td.airtel.com

Director of Marketing — George Lumbayi
Mobile: +235 6620 0666


http://www.td.airtel.com/
http://www.africa.airtel.com/wps/wcm/connect/africaairtel/Chad/Home/Se_Connecter/Zone_de_couverture
http://www.africa.airtel.com/wps/wcm/connect/africaairtel/Chad/Home/Se_Connecter/Zone_de_couverture
mailto:Abdelhamid.Senoussi@td.airtel.com

94

Tigo www.td.tigo.com

Tigo is the second largest mobile operator in Chad.

It offers good network coverage of southern and southwestern Chad and towns
along the main roads running east from N'Djamena to Abeche and the Sudanese
border and from N’Djamena to Mongo and Am Timan.

But Tigo only offers patchy coverage of Southeastern Chad.

It covers very few locations in the desert North.

Couverture

Tigo vous offre:

> Une couverture nationale

> Une couverture internationale en partenariat avecles
meilleurs opérateurs internationaux

> Des tarifs adaptés a vos besoins

Tigo network coverage in 2012

Source: Tigo website


http://www.td.tigo.com/

95

The company forms part of the Luxembourg-based Millicom group, which operates
several mobile networks in Africa and Latin America.

It began operations in Chad in 2009.

Tigo has a mobile credit transfer service that allows subscribers to top up the up the
credit on other people’s phones, but as of August 2012, it did not offer a mobile cash
transfer service.

Tigo’s mobile internet service has a reputation of being slow and not particularly
reliable

Director General — Djibrine Tatala
Mob: +235 9990 0213

Tel: +235 99 90 01 00

Email: djibrine.tatala@td.tigo.com

Address: Millicom — Tchad, Avenue Charles de Gaulle, N'Djamena

Salam

Salam is Chad’s newest and smallest mobile telecoms company. It forms part of the
state-owned telecoms group Sotel www.sotel.td

It has been trying to gain customers by offering cheaper tariffs than Airtel and Tigo.
However, its network is much smaller than those of its two rivals.

In mid-2012, Salam’s standard tariff for calls to other subscribers on the same
network and for calls to Sotel landlines was 30 CFA Francs (6 US cents) per minute.

Salam is a subsidiary of the state-owned Sotel, which also operates Chad’s landline
telephone network and the Tawali fixed wireless access network.

Salam claimed to have 80,000 subscribers by mid-2012 and had set a target of
achieving 500,000.

However, its network coverage was restricted to N’'Djamena, the main roads from
the capital to Abéché, Moundou and Moussoro and a handful of towns in the
south.

Salam was aiming to expand its network coverage to a total of 30 towns by the end
of 2012.


mailto:djibrine.tatala@td.tigo.com
http://www.sotel.td/

96

Director of Communication: Monsieur Kidandi
Mobile: +235 6710 0027

Societe de Telecommunication du Tchad (Sotel) www.sotel.td

Sotel, the state telecommunications company, runs Chad’s small landline network
and Salam, the smallest of the country’s three mobile networks.

Sotel’s landline network has suffered in the face of competition from mobile
operators.

Sotel had only 31,000 landline subscribers at the end of 2011, down from a peak of
58.000 in 2009.

By mid-2012, its mobile subsidiary Salam had 80,000 subscribers, but only offered
limited network coverage N’'Djamena and 17 other towns in Southern Chad.

Sotel also owns the Tawali fixed wireless access network. This provides telephone
and internet services to subscribers in fixed locations in the capital N’'Djamena.

Tawali uses a radio link instead of copper wires to provide the final link between the
subscriber and the telecoms network.

Although internet access speeds on Tawali are slow by international standards, they
are faster than those offered by the mobile internet services of Airtel and Tigo.

In August 2012, Sotel’s website was not functioning.
Tel: +2352252 14 36

+235 22 52 14 47
Email: sotel.tchad@intnet.com

Central African Backbone

The Central African Backbone project is laying fibre optic cables that will eventually
provide faster and cheaper internet access to Cameroon, Chad and the Central
African Republic.


http://www.sotel.td/
mailto:sotel.tchad@intnet.com

97

The World Bank approved US$26.7 of financing for this inter-governmental project in
2009, but complained in a May 2012 report that implementation in Chad was behind
schedule.

A fibre optic cable has been laid from the Atlantic coast alongside the Chad-
Cameroon pipeline and onwards to N'Djamena.

The connection to N'Djamena was completed in March 2012.

However, in August 2012, negotiations were still going on between the World Bank
and the government about distribution contracts that would enable the general public
to gain access to the fast broadband services which the new cable offers.

Chad Director — Monsieur Guidamala
Mob: +235 9995 3010

Office Tchadien de Régulation des Télécommunications (OTRT) www.otrt.org

OTRT is the government agency which licences telecoms companies and regulates
their activities.

Director— Daniel Djipombe
Mob: +235 6623 4846
Tel: +235 22 52 15 13

Email: info@otrt.org

Address: OTRT, Avenue du General Daoud Soumaine, N'Djamena.


http://www.otrt.org/
mailto:info@otrt.org

